Byte av elcentral från gammalt proppakåp till nytt med automatsäkringar. Elektriker har bytt ut gammaltråd och dragit nya kablar, bytt ut gamla bly/stålrör. Alla punkter uttag och eventuella kopplingsdosor är kontrollerade. Brygga mellan nolla och jord borttagen i källare på befintlig autoskåp utan jfb. Huset är tre våningar och matas från källare upp till 2an och sen ner till 1an, förmodligen då det varit tvålägenhets hus på förr. Jag assisterar med felsökningen och vi båda är lite slut på ideer då det är summrat och ingenting ska kunna vara kopplat samman. Sista vi tänkte kika är matarkabel som är jordad i mantel av kabel om det är den som stör ut. Nån som har erfarenhet annars av en bråkig felsökning och vad det kan tänkas vara?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Sitter alla inkommande respektive utgående på samma sida av jordfelsbrytare? Lättast borde vara att slå av alla säkringar och ta upp dom en och en i lugn takt tills JFB eventuellt faller slå ned den säkringen och slå till JFB och fortsätt för att ringa in gruppen. Själv hade jag kontrollerat inkoppling av JFB i centralen och isolationstestat borde inte vara så svårt att hitta i en nyrenoverad anläggning. Vid flera centraler så hade jag frånskiljt och delat upp anläggningen i flera delar för att snabbare hitta felet. Vad säger elektrikern som gjort jobbet, konstigt att lämna en ej fungerande anläggning efter sig?
Jag ska vb det. I nuläget så löstes det genom att att koppla ifrån jfb. Jo, förvisso, jag kan nog om el för att förstå att det kanske är en knepig felsökning och att det ser bra ut i teorin men för lite för att hjälpa han o lösa det.
När slår jordfelsbrytaren ifrån? Är det sporadiskt efter en stunds drift eller är det omedelbart vid tillslag? Kan du beskriva lite närmare hur anläggningen ser ut och vad du gjort för felsökning?
Har du en isolationsprovare kan du kontrollera grupperna en i taget med den. Annars går det att koppla ur alla grupper och koppla tillbaka dem en i taget och se när problemet dyker upp. Tänk i så fall på att koppla ur både fas och nolla när du kopplar ur en grupp..
Har du en isolationsprovare kan du kontrollera grupperna en i taget med den. Annars går det att koppla ur alla grupper och koppla tillbaka dem en i taget och se när problemet dyker upp. Tänk i så fall på att koppla ur både fas och nolla när du kopplar ur en grupp..
Ska kolla, är ba snickare, har inte 100koll på vad som är gjort.Jakob H skrev:
Den går direkt.
den va byglad på gamla centralen i källaren som dock va ditsatt i nutid, automatsäkrings. Dom gamla keramikproppskåpen var ju blandat nolla o jord.
Jakob H skrev:
Då är det ju mycket enklare att hitta felet. Det är fortfarande inte så mycket info om din anläggning. Är det en central eller flera? Kan du ta ett par bilder i centralen? Slår den ifrån även om alla gruppsäkringar är avslagna? Om inte. Slår den ifrån omedelbart så fort den första gruppsäkringen slås till?B Bjoern skrev:
Nu är man ju inte elektriker men då det skett större förändring i anläggningen och nyinstallation av JFB så hade jag börjat med att slå av huvudströmbrytaren och slagit ifrån jordfelsbrytaren. Därefter hade jag kollat om det är kontinuitet mellan nollskenan och skyddsjorden, borde vara avbrott där då jordfelsbrytaren är frånslagen. Men känns som att det borde vara typ det första en elektriker kollar?
Är väl inte direkt ovanligt att det någonstanns i ett uttag eller liknande är byglat mellan jord och nollan, de felen brukar skapa lite frustration vid nyinstallation av JFB.
Är väl inte direkt ovanligt att det någonstanns i ett uttag eller liknande är byglat mellan jord och nollan, de felen brukar skapa lite frustration vid nyinstallation av JFB.
Gamla befintliga i källare och nya som ersatte en keramikcentral kommer inte ihåg vad dom heter.A Avemo skrev:När slår jordfelsbrytaren ifrån? Är det sporadiskt efter en stunds drift eller är det omedelbart vid tillslag? Kan du beskriva lite närmare hur anläggningen ser ut och vad du gjort för felsökning?
jfb slår ut på massa grupper så svårt att se samband, säg 10av 12 grupper slog ut jfb. Så de är lite klurigt o ringa in nån separat bov.A Avemo skrev:När slår jordfelsbrytaren ifrån? Är det sporadiskt efter en stunds drift eller är det omedelbart vid tillslag? Kan du beskriva lite närmare hur anläggningen ser ut och vad du gjort för felsökning?
Jfb slår ut direkt vid tillslag.
Det mest rimliga i min tanke är att en kopplingsdosa där det är sammankopplat jord o nolla som borde vara boven?
Skickade bilder med kåpa på, kan ta av om det på något sätt klargör det bättre. Den slår av om man slår på en grupp, tror spisen var den ända gruppen som inte slog ifrån.A Avemo skrev:Då är det ju mycket enklare att hitta felet. Det är fortfarande inte så mycket info om din anläggning. Är det en central eller flera? Kan du ta ett par bilder i centralen? Slår den ifrån även om alla gruppsäkringar är avslagna? Om inte. Slår den ifrån omedelbart så fort den första gruppsäkringen slås till?
Det är standard hushåll. Två vån och källare.
Källare hade äldre/nyare automat utan jfb
V1 och v2 hade keramikskåp utan jfb
V1 v2 är bytt skåp till auto och kablage är omdraget och genomgånget. Källare är det utbytt alla tjärkablar som var kvar och div. Dosor av metall skrotkablar, blyinfattning, stålrör etc.
Har ni mätt isolation mellan jord och nolla?
Tack för den inputen. Lite oklart för mig vad han gjort men ska vb. Det.R Rubb skrev:Nu är man ju inte elektriker men då det skett större förändring i anläggningen och nyinstallation av JFB så hade jag börjat med att slå av huvudströmbrytaren och slagit ifrån jordfelsbrytaren. Därefter hade jag kollat om det är kontinuitet mellan nollskenan och skyddsjorden, borde vara avbrott där då jordfelsbrytaren är frånslagen. Men känns som att det borde vara typ det första en elektriker kollar?
Jag menade med locket av så att man ser vad som finns däri. Var är jordfelsbrytaren? Skall den skydda båda centralerna? Om jordfelsbrytaren slår ifrån omedelbart vid belastning av vilken grupp som helst verkar det helt klart som att nolla och jord ligger ihop någonstans. Har du provat att koppla ur alla grupper och sedan koppla in en i taget? Alltså inte bara fälla ner dvärgbrytaren utan även koppla loss nollan? Sedan lägger du tillbaka en i taget och ser när problemet uppstår.B Bjoern skrev:
Nej, jag tror han gjorde den felsök med att koppla ur faser bara. Ska kolla de med han. Jfb plockades bort och var tänkt att sättas upp i huvudcentralen där allt kommer in.A Avemo skrev:Jag menade med locket av så att man ser vad som finns däri. Var är jordfelsbrytaren? Skall den skydda båda centralerna? Om jordfelsbrytaren slår ifrån omedelbart vid belastning av vilken grupp som helst verkar det helt klart som att nolla och jord ligger ihop någonstans. Har du provat att koppla ur alla grupper och sedan koppla in en i taget? Alltså inte bara fälla ner dvärgbrytaren utan även koppla loss nollan? Sedan lägger du tillbaka en i taget och ser när problemet uppstår.