Nybliven husägare här, och upptäckte idag att under handfatet i badrummet sitter eluttaget precis bakom vattenlåset. Antar att det är tillåtet eftersom det är byggt så? Men är det något speciellt man ska tänka på när man rengör avloppet där? Eller finns det någon risk vid eventuella läckage? Bör jag täcka för denna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ja det är ok. Man räknar inte med att avloppet läcker, det är inte normalt. Skulle det ske så vill du ju åtgärda det skyndsamt. Men risken är så liten att det inte finns fog för att skydda uttaget. Men visst hade det kunnat monteras längre till vänster.
Det borde vara mindre problem att vrida på avloppet till höger och få fritt framför uttaget. Gissar på IKEA-delar? OT, jag tvivlar på att bräddavloppet funkar med det obefintliga fallet, men det är lätt fixat.
Här finns monteringsinfo om avloppetK koliz skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/odensvik-tvaettstaell-1-ho__AA-337076-10-2.pdf
Det där avloppet är närapå omöjligt att rengöra på plats ändå; det är bara snäppet över sugrör i dimension. Jag har ett likadant och har börjat ta ut hela paketet i trädgården för att köra med högtryckstvätt en gång om året.
Klicka här för att svara