Vi ska fixa vår källartrappa och tänkte passa på att dra ut el utomhus. Vet inte hur man ska/får lägga röret bara. Det man ser här är gränsen mellan källare och entréplan. Under trappan finns elcentralen. I källaren är det betongvägg, ca 5 cm frigolit och sen en spånskiva. Sen kommer den här fula övergången med två ingjutna reglar och ovanför är det spånskiva och reglad trävägg. Kan jag hugga ut ett hål så ty röret får plats och så är det ok? Eller är det något jag måste tänka på?
 
  • Oavslutad renovering med synlig träregel och gipsskivor i hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara hacka ur så en slang/rör får plats i hörnet, det tar inte bort något som är skadligt för bärigheten.
 
tommib
Vad är förutsättningarna i övrigt? Kan du gå ut från källaren direkt? Dvs är någon del av källarmuren ovan mark eller är allt nedom? Varför måste du passera med ett rör just här?

Om du nu måste förbi här så håller jag med jonaserik, att karva ur där för ett 20 mm rör kommer inte påverka bärigheten det minsta. Däremot är det irriterande att göra. Kör du med diamantskiva vilket är enklast så kommer det damma något infernaliskt. Bilhammare kommer funka bra på betongen men du riskerar att köra fast mejseln i skarven mellan trä och betong.

Konstruktionen med uppreglad vägg med spånskiva är en riskkonstruktion ur fuktsynpunkt. Att dessutom ha frigolit bakom är en massiv brandrisk. Jag skulle under inga omständigheter ha frigolitisolering i huset om den inte är helt ingjuten (dvs i plattan eller inuti väggar).
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Totte_S
Ligger källarens tak under marknivå?
Utan att veta mer om hur det ser ut så är den enkla lösningen att borra ut sig så nära centralen som möjligt och dra kabel utvändigt.
 
tommib tommib skrev:
Vad är förutsättningarna i övrigt? Kan du gå ut från källaren direkt? Dvs är någon del av källarmuren ovan mark eller är allt nedom? Varför måste du passera med ett rör just här?

Om du nu måste förbi här så håller jag med jonaserik, att karva ur där för ett 20 mm rör kommer inte påverka bärigheten det minsta. Däremot är det irriterande att göra. Kör du med diamantskiva vilket är enklast så kommer det damma något infernaliskt. Bilhammare kommer funka bra på betongen men du riskerar att köra fast mejseln i skarven mellan trä och betong.

Konstruktionen med uppreglad vägg med spånskiva är en riskkonstruktion ur fuktsynpunkt. Att dessutom ha frigolit bakom är en massiv brandrisk. Jag skulle under inga omständigheter ha frigolitisolering i huset om den inte är helt ingjuten (dvs i plattan eller inuti väggar).
Nope, ingen del är ovan. Det var inte bärigheten jag tänkte på utan mer brandrisk, om det inte är tillåtet att lägga rör i frigolit eller liknande. Jag vet att det är en kass konstruktion. Jag har bytt ut det i de flesta rum men just här låter jag det gärna vara kvar av lathet.
 
tommib
Det är tillåtet så vitt jag vet att lägga rör i frigolit. Man kan ju diskutera hur bra det är apropå just brandrisken men att det ska bli varmgång mitt på en ledare får nog betraktas som helt osannolikt. Inkommande el dras ju ibland via plattan och isoleringen under den.

Jag skulle absolut ta bort den konstruktionen om jag vore du, helt orelaterat till detta eldragande.
 
Mikael_L
A arasmus skrev:
jag tänkte på utan mer brandrisk, om det inte är tillåtet att lägga rör i frigolit eller liknande.
Någon sådan begränsning finns inte. Det är bara att dra rör/flexslang/kabel precis hur du vill.

Det finns ju dock en faktor, ledarna får inte bli hur varma som helst vid maximal belastning (ofta beräknad på säkringen). Därför är det inte lämpligt att dra rör eller kabel långt inne i isolering, men är det max ca 5 cm isolering innan man kommer till luft/betongvägg/skivytor osv, så klarar det sig.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Därför är det inte lämpligt att dra rör eller kabel långt inne i isolering, men är det max ca 5 cm isolering innan man kommer till
Och vad menar du med det, det skulle vara detsamma som att inte få/ska dra rör/flexslang i en vägg med dubbla isolermattor för att inte skära sönder dom. Det med värme kan du glömma.
 
J jonaserik skrev:
Och vad menar du med det, det skulle vara detsamma som att inte få/ska dra rör/flexslang i en vägg med dubbla isolermattor för att inte skära sönder dom. Det med värme kan du glömma.
Nej värmen är det enda man inte ska glömma det är vad som kan ställa till det här. Normalt sett inga stora problem i BH fallen men går inte att uttrycka sig generellt och svepande.

