10 408 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Behövs en sammanfattande tråd om hur HAN -porten används på nya elmätare
Här hemma kör vi med modulen från smartgateways.nl, datan hämtar man själv som json över http och gör det därefter så enkelt eller avancerat själv man vill. Perfekt i min värld, nära inget lull-lull, men vet att inte alla vill behöva ta vid från scratch för att få ihop sitt resultat
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jovisst, säkert inga problem att plocka ut data. Det de flesta inkl jag vill ha är vettiga sätt att visualisera data så det kan bli beslutsunderlag.namnbyte skrev:
Ja där får man mata in en del tid. Vi använder Grafana, både hemma och på jobbet. Gratis och mycket potent, men en del klabb innan det blir perfekt.H Harald Blåtumme skrev:
Sen kan jag tycka att en tråd med rubrik om hur HAN-porten används, är ett ganska långt steg ifrån grafisk presentation av dennes data vilket tråden nu verkar fokusera på. Men det är jag det
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ok, för mig som vanlig slutanvändare så är mitt fokus på hur jag använder denna port för att få ut nyttig information. Därav titeln på tråden. Vanligen krävs olika typer av grafisk information, och i fallet Homewizard finns även möjligheten att exportera data för analys i fristående applikationer.namnbyte skrev:
Ja där får man mata in en del tid. Vi använder Grafana, både hemma och på jobbet. Gratis och mycket potent, men en del klabb innan det blir perfekt.
Sen kan jag tycka att en tråd med rubrik om hur HAN-porten används, är ett ganska långt steg ifrån grafisk presentation av dennes data vilket tråden nu verkar fokusera på. Men det är jag det![]()
Ett rent tekniskt fokus på hur det går till att koppla in den och ansluta till wifi osv var aldrig något bekymmer i mitt fall, men ja även detta kan vara värt att utbyta erfarenheter kring i tråden (vilket gjorts).
Klicka här för att svara