namnbyte
Här hemma kör vi med modulen från smartgateways.nl, datan hämtar man själv som json över http och gör det därefter så enkelt eller avancerat själv man vill. Perfekt i min värld, nära inget lull-lull, men vet att inte alla vill behöva ta vid från scratch för att få ihop sitt resultat

• Skärmdump av mobil visar JSON-data för en smart el-mätare med IP-adress i webbläsaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
H Harald Blåtumme skrev:
Fast jag har inte Ferroamp-prylar eller deras app. SolarEdge-appen visar enbart produktion, jag vill ha mer info.
Jag menade att Ferroamps Energyhub balanserar mellan faserna, tror jag. Det var ju vad du frågade efter.

tommib tommib skrev:
Jag menade att Ferroamps Energyhub balanserar mellan faserna, tror jag. Det var ju vad du frågade efter.
Ok, låter ju suveränt men har inte sett något som erbjuder motsvarande funktionalitet i en SolarEdge-anläggning som vi har.

namnbyte namnbyte skrev:
Här hemma kör vi med modulen från smartgateways.nl, datan hämtar man själv som json över http och gör det därefter så enkelt eller avancerat själv man vill. Perfekt i min värld, nära inget lull-lull, men vet att inte alla vill behöva ta vid från scratch för att få ihop sitt resultat
Jovisst, säkert inga problem att plocka ut data. Det de flesta inkl jag vill ha är vettiga sätt att visualisera data så det kan bli beslutsunderlag.

namnbyte
H Harald Blåtumme skrev:
Jovisst, säkert inga problem att plocka ut data. Det de flesta inkl jag vill ha är vettiga sätt att visualisera data så det kan bli beslutsunderlag.
Ja där får man mata in en del tid. Vi använder Grafana, både hemma och på jobbet. Gratis och mycket potent, men en del klabb innan det blir perfekt.

Sen kan jag tycka att en tråd med rubrik om hur HAN-porten används, är ett ganska långt steg ifrån grafisk presentation av dennes data vilket tråden nu verkar fokusera på. Men det är jag det :)

Redigerat:
namnbyte namnbyte skrev:
Ja där får man mata in en del tid. Vi använder Grafana, både hemma och på jobbet. Gratis och mycket potent, men en del klabb innan det blir perfekt.

Sen kan jag tycka att en tråd med rubrik om hur HAN-porten används, är ett ganska långt steg ifrån grafisk presentation av dennes data vilket tråden nu verkar fokusera på. Men det är jag det :)
Ok, för mig som vanlig slutanvändare så är mitt fokus på hur jag använder denna port för att få ut nyttig information. Därav titeln på tråden. Vanligen krävs olika typer av grafisk information, och i fallet Homewizard finns även möjligheten att exportera data för analys i fristående applikationer.

Ett rent tekniskt fokus på hur det går till att koppla in den och ansluta till wifi osv var aldrig något bekymmer i mitt fall, men ja även detta kan vara värt att utbyta erfarenheter kring i tråden (vilket gjorts).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.