3 915 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Funkar femledare kulo här för att minska mängden(längden) kabel?
Jag hade då för mig att det ska vara en trepolig säkring som bryter rubbet?
Hursom, jag är ingen anhängare av att splittra trefasgrupper i bostäder, bara som sista nödåtgärd vid tex köksrenovering.
Lägg fram enfasmatningar.
Hursom, jag är ingen anhängare av att splittra trefasgrupper i bostäder, bara som sista nödåtgärd vid tex köksrenovering.
Lägg fram enfasmatningar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 540 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 540 inlägg
Håller med, och i TS skiss är tillämpningen av 3fasgrupp katastrofal. Blanda absolut inte in belysningen i denna grupp.Fotografen skrev:
Dra 3fas, sätt riktiga elementuttag och kör 400v element, så hade jag gjort.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Enligt "fluxio-regeln" så måste det inte vara en trepolig säkring. Det finns heller inga sådana uttryckliga regler. En del alternativ beskrivs i artikeln. Allt med tanke på säkerheten map att obehöriga för byta uttag och strömbrytare.
Det är troligen ingen skillnad på det där trend-uttaget mot ett som inte är "godkänt" för 400 V. De håller nog samma elektriska hållfasthet, men tillverkaren har sagt sitt.
Det är troligen ingen skillnad på det där trend-uttaget mot ett som inte är "godkänt" för 400 V. De håller nog samma elektriska hållfasthet, men tillverkaren har sagt sitt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
Det blir 400 V mellan X-plintarna och mellan X-plintar och andra fasplintar och ledande delar, vilket isolationen i uttaget ska klara av.
Som Bo skriver finns ju den högre spänningen där men ingår inte i uttagets funktion som går under märkspänning 250 V av historiska skäl.F fuentes skrev:
Så du tänker ändå rätt på sitt sätt det är formalia som kommer in som tex vid uttag med separata brunnar och samma fas till båda jämfört med de av samma utförande för skilda faser. Inget fel i det bara man inte söker direkt avgörande tekniska skillnader som inte finns.
Det är ju bra när alla är vana att söka någon instruktion, beskrivning och följa den men skadar inte att ibland fundera lite och se genom, förbi. Samma med uttag "godkända" för överkoppling av trefasgrupper. Det är i mycket en kvarleva från förr där mer detaljerade elsäkregler hade skrivningar mot användning av det i delar som inte stod under fackmässigt underhåll osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Om du har två faser inkopplade på samma "plastklump", så behöver man veta om det finns tillräcklig isolation mellan faserna. Dels att plasten tål spänningen (brukar kunna vara trivialt), men även att krypavståndet mellan exponerade ledare (metallen i kopplingsklämmorna) är tillräcklig.F fuentes skrev:
El kan "hoppa". I vacuum hoppar el ca 1mm per 1000V. Om det är i luft räcker det med lite lägre spänning. Luftfuktighet påverkar osv.
Finns det en yta att "krypa" över, så kan det börja krypa vid ännu lägre spänning, även om det är en isolerande plastyta. Och om det börjar krypa över en plastyta, så förkolnar lite av plasten, och kol leder ström. Kraven på krypavstånd varierar mellan vilken standard som skall uppfyllas, men ett avstånd på 4mm är vanligt som krav.
Även provspänningarna det skall tåla varierar med tillämpning etc. Vet inte vad som gäller för uttag. Det är rätt många år sedan jag var inblandad i sådan är provning, men den utrustning vi konstruerade då, hade krav på 8mm krypavstånd och provspänning på 4750 V AC i en minut, som skulle upprepas 10ggr. Utrustningen skulle drivas av vanlig 230V AC.
En AC provspänning är "elakare" än DC, eftersom det skapar kapacitiva överkopplingar om en isolering består av flera lager, så blir kanske ett lager AC mässigt "kortslutet" så att nästa lager får ta hela spänningen.
Jag skulle tro att uttagens ev. begränsning mest handlar om vilka typprovningar tillverkaren har beställt för produkten. Men överslag vid den här typen av tester kan uppstå på rätt oväntade ställen.
En parentes men viktigt att tänka på - den som gjort ritningen ingår i regel inte i ett egenkontrollprogram och har med stor sannolikhet ingen auktorisation. Det är montören som del av ekp i den firman denne är anställd i, som behöver säkerställa att det ritade går att utföra i överensstämmelse med föreskrifter och anvisningar och anvisad materiel.J jonaserik skrev:Och vad innebär det du skriver, du får utveckla det lite mer. Så med din skrift så är det helt fel med överkoppling och dom inte klarar det. Då till en praktisk installation i det hela. hur gör du då det på en ritning framkommer att en 5-ledare ska dras fram och det är ett antal vägguttag som ska kopplas in på den matningen, med överkoppling. Hoppar du över vad som sägs och gör på annat sätt som passar ditt tänkande, eller gör du som ritningen säger. I kontorsmiljöer är det normalt med 5-ledar matning och överkopplingar, men kanske inte tillåtet i bostadsmiljö. Är det skillnad på kontor och bostad. Du får rätta mig om jag har fel i detta, men tror inte att jag har fel i det.
Sedan kan man tycka vad man vill om det, jag dimensionerar förband med typ 8 // 500 mm2 kablar, ställverk och annat skoj, men det är inte behörighetskrävande och jag är inte del av ett ekp (i den rollen), det är den stackars montören som bänder in mina kablar i ställverksfacket och dennes firma som behöver säkerställa att det jag kokat ihop är korrekt - trots att det i praktiken är omöjligt, de har ju inte den blekaste aning om vilken sorts skydd som sitter och hur de är programmerade, vilken last etc, dessutom är det i regel flera steg inblandande; förstudie/systemutredningar (jag), systemhandling (konsult 1), bygghandling/projektör (konsult 2), elinstallatör (firma 3), endast elinstallatören har ekp.
Och i sakfrågan: På ett kontor eller i en industri där belysnings- eller uttagsgrupper är trefas skulle jag sy ihop det i uttaget / armaturen. I en villa, där trefasgrupper till belysning och uttag egentligen bara används när man vi t.ex. centralflytt har svårt att dra 3 enfasgrupper skulle jag aldrig vidarekoppla i x-plint utan en separat wago om det absolut inte går att lösa på annat sätt (har aldrig hänt), utan jag skulle undvika det helt och bara dra trefasgruppen till lämplig kopplingsdosa och därifrån gå vidare enfasigt. Dessutom skulle jag märka upp: OBS enfasobjekt matade via gemensam trefasgrupp. Det har inte att göra med vad man får och inte utan för att det inte är något man förväntar sig och därmed en risk.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden