J
Hej,

På vår ovanvåning sitter flera uttag som likar det här, där det ser ut som man har satt ett uttag utanpå en liten box. I övriga huset är det enbart ”vanliga” uttag som sitter direkt i gipsen. Är det någon som vet varför man gjort så här? Huset är från 1999.

Tack!
 
  • Vit vägg, två eluttag, list, trägolv, ett uttag öppet, ett stängt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte plastsocklar och det är ett system för dold dragning av kabel?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kan komma upp i golvet med, men det är en vanlig metod när det begav sig förr i tiden.
 
Så där hade vi i vårat 70 tals hus. Då kom elrören upp från golvet då mesta var draget under golvet och sockeldosor sen..
 
Det är väldigt vanligt i radhus och andra byggnader med brandklassad vägg. Man får inte ha eldosor som bryter igenom brandskyddet. Då sätter man sådana här sockeldosor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
är det yttervägg så är det för att spara lite energi
 
H hempularen skrev:
Det är väldigt vanligt i radhus och andra byggnader med brandklassad vägg. Man får inte ha eldosor som bryter igenom brandskyddet. Då sätter man sådana här sockeldosor.
Svar nej,
Dessa sockeldosor sitter alltid på en yttervägg, hur det är nu för tiden vet jag inte, om det görs så. Men finns Dom var mycket vanliga i elementhus då ytterväggarna kom färdiga. Alla rör lades i golvet upp bakom dosan. Den är även godkänd för att ha som kopplingsdosa.
 
J jonaserik skrev:
Dessa sockeldosor sitter alltid på en yttervägg
I mitt hus är det alla uttag, även innerväggar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
I mitt hus är det alla uttag, även innerväggar.
Skrev inget om innerväggar, mera som att det vanligen på ytterväggar. Vad för hus har du, ett korthus som det kallas, där allt kommer i färdiga block, t.o.m. att alla rör för belysning gick rakt upp och kopplades ihop i bjälklaget ovan. Röret/en slutade med en muff i överkant.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dessa sockeldosor sitter alltid på en yttervägg,
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
Tack för alla snabba svar! Det känns inte helt osannolikt att det kommer från golvet som ni säger. Jag antar att huset har kommit i moduler eller något då området består av många likadana hus som byggdes samtidigt. Men ang. att det är bara är den här typen av uttag i ytterväggarna, borde det inte se ut så på nedanvåningens ytterväggar då också?
 
J JJson skrev:
Tack för alla snabba svar! Det känns inte helt osannolikt att det kommer från golvet som ni säger. Jag antar att huset har kommit i moduler eller något då området består av många likadana hus som byggdes samtidigt. Men ang. att det är bara är den här typen av uttag i ytterväggarna, borde det inte se ut så på nedanvåningens ytterväggar då också?
Inte säkert då dom nedre är spikade/ byggda på plats och övre delarna kommer i sektioner. Vad för fabrikat på husen. Kan t.o.m vara så att hela toa/dusch/tvätt kom färdigt och lyftes på plats med kran.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Hj
J jonaserik skrev:
Inte säkert då dom nedre är spikade/ byggda på plats och övre delarna kommer i sektioner. Vad för fabrikat på husen. Kan t.o.m vara så att hela toa/dusch/tvätt kom färdigt och lyftes på plats med kran.
Det är Hjältevadshus från -99.
 
J JJson skrev:
borde det inte se ut så på nedanvåningens ytterväggar då också?
"Det beror på hur man gjort", standardsvar...hursom, det är "sockeldosor" och de används där man inte vill gå in i väggen av någon anledning, och rören kommer oftast i golvet.
Finns nya, om du vill ersätta gammalt och gulnat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Tack för alla svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.