El
Johan456: Du förstod inte frågan. Om din ugn t.ex. belastar L1 så bör din nya spishäll kopplas till L2 och L3. Du kan och bör mäta i det uttaget du har så du verkligen har nolla med.
ARJU: Om möjligt skulle jag ställa i ordning ett rum lämpligt för laddning i källaren. En mindre brand i ett rum av t.ex betong är en olägenhet. Förbjuds laddning så kommer inte laddning att upphöra, den kommer flyttas upp i lägenheterna. En mindre brand, i en lägenhet, blir snabbt en katastrof.
Ulltand: [citat] Då är min tro att det kan bli för hög resistens under torrare perioder på så lågt djup?
Derbyboy: Jag har nu kommit vidare. Köpte en jordkabel 5g6 på blocket så jag kommer sätta en central utvändigt, ungefär efter 35 meter och därefter dra en 3g2,5 mm i ungefär 50 meter. Säkra av med 10a.
stefan57: [citat] Underlätta om man skriver hur man bor?
Alex_a86: [citat] Jag kopplade ur allt i dörrklockan och isolerade med eltejp.
TypRätt: Själv kör jag med Philips hue, pollarna i vegetationen är dock svagström medans de på trädäcket och fasad är 230. Men skulle jag utöka skulle jag köra vidare på det, tycker det har varit väldigt smidigt och bra. Använder det även inne på nästan allt som inte är direkt takbelysning.
Arnodt: Onsalakorven, Till VH36NN anges att "Levereras med montageset/fästankare." För betongvägg är det tydligen infälld VU36NN man ska ha. Var det den du köpte då?
Bo.Siltberg: Jag håller med Oldfart och andra om att trefasgrupper bör bara användas där det behövs. Enfasförbrukare bör matas med enskilda enfasiga gruppledningar. Det finns reella risker med att utöka en befintlig grupp i en gammal anläggning med trefas som finns beskrivna här: https://www.fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefasgrupp-till-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html/ Men om man gör
Bjober: [citat] Jordfelsbrytaren mäter summaströmmen i 4 trådar , dvs 3 faser och nolla, men den bryr sig inte i vilka av trådarna det går ström i. Så är summaströmmen = 0 i de 3 faserna så är JFB nöjd med det. I TS fall försvinner en felström från fas 2 och 3 till jord så då löser den ut. Fas 1 är förmodligen inte ansluten. En slinga är ansluten mellan fas 2 och 3 och höljet har
Stalemate3095: Har två plejd dosor i dagsläget som är lite långt ifrån varandra. Ibland får dom kontakt och ibland inte. Detta börjar bli lite irriterande då halva ytterbelysningen runt huset tänds och den andra halvan står släckt. Jag tänkte skaffa en Plejd EXT-01 https://www.clasohlson.com/se/Plejd-EXT-01-extender/p/36-9482 Jag vet att en behörig elektriker måste komma för att installera den i
avh67f: [citat] Det framgår av manualen till den detektorn du valt. Valde du någon i länken till khs någon skrev ovan. De har bra grejer.
Dan1891: [citat] Klart snyggare lösning än 2 separata brytare! Fast man måste ju koppla in eller flytta kabel ändå...Men det måste ju göras i vilket fall om TS vill ändra mot hur det ser ut nu.
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är ju bara att räkna lite snabbt: Vår Tesla körs dagligen, men max, max, 20% av batteriet som är på 75kWh (20% gör ca 12 mil, vilket är konservativt med en faktor tre eller så). Det ger ca 15kWh energiåtgång. Med vår vanliga 16A trefas, alltså 11kW, laddare så laddar man det på, säg, 1 timma och 30 minuter med 90% effektivitet. Det är så kort tid (mitt i natten) att
lars_stefan_axelsson: [citat] It could be this one, perhaps: Eldon låshus? If not, they have a few other options. You'll draw a blank at the big box stores if my quick googling is correct.
Blueeye: [citat] Du har rätt. Jag uttryckte mig otydligt. Det jag ville ha sagt var att de båda nollorna ska ha samma potential. Beklagar om jag satte myror i huvudet på TS eller någon annan.
Fairlane: Välkommen till Forumet Henry.K. De delarna du är ute efter finns lite väl överallt, men det är en strömbrytare, ett vägguttag (envägs) och en tvåfacksram. Köper du av samma märke så kommer det fungera. Exempel: Schneider Exxact tvåfacksram Schneider Exxact envägsuttag Schneider Exxact strömbrytare Men sen tillkommer såklart det som hempularen talat om ovan, att det ska finnas
ricebridge: Kan också tillägga att det är rätt enkelt att koppla ihop själv.
cpalm: [citat] Dessa pumpar är väl generellt sett enfas? Med inbyggd frekvensomriktare, dvs. själva motorn är väl förvisso en trefasmotor. Om man inte kommer upp i väldigt stora storlekar då antar jag...
Cheng_Peng: [citat] Finns inget drivdon till lamparmaturen utan det är en vanlig lampa. Drev samma lampa med Malmbergs dosdimmer som ska klara av 1-150 w LED, i gamla huset. Inget blinkande då. Det här att det kan börja blinka i samband med att tyngre maskiner startas då? I för sig bara den lampan i köket, övriga spotskenor till exempel blinkar inte, inte vad jag lagt märke till. Jag återställde
HogeN: Batteri för enkelheten är man kan.. endast när du bygger nytt är tvingad att använda eldriven..
Lilak: Absolut, jag är helt med på det. Jag har bara inget minne av att jag har behövt bygla tidigare, men det verkar som att mitt minne sviker.
avh67f: [citat] Jag har använt den där skarven. Den var helt ok. Man får dra åt försiktigt med insexnyckeln om man inte har möjlighet att momentdra.
Jonathan Harlin: [citat] Är inne under "info-fliken" jag söker men håller med dig om att den inte är klockren. Dock finns mycket intressant :) [citat] Söker under "info-fliken" men håller med dig om att det är lite sisådär. Dock finns mycket intressant att läsa så använder ändå elvis dagligen :) [citat] Hatar att inte förstå så nyfikenheten kommer nog alltid vara närvarande. Är dock
Kjell_G: [citat] Får vänta till i morgon, blev en värmd lasagne idag. Har kört uppvärmning på ugnsfunktionerna i 1 1/2 timma nu 😁
avh67f: [citat] Helt rätt det är inte hugget i sten. Jag skulle därför vilja byta ut ordet "aldrig" jag använde till ordet sällan.