Nybliven husägare här, och upptäckte idag att under handfatet i badrummet sitter eluttaget precis bakom vattenlåset. Antar att det är tillåtet eftersom det är byggt så? Men är det något speciellt man ska tänka på när man rengör avloppet där? Eller finns det någon risk vid eventuella läckage? Bör jag täcka för denna?

• Under diskbänk: vattenlås, avloppsrör, slangar, kopplingar, träskiva i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ok. Man räknar inte med att avloppet läcker, det är inte normalt. Skulle det ske så vill du ju åtgärda det skyndsamt. Men risken är så liten att det inte finns fog för att skydda uttaget. Men visst hade det kunnat monteras längre till vänster.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Det borde vara mindre problem att vrida på avloppet till höger och få fritt framför uttaget. Gissar på IKEA-delar? OT, jag tvivlar på att bräddavloppet funkar med det obefintliga fallet, men det är lätt fixat.

• Gilla
FDT och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är ok. Man räknar inte med att avloppet läcker, det är inte normalt. Skulle det ske så vill du ju åtgärda det skyndsamt. Men risken är så liten att det inte finns fog för att skydda uttaget. Men visst hade det kunnat monteras längre till vänster.
Tack för svar 👍

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det borde vara mindre problem att vrida på avloppet till höger och få fritt framför uttaget. Gissar på IKEA-delar? OT, jag tvivlar på att bräddavloppet funkar med det obefintliga fallet, men det är lätt fixat.
Ok just det!
Bra spanat, tack för heads up!

Det där avloppet är närapå omöjligt att rengöra på plats ändå; det är bara snäppet över sugrör i dimension. Jag har ett likadant och har börjat ta ut hela paketet i trädgården för att köra med högtryckstvätt en gång om året.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Här finns monteringsinfo om avloppet
[länk]
Tackar för det!

Z zwanzig skrev:
.... har börjat ta ut hela paketet i trädgården för att köra med högtryckstvätt en gång om året.
Skulle vilja se rörliga bilder på arbetsgången, kan du göra en tutoral på yt?

Mikael_L
K koliz skrev:
Men är det något speciellt man ska tänka på när man rengör avloppet där?
Att inte slaska in vatten och skit i eluttaget, i övrigt är det bara det vanliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.