5 224 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Nybörjare med att sätta upp taklampa
Nu har jag fått upp lampan. Jag lämnade kvar samma krok som jag hade uppe redan. Det visade sig att det redan fanns en plugg i kroken och bad en vän av min att hänga sig som vägde 75kg och var ingen alls rörelse från kroken. Jag är bara väldigt paranoid att den ändå kan ramla. Tror att lampan väger ungefär 40-50kg då det är all glas. Jag har haft den upphängt nu 5h och fortfarande uppe. Är det något jag bör ändå bara nervös över eller? Tack för all tips!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Betong är normalt sten blandat med cement.A Alex_Thrill skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Betong
Har du verkligen hängt upp en tung lampa i den fuskinfästningen där någon dragit in en träkrok och kilat den mot elröret? Du är modig.
Varför har du inte använt den medföljande rejäla kroken med platta? Eller missförstår jag allt nu?
Varför har du inte använt den medföljande rejäla kroken med platta? Eller missförstår jag allt nu?
Tror inte det är en träkrok då det fanns en plugg i skruven vilket jag inte tror man använder om det var trä.A avh67f skrev:
anledningen till varför jag har inte använt det som medföljde är pga om jag skulle borra in så finns chansen att jag borrar igenom elkabeln som är där då jag har ingen detektor men dessutom var det en antal människor här som berättade även att sådant krok kan hålla upp till 70kg och som sagt. Min vän som vägde 75kg hängde sig helt och hållet via kroken och den var stabilt. Kroken var inte lös och gick inte att röra den dessutom. När jag hängde lampan som jag gissar väger runt 35-40kg så hade hängde jag först på en kedja så att den är nästan på golvet just för att testa och se ifall den klarar sig att hålla där. Vilket det gjorde i 4h. Då passade jag på att därefter att ta bort kedjan så att lampan då hänger direkt på kroken och snart har det gått 20h och den är kvar uppe.
Hej allihopa!
Nu har det varit mer än 48 timmar och min lampa hänger fortfarande kvar! Jag har förstått att lampan väger 36 kg. Jag är väldigt nöjd över att den fortfarande hänger där, men jag är ändå lite orolig. Jag har svårt att tro att den kan hänga kvar på en krok och plugg, även om jag tidigare testat med en vikt på över 50 kg utan problem, men då inte över längre tid.
Min fråga är: finns det en risk att lampan med tiden kan falla ner? Alltså att fästet ger vika (om vi bortser från en jordbävning, såklart)? Bör jag regelbundet kolla efter sprickor eller andra tecken på skador i taket? Eller betyder det att eftersom lampan har hängt säkert i 48 timmar, kommer den troligen att vara säker även framöver? Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp som kan göra att jag sover bättre om nätterna
Tack till alla som har svarat i den här tråden! Jag är verkligen tacksam.
Nu har det varit mer än 48 timmar och min lampa hänger fortfarande kvar! Jag har förstått att lampan väger 36 kg. Jag är väldigt nöjd över att den fortfarande hänger där, men jag är ändå lite orolig. Jag har svårt att tro att den kan hänga kvar på en krok och plugg, även om jag tidigare testat med en vikt på över 50 kg utan problem, men då inte över längre tid.
Min fråga är: finns det en risk att lampan med tiden kan falla ner? Alltså att fästet ger vika (om vi bortser från en jordbävning, såklart)? Bör jag regelbundet kolla efter sprickor eller andra tecken på skador i taket? Eller betyder det att eftersom lampan har hängt säkert i 48 timmar, kommer den troligen att vara säker även framöver? Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp som kan göra att jag sover bättre om nätterna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur sätta grund *nybörjare*
Växthus -
Nybörjare ska sätta sten närmast husväggen. Behöver hjälp av erfarna!
Grund & Markarbeten -
Nybörjare, sätta innertak
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta plattor för en Luft/Vatten pump. Nybörjare
Trädgård allmänt -
Sätta ihop byrå utan synliga skruvar – val av metod/verktyg för nybörjare
Möbelsnickeri