BirgitS
Det är kanske bättre att fråga de som verkligen har satt upp taklampor.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är kanske bättre att fråga de som verkligen har satt upp taklampor.
Försökte också det men även de visste inte heller vem det var… tragiskt.

Om du sätter den medföljande ankringen mot taket och tar en lite smalare mejsel och borrar upp tills det tar stopp, så får du vetskap hur djupt det är till ev betong, gnugga mycket så det inte är putsat träpanel under.

Nu har jag fått upp lampan. Jag lämnade kvar samma krok som jag hade uppe redan. Det visade sig att det redan fanns en plugg i kroken och bad en vän av min att hänga sig som vägde 75kg och var ingen alls rörelse från kroken. Jag är bara väldigt paranoid att den ändå kan ramla. Tror att lampan väger ungefär 40-50kg då det är all glas. Jag har haft den upphängt nu 5h och fortfarande uppe. Är det något jag bör ändå bara nervös över eller? Tack för all tips!

Gå och lägg dig , den hänger kvar i morgon med.

• Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gå och lägg dig , den hänger kvar i morgon med.
Tro det eller ej. Tog mig 5h att sätta upp lampan! Helvete men man fick lära sig att det var fantemej inte betong. Såg ut som cement blandat med något… no idea men men!

BirgitS
A Alex_Thrill skrev:
Helvete men man fick lära sig att det var fantemej inte betong. Såg ut som cement blandat med något… no idea men men!
Betong är normalt sten blandat med cement.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Betong

• Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Betong är normalt sten blandat med cement.
[länk]
Tack för svaret! Kändes annorlunda. Men men. Gått över 14h och hänger fortfarande. Gissar vi är good to go?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Har du verkligen hängt upp en tung lampa i den fuskinfästningen där någon dragit in en träkrok och kilat den mot elröret? Du är modig.

Varför har du inte använt den medföljande rejäla kroken med platta? Eller missförstår jag allt nu?

A avh67f skrev:
Har du verkligen hängt upp en tung lampa i den fuskinfästningen där någon dragit in en träkrok och kilat den mot elröret? Du är modig.

Varför har du inte använt den medföljande rejäla kroken med platta? Eller missförstår jag allt nu?
Tror inte det är en träkrok då det fanns en plugg i skruven vilket jag inte tror man använder om det var trä.

anledningen till varför jag har inte använt det som medföljde är pga om jag skulle borra in så finns chansen att jag borrar igenom elkabeln som är där då jag har ingen detektor men dessutom var det en antal människor här som berättade även att sådant krok kan hålla upp till 70kg och som sagt. Min vän som vägde 75kg hängde sig helt och hållet via kroken och den var stabilt. Kroken var inte lös och gick inte att röra den dessutom. När jag hängde lampan som jag gissar väger runt 35-40kg så hade hängde jag först på en kedja så att den är nästan på golvet just för att testa och se ifall den klarar sig att hålla där. Vilket det gjorde i 4h. Då passade jag på att därefter att ta bort kedjan så att lampan då hänger direkt på kroken och snart har det gått 20h och den är kvar uppe.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej allihopa!

Nu har det varit mer än 48 timmar och min lampa hänger fortfarande kvar! Jag har förstått att lampan väger 36 kg. Jag är väldigt nöjd över att den fortfarande hänger där, men jag är ändå lite orolig. Jag har svårt att tro att den kan hänga kvar på en krok och plugg, även om jag tidigare testat med en vikt på över 50 kg utan problem, men då inte över längre tid.

Min fråga är: finns det en risk att lampan med tiden kan falla ner? Alltså att fästet ger vika (om vi bortser från en jordbävning, såklart)? Bör jag regelbundet kolla efter sprickor eller andra tecken på skador i taket? Eller betyder det att eftersom lampan har hängt säkert i 48 timmar, kommer den troligen att vara säker även framöver? Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp som kan göra att jag sover bättre om nätterna :) Tack till alla som har svarat i den här tråden! Jag är verkligen tacksam.

Minimalistiskt vardagsrum, kristallkrona, vita gardiner, beige soffa, kuddar, ljus inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Jag tror definitivt du kan sova gott utan oro.
Jag hade nog råkat missa ditt inlägg ovan att ni testat med 75kilo i vikt. Det såg bara väldigt rackligt ut på bilderna i början men det är bevisligen starkare än det ser ut.

• Gilla
Alex_Thrill och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.