D
datja: [citat] Bortklippning av kontakt ett ickeproblem. Viktigast att allt blir rätt med toppklämmor, dragavlastning, dubbelisolering.
1 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Men vad mäter du med? Går det att lita på att du har 230V på vardera fas före jfb? Kan du mäta att du verkligen har 400V mellan faserna före jfb? Om du har en trasig huvudsäkring så kan du ha bakmatning till den utlösta fasen via något som är trefasinkopplat. I så fall kommer du inte att få 400V mellan faserna.
7 svar · 1,4k läst
J
Johrnak: Uttagsprovaren är lite svårtolkad mest p.g.a. nollan troligen bryts. Så med nollan inkopplad lyser provaren L/N reversed. Du borde kunna vända provaren upp och ner i uttaget för att få bättre koll på lampkoderna. Kort sagt: Din koppling har felet "L/N reversed + N open" vilket är ospecificerat, detta kanske kan förklara att alla tre lampor lyser.
18 svar · 2,9k läst
·
R
Rillehouse: Tack allesammans för er feedback :)
6 svar · 1,4k läst
·
M
Malila2016: Tack Balloo och Dileto! Nu fungerar det perfekt efter era anvisningar. Stort tack! Leif
5 svar · 2,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det där var precis min tanke också: Dom har nog byggt en "tvåfasare" men insett att man ofta (I tex Sverige) har 3-fas matning och visar då hur man ska koppla in det - även om en fas "går tom"
25 svar · 9,4k läst
·
Kramla
Kramla: [citat] El och data ligger i samma rörgrav men i olika kabelrör detta är lika mellan hus-garage och garage-gästhus så det ligger hyfsat nära varandra men visst kan ett avstånd på upp mot 20cm finnas vid något ställe. Den gamla telekabeln kommer in från andra sidan under garaget och följer sedan samma rörgrav till husets central, centralen är ganska mitt i huset.
11 svar · 2,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Och så väckte någon denna tråden igen som sovit gott sedan början på september.
116 svar · 28,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Jag har inte uppfattningen att Elbutik är svindyra. det går att hitta "kabel" eller "strömbrytare" billigare någonannanstans, men sällan samma fabrikat. Ge gärna exempel på motsatsen.
25 svar · 3,3k läst
·
S
SkoghallsBo: [citat] Tack! Svaret på din fråga är att inkompetens är orsaken till att jag inte kopplar rätt...
5 svar · 1,4k läst
·
H
hempularen: Annars så kan du ju bara klippa sladden och koppla in en ny brytare. Kostar 20 - 30 kr.
2 svar · 3,2k läst
·
E
enoch85: [citat] Rätt länk: https://elrond.se/fakta/overspanningsskydd-askskydd/
44 svar · 10,8k läst
·
Harms
Harms: [citat] Tack för svareb. Låter relativt lovande ändå. Jag tror att jag får stänga in mig i sopskåpet med mobil och/eller äldre laptop och se hur mycket mottagning jag har 😂 Hm, jag undrar om defa power har power over Ethernet (höll på att skriva wifi först 😂). Hade förmodligen varit det enklaste att leda ut en ipkabel ur skåpet med typ en meter kabel och fästa en enkel WiFi
2 svar · 1,1k läst
Fotografen
Fotografen: Ska du vidarekoppla en fas lägger du båda trådarna på "L", det finns plats för två trådar. Tråden till lamputtaget lägger du på pilen ovanför "L".
2 svar · 1,4k läst
·
A
avh67f: Jag brukar dra några varv eltejp runt locket på drivern. Det har en förmåga att sprätta loss när man ska upp med allt ovan taket
16 svar · 5,9k läst
·
A
AN80: Tack för svaren!
7 svar · 1,2k läst
·
A
7 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Jepp det brukar vara så och sen ska en bricka dit, om jag inte missminner mig ska ramen dit först utan tryckena på brytaren och sen liten ram som trycks in, sen tryckena. Lika med termostaten, den sätts in före allt annat och lika där. Den termostaten du har passar inte, det är en elko-brytare med en annan ram som, ( tror jag )passar för den fyrkantiga extra delen till en ram. Så för
23 svar · 28,0k läst
·
E
Elektra: [citat] Äntligen något vi är överens om. 😉
27 svar · 5,5k läst
D
Daniiel: [citat] Ja på allt. Jag vred ner temperaturen till 0 och då kunde jag gå förbi noll-läget utan problem och köra alla lägen men så fort temperaturen var lite uppskruvad utlöste jfb när jag var på noll-läget.
4 svar · 940 läst
D
Daniel 109: [citat] Det var enheten du ändrade. Inte storheten.
43 svar · 29,9k läst
P
PFA: Hej strafe02, Hur gick det med din avfallskvarn? Kom du fram till vad som gjorde att jordfelsbrytaren löste ut? Vi har drabbats av exakt samma problem. Helt plötsligt löser JFB ut. Detta har nu hänt några gånger och oftast fungerar det igen efter ett eller par försök. Men ikväll så löste JFB och efter det ytterligare ett antal gånger direkt den JFB sattes på, men det var väl
6 svar · 2,0k läst
D
Daniel 109: Det var korrekt uppfattat. Bredden på det gråa fältet är den tolerans den ska vara inom. Så med 2* märkström ska den bryta någon gång mellan 10s och 50s
10 svar · 5,9k läst
·
TedSprague
TedSprague: [citat] Har haft exakt samma upplevelse. Kämpade lång stund för att komma över skarven.
17 svar · 6,4k läst
·
M
Maledictus: Jag satte gips i mitt garage och då drog jag bara ned en slang till varje tänkt plats för lysrörsarmaturerna. Jag köpte sådana armaturer med en kopplingsplint för vidarekoppling i varje ände så först drog jag en slang från en kopplingsdosa (som satt på väggen) till första armaturen och sedan en slangbit mellan armatur nummer ett och två osv. Så seriekopplade jag alla.
9 svar · 1,1k läst
M
Maledictus: Beroende på hur stort jobb det är så hade jag nog dragit om det när sockeln ändå var borta. Då kan man ju passa på att jorda rummet också. Men det beror ju som sagt på arbetsbördan.
2 svar · 3,9k läst
·
Csm84
Csm84: [citat] Förstår vad menar med sista spoten i duschen. Den är inte mitt i duschen men på kanten precis när man kom i duschen. Kanske hade kunnat häft högre ip klass men har en tak höjd på 240cm och ip 44 klass kapsling. Får leta efter en annan traffo. Tack för svaren. Nej frågasätter inte ditt svar.
7 svar · 1,9k läst
·
E
elmont: Det är inte direkt sällsynt att myror bygger bo i belysningsstolpar speciellt om dom står i en trädgård.
5 svar · 1,8k läst
F
Fredrik K80: Halloj ? Någon som har erfarenhet av denna och ffa har några bilder på en färdig installationen? Har ett trappräcke där en ledlist (LST-01) ska placeras och sedan ska plejd-drivern placeras på något lämpligt ställe. Kabeln från ledlisten är ju 2 meter så drivern måste väl isf sitta en bit bort?
0 svar · 2,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då ser jag inga hinder för att montera ett uttag på platsen. [citat] Här råder delade meningar, men jag ser det som korkat att sätta en liten tvåpolig JFB endast på kylen. Hade elektrikern varit smart hade han låtit dig betala några hundralappar till för en fyrpolig JFB längst till vänster på andra raden. Det hade även du vunnit på. Så båda är förlorare här.
6 svar · 1,9k läst
·
nino
nino: [citat] Jo men det vill jag inte ha 🙂
7 svar · 904 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.