Tjena allihopa!
Det är nämligen så att jag har köpt en tung lampa (ungefär 40 kg) och har två frågor som kan leda till 1000 efteråt men tänker jag håller det simpelt.
Så här ser det ut ljust nu (Håller på flytta in)
(Bild 1)
Och lampan som jag har köpt har som på bild 2:
Mina två frågor är:
1. Kommer att kroken att orka hålla lampan? Eftersom jag fick med lampan egen takkrok (tror jag det heter) och är osäker ifall den som är på taket klarar av det?
2. Hur skulle jag koppla ihop så art jag får ström? Eftersom på taket är det likt som en elkontakt men på lampan är det som att man måste koppla in med sladd?
All hjälp uppskattas och hoppas att alla mår bra efter fantastiskt 2023!
Det är nämligen så att jag har köpt en tung lampa (ungefär 40 kg) och har två frågor som kan leda till 1000 efteråt men tänker jag håller det simpelt.
Så här ser det ut ljust nu (Håller på flytta in)
(Bild 1)
Och lampan som jag har köpt har som på bild 2:
Mina två frågor är:
1. Kommer att kroken att orka hålla lampan? Eftersom jag fick med lampan egen takkrok (tror jag det heter) och är osäker ifall den som är på taket klarar av det?
2. Hur skulle jag koppla ihop så art jag får ström? Eftersom på taket är det likt som en elkontakt men på lampan är det som att man måste koppla in med sladd?
All hjälp uppskattas och hoppas att alla mår bra efter fantastiskt 2023!
Redigerat:
Börjar med hänga upp, normalt med den kroken i taket håller för 75 Kg, bara sätta ett rep och hänga i det. Nu sitter den visserligen lite nära hålet i taket, bör flyttas ca 3 cm till vänster, om råsponten är i den riktningrn och då förborras med en borr ca 1 - 2 tiondelar mindre än kärnan på kroken
Edit Sen är det nog krontändning på lampan, går att tända 50 % + 50% med två strömbrytare, var står det på lapparna.
Edit Sen är det nog krontändning på lampan, går att tända 50 % + 50% med två strömbrytare, var står det på lapparna.
Hur säker är du på att jag kan hänga upp det? Eftersom lampan innehåller glas så skulle det vara surt om det en dag skulle ramla.J jonaserik skrev:
Tyvärr är detta allt jag fick.J jonaserik skrev:Börjar med hänga upp, normalt med den kroken i taket håller för 75 Kg, bara sätta ett rep och hänga i det. Nu sitter den visserligen lite nära hålet i taket, bör flyttas ca 3 cm till vänster, om råsponten är i den riktningrn och då förborras med en borr ca 1 - 2 tiondelar mindre än kärnan på kroken
Ber om ursäkt för det! Men det är en bra test absolut. Jag tänker mer att den kanske håller mig för tillfället men kanske efter ett tag så lossnar den pga gravitationen. Kanske tänker långt sökt. Som sagt.. bilderna jag visade fick jag också krok med bultar och skruvar.J jonaserik skrev:
Man du ta en bild på etiketterna på kontakterna från lampan?
Detta kan bli lite svårt beroende på.
Om det är L, N och jordsymbolen så behöver även ditt lamputtag ha jord så att lampan ska anslutas korrekt på ett säkert vis.
Jag hade inte hängt en 40kg lampa i ensam krok. Tanken med monteringstillbehören du har är att du monterar den stora plattan med krok precis ovanpå lamputtagssladden med rätt skruv beroende på takmaterial.
Först behöver du skruva bort kontakten från taksladden så att du kan trä igenom dekablarna i något av hålen i krokplattan.
Sist behöver ju taksladden och lampan få kontakter som passar varandra.
Kräver lampan jord och du saknar det i taket kan det bli komplicerat, eftersom då egentligen hela rummet bör jordas.
Om det är L, N och jordsymbolen så behöver även ditt lamputtag ha jord så att lampan ska anslutas korrekt på ett säkert vis.
Jag hade inte hängt en 40kg lampa i ensam krok. Tanken med monteringstillbehören du har är att du monterar den stora plattan med krok precis ovanpå lamputtagssladden med rätt skruv beroende på takmaterial.
Först behöver du skruva bort kontakten från taksladden så att du kan trä igenom dekablarna i något av hålen i krokplattan.
Kräver lampan jord och du saknar det i taket kan det bli komplicerat, eftersom då egentligen hela rummet bör jordas.
På etiketterna står det L, N och jord. Jag är inte säker på ifall hemmet är jordad eller inte då det är rätt så gammalt. Hur kan jag kontrollera det?Unikt namn skrev:
Man du ta en bild på etiketterna på kontakterna från lampan?
Jag antar skruvarna jag har fått är OK? Jag har alltså poröst tak. Det vill säga betong.
Flera som skriver att jord ska dras fram för att lampan har jord anslutning.
DETTA ÄR FEL.
Det är inte lampan som bestämmer om den ska jordas utan rummet. Finns ingen jord indragen i rummet ska inte heller lampan jordas i detta läget.
Sedan tycker inte jag att kroken ser så klen ut på bilderna men självklart kan jag se fel.
Håller den idag för att du ska hänga i den kommer den inte ge vika med tiden. Att den går att skruva ur är helt normalt.
DETTA ÄR FEL.
Det är inte lampan som bestämmer om den ska jordas utan rummet. Finns ingen jord indragen i rummet ska inte heller lampan jordas i detta läget.
Sedan tycker inte jag att kroken ser så klen ut på bilderna men självklart kan jag se fel.
Håller den idag för att du ska hänga i den kommer den inte ge vika med tiden. Att den går att skruva ur är helt normalt.
Taket är poröst tror jag att det heter. Betong-ish? Ber om ursäkt för min kunskap. Försöker lära mig.J jonaserik skrev:
För jag gissar på att det borde finnas någon sorts plugg in i skruven tänker jag. Genom att titta på kroken ser det ut bara som de har skruvat in den med kraft. Men kanske man gör så?snuttjulle skrev:
Flera som skriver att jord ska dras fram för att lampan har jord anslutning.
DETTA ÄR FEL.
Finns skruv man skruvar in direkt i betong men förr i tiden va det vanligt med en träplugg eller nått.A Alex_Thrill skrev:
Men håller den för typ 70-80 kg idag kommer den hålla för lampan om inte huset skakar och vibrerar.