Just Mikael har en bra gammal tråd på temat med mätningar och allt på plata.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej värmen är det enda man inte ska glömma det är vad som kan ställa till det här. Normalt sett inga stora problem i BH fallen men går inte att uttrycka sig generellt och svepande.

Just Mikael har en bra gammal tråd på temat med mätningar och allt på plata.
Det med värme har aldrig påtalats i någon regelbok, om dom skydda av säkring ( 1,5 mm2 10 amp ) men klart om det översäkras ned 16 amp kan det bli värme. Men det var inte det som kom fram om översäkring.
 
J jonaserik skrev:
Det med värme har aldrig påtalats i någon regelbok, om dom skydda av säkring ( 1,5 mm2 10 amp ) men klart om det översäkras ned 16 amp kan det bli värme. Men det var inte det som kom fram om översäkring.
Rent generellt handlar det om isolering och då inte den elektriska utan här värmeisolerimg. Allt du kallar regelbok bygger på vissa vettiga och realistiska amtaganden tex praxis hur man bygger och installerar el. Om man börjar avvika för mycket blir även den normalt säkra tumregeln 10 A 1.5 mm2 fel som ett exempel.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Rent generellt handlar det om isolering och då inte den elektriska utan här värmeisolerimg. Allt du kallar regelbok bygger på vissa vettiga och realistiska amtaganden tex praxis hur man bygger och installerar el. Om man börjar avvika för mycket blir även den normalt säkra tumregeln 10 A 1.5 mm2 fel som ett exempel.
Att bygga och installera el i något som ha med värma att göra, finns inte på kartan. Annat än den belastning som som är godkänd för dom ledningarna. Då får du utveckla detta mer i detalj, det som du skriver om, avvikande. Vad är avvikande.
 
A
I belastningskapitlet i elinstallationsreglerna står det faktiskt att vid infällda rör i vägg bör rören ligga mot vägg för kylningens skull eller liknande. Minns inte ordagrant skrivelsen såhär på rak hand.

Normalt drar man ju ändå rören mot någon av väggarna(skivorna)och inte mitt i isoleringen så man har något att fästa mot.
 
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Grovt har en ledning halva belastningsförmågan om den begravs i isolering jämfört med om en var spikad utanpåliggande. För 1.5 mm² hamnar vi då någonstans kring 10 A. Så en 10 A dvärg skulle kunna gå men inte 10 A diazed.

Ledning som ligger direkt innanför väggskivan har en belastningsförmåga på ungefär 70%, så där fungerar den allmänna tumregeln 1.5 mm² / 10 A.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Att bygga och installera el i något som ha med värma att göra, finns inte på kartan.
Ajdå, alltså ingen el i uppvärmda bostäder då ...
J jonaserik skrev:
Annat än den belastning som som är godkänd för dom ledningarna. Då får du utveckla detta mer i detalj, det som du skriver om, avvikande. Vad är avvikande.
Det är rätt enkelt, ledarna får bli max 70°C varma (PVC-isolerade).

Och det betyder att om du kapslar in ledningen i totalt 100% perfekt värmeisolering (detta är alltså rent teoretiskt) så får du inte låta det gå en enda mA i ledningen, för annars överstiger snart temperaturen 70°.

I verkligheten kan vi naturligtvis inte åstadkomma sådan isolering, men ifall man bäddar in ledningen i väldigt mycket väldigt bra isolering så kan man inte belasta den med tumregeldimensionering (t.ex. 1,5mm2 -> 10A), utan måste avsäkra den lägre.

Och här kan du få en länk till de mätningar jag gjorde för ett antal år sedan, som visar att det är ytterst tveksamt att lägga en 1,5mm2 ledning avsäkrad med 10A diazed, mitt i isoleringen i en vägg som har 240mm isolering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2.60013/

Nu är ju detta ganska extremt, det finns väl ingen elektriker som förlägger rören mitt i en sådan vägg.
Men man kan ju tänka sig fallet med ett gammalt hus där man bara smackar på ytterligare ett 120mm lager isolering och på det viset råkar få elrören omgivna av såpass mycket isolering.

Vidare så är det inte isoleringen som ska tumregelbestämmas, utan allt handlar om temperaturen på ledningen, och det påverkas alltså, förutom isolering, utav omgivningstemp, värme från närliggade elledningar, värme från annat närliggande, t.ex. varmvatterrör.
 
  • Gilla
avh67f och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.