Har en torktumlare som idag är fast ansluten med en fas.
Skulle nu vilja ha den ansluten med två faser vilket den är byggd för (Bara ett av två element är idag anslutit).

Min fråga är därav om det finns någon rekommenderad följsam/mjuk kabel som även är godkänd för ändamålet i en tvättstuga?
Har flera kablar jag vet industrin kör 220/380V i betydligt mer utsatta miljöer, men är osäker vilka standarder som gäller hemmavid!?

Nu tror jag en industrikabel blir alldeles utmärkt, men är ändå nyfiken vad kabeln ska har för godkännande för att installeras hemma?

Om du menar anslutningskabeln mellan anslutningsdosan och torktumlaren så är nog RKK den mest vanliga kabeltypen. Behövs än ännu med smidig kabel så får det bli gummikabel H05RN eller H07RN.

• Gilla
Icaros och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du menar anslutningskabeln mellan anslutningsdosan och torktumlaren så är nog RKK den mest vanliga kabeltypen. Behövs än ännu med smidig kabel så får det bli gummikabel H05RN eller H07RN.
Tackar för tippset, är det godkänt att ansluta gummikablarna i dosa med fast skruvplint?

Ja, men det måste finnas dragavlastning. Som finns i normala anslutningsdosor.

• Gilla
Icaros
  • Laddar…
Och framför allt så att anslutningen bli bra. T.ex en EK och RK under samma skruv i en skruvplint blir inte bra. En Wago 221 blir däremot bra.

• Gilla
Icaros
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.