Vattenfall har lagt ner ledningarna i mark fram till mitt hus. I samband med det kopplades ett nytt elskåp in. Problemet är att elektrikern som kopplade satt in 16 amp. bottnar och har rapporterat in 20 amp. Så jag har betalt i flera år för 20 amp.huvudsäkrin men har 16 amp. Till saken hör att det har varit 16 amp. innan byte av skåp. Jag upptäckte felet och fel anmälde för ca en månad sen Nu låter det som vattenfall kan tänka sig att betala tillbaks pengar från och med det datum då jag felanmälde. Är det verkligen rimligt?
 
Tommty
Är ju inte vattenfall som monterar passdelarna, så om de vill betala tillbaka pengar så är det imponerade goodwill.

rimliga är mellanskillnaden under tiden du har betalat tillbaka för mycket.

borde vara elfirman som står för detta, samtidigt som de alltid kan hävda att det står på fakturan varje månad.
 
Och har du inte haft några problem med att säkingar har gått kanske det är läge att spara några kronor och säkra ner.
 
Tommty Tommty skrev:
Är ju inte vattenfall som monterar passdelarna, så om de vill betala tillbaka pengar så är det imponerade goodwill.

rimliga är mellanskillnaden under tiden du har betalat tillbaka för mycket.

borde vara elfirman som står för detta, samtidigt som de alltid kan hävda att det står på fakturan varje månad.
Tycker också att det rimliga är mellanskillnaden från när man monterade skåpet.
 
Jag tycker att vattenfalls förslag är rimligt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och har du inte haft några problem med att säkingar har gått kanske det är läge att spara några kronor och säkra ner.
Jag hade 16 amp. innan och tänker fortsätta med det när det här är utrett.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att vattenfalls förslag är rimligt.
Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall betala för någon annans misstag, jag har alltså betalat i flera år för något jag inte fått.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
L Lawson44 skrev:
Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall betala för någon annans misstag, jag har alltså betalat i flera år för något jag inte fått.
Men du har ju inte varit speciellt uppmärksam på vilket avtal du har. Elfirman är ju de som klantat sig, har du pratat med dem?
 
L Lawson44 skrev:
Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall betala för någon annans misstag, jag har alltså betalat i flera år för något jag inte fått.
Du har betalt för det abonnemang du haft.
Vattenfall har inte gjort fel här.
 
Det är ditt mätarskåp dina säkringar och ditt ansvar. Storleken som du betalat för har du blivit upplyst om varje gång du fått en elräkning. Du menar väl inte att någon utomstående ska kolla dina fakturor och tala om för dig om dom är fel?
Ansvaret för säkringarna har du överlåtit till elfirman så om någon ska hängas så är det dom.
 
K Kane skrev:
Men du har ju inte varit speciellt uppmärksam på vilket avtal du har. Elfirman är ju de som klantat sig, har du pratat med dem?
Nej!
 
D Daniel 109 skrev:
Du har betalt för det abonnemang du haft.
Vattenfall har inte gjort fel här.
Fast det är ju svårt utnyttja det när jag inte får i 20 amp. säkringar.
 
E elmont skrev:
Det är ditt mätarskåp dina säkringar och ditt ansvar. Storleken som du betalat för har du blivit upplyst om varje gång du fått en elräkning. Du menar väl inte att någon utomstående ska kolla dina fakturor och tala om för dig om dom är fel?
Ansvaret för säkringarna har du överlåtit till elfirman så om någon ska hängas så är det dom.
Vattenfall är väl den som hyrt elfirman. Jag har inte anlitat någon.
 
Har du fått ett nytt mätarskåp av Vattenfall??
Fortfarande är det elfirman som har felat med sin färdiganmälan OCH du har kunnat se det vid varje fakturering. Orkar man inte kolla sina fakturor tycker jag att man lite får skylla sig själv. Det är upp till anläggningsägaren i samråd med elfirman att lämna uppgiften om huvudsäkringens storlek till nätägaren.
 
E elmont skrev:
Har du fått ett nytt mätarskåp av Vattenfall??
Fortfarande är det elfirman som har felat med sin färdiganmälan OCH du har kunnat se det vid varje fakturering. Orkar man inte kolla sina fakturor tycker jag att man lite får skylla sig själv. Det är upp till anläggningsägaren i samråd med elfirman att lämna uppgiften om huvudsäkringens storlek till nätägaren.
Själva elskåpet har jag så klart köpt själv. Sen förutsätter jag att den som sätter upp skåp och monterar elmätaren gör rätt. Sätter han en huvudsäkring på 16A så skall han också anmäla 16A huvudsäkring till Vattenfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.