Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag ser inget svar på denna fråga: [citat] [bild] Om de lyser så här med fast sken så har nätägaren kopplat bort strömmen, dvs ring dem. Det kan ju i sin tur bero på fel i din anläggning. Har du rört huvudströmbrytaren under elmätaren på senare tid? Har du kontrollerat säkringarna enligt #3? I nedre delen av displayen ska du se tre st L, 1,2,3. Har du sett ifall någon saknas?
12 svar · 1,8k läst
·
V
Värmelärlingen: [citat] Funderar du på ett extra 5tråds kombiuttag med 1fas i eller två extra "rena" 1fas utöver till uc tc-s
6 svar · 2,8k läst
U
Ursidae: [citat] Nu var avbrottet under flera timmar iofs. Ser nu att det är ör identisk förbrukning varje kvart 10.30 till 11.45. (innan är den 0) Strömmen kom åter 11.45 och för 12.00 så är den högre som väntat. 6x0,141 är registrerat när det skulle varit avbrott. Att det ör samma tyder nog på att det är utsmetadecsiffror, udda bara att det är över 1,5 h i te bara en eller hela
2 svar · 851 läst
pelpet
pelpet: Är det alla säkringar som går? Eller är det jordfelsbrytaren som löser ut, och du slår av och på alla säkringar?
7 svar · 764 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, någon. Dina symptom tyder på avbrott. Ditt symptom med strömbrytaren avslagen kan tyda på att strömbrytaren bryter nollan istället för fasen. Försök hitta varifrån belysningen matas, "inkommande" ledning. Kontrollera hur allting är kopplat. Förmodligen finns det en ledning som matar första spotten i taket, och som i sin tur matar alla de övriga i taket. Där någonstans
25 svar · 2,5k läst
·
G
Grod4n: [citat] Kollar du på bilden så ser det ut som färdigdragen 20 slang med 2 data plus eventuell Koaxialkabel. Kan bli jobbigt med en fjärde kabel.
8 svar · 2,2k läst
·
P
poolo123: nu fixat! stort tack för alla era svar
4 svar · 1,2k läst
·
D
datja: [citat] Köp ett vanligt perilexsladdställ: https://www.hornbach.se/p/spiskabel-gelia-perilex-h05vv-f-5g1-5-inkl-stickpropp-vinklad-1-3m-gra/10509333/
10 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Klart du kan använda den, men eftersom den fordrar en spänning för att stänga så måste du ha ett relä med växlande kontakter i. Det relät får då spänning från samma som startar laddpumpen. Går att koppla ihop ganska enkelt.
5 svar · 1,3k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Tråkigt....En mekanisk timer är smidig ibland, men låter alla lika mycket nuförtiden så får det vara....
10 svar · 5,1k läst
K
kurlakarl: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysning/extraljusramper/ljusramp-led-016019/ Blev den här ljusrampen och julas kabelsats med 30A säkring. Lite pill att koppla in och fick skarva för DT kontakten passade inte med rampens DT kontakt, och mitt helljus är H1 inte H4 eller H7, så klippte snabbkopplingen och tog en strömtjuv istället. Min helt oinsatta åsikt om
12 svar · 3,1k läst
·
A
Annika Markusbacka: Nu funkar allt igen! Vilka klippor ni är, TACK!!
10 svar · 1,7k läst
·
R
roli: [citat] Var TS inte rädd för att göra "ett för stort hål"?
4 svar · 1,0k läst
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Så kan man resonera, i det här fallet så tar listen nästan bort sig själv. Jag fick en viss dejavu upplevelse från ett misslyckat försök att sätta kabelkanal till sladden på en taklampa i en lägenhet för många år sedan. Där klistret inte stog pall för tyngden från både list och kabel så den ramlade ner. Men här i huset är det trä och inte betong, så efter några
5 svar · 1,3k läst
·
G
Gramphos: [citat] Ja. Om en av knapparna alltid tänder lampan och den andra knappen startar fläkten, men bara om lampan är tänd, så har du kopplat inkommande fas till utgången som för knappen som styr lampan och lampans tändtråd till L1. Skifta de två trådarna i så fall.
12 svar · 1,2k läst
·
G
Gramphos: Är det bara vid släckning som rummet intill påverkas eller påverkas det också av om du dimmer ner eller upp i det andra rummet?
7 svar · 1,4k läst
·
G
Gramphos: Har du konstaterat att det är just reglaget det är fel på och inte fläkten? Spontant tänker jag att en fläkt med en motor har större sannolikhet till förslitning än den styrningen.
5 svar · 2,1k läst
·
J
jojo1: [citat] Ok! Tack snälla för ditt och alla era andras otroligt snabba svar här i tråden! 🙏😃 Så tacksam för denna hjälp. Tack!! Då gör jag som du och sätter färg mot färg, och tänker också att den där vita hållaren måste halkat fel på nåt sätt, och jag går efter märkningen du upptäckte på plattan under. Det blir super och det känns rätt och riktigt. Det där med att
13 svar · 2,2k läst
·
GlennB
GlennB: [citat] Hur stor tror du sannolikheten är att någon åker till återvinningen, hittar en frys med okänd status, STJÄL denna på ren chansning (medhavd släpkärra ??) och tar hem den, provkör den och klipper sen av kontakten för att sedan sälja den för småpengar ? ..Det känns spontant sett som det finns MYCKET troligare förklaringar än just den. ..Sen anar jag en viss övertro till
95 svar · 34,1k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Då nyktrade jag till!
2 svar · 722 läst
A
Alandsköp: Jag har Somfy och det enda strul jag har är en fjärrkontroll. Stängningsvinkel/Öppningsvinkel blir korrekt om grindarna monteras korrekt. Är dock viktigt att man monterar och justerar gångjärnen rätt. Finns olika sätt att montera motorernas fästpunkter också för att få det rätt. Gick bra här iaf.
7 svar · 4,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det innebär att fasledaren gick obruten förbi sladdströmbrytaren och påverkade den andra brutna tråden. När du vände på stickproppen så är det istället fasledaren som bryts och nollan går obruten förbi.
9 svar · 2,9k läst
·
E
elmont: OCH att man kan se kabeln i hela dess längd så att förväxlingsrisk inte föreligger.
11 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Vad är skillnaden mot att köra ett elverk och leda ut avgaserna?
18 svar · 1,9k läst
R
RoAd: [citat] Ja, Shelly skulle fungera utmärkt. En 1PM med extern temperatur-sensor så är allt ovanstående löst för 3-400:- Om 16A räcker förstås.
10 svar · 7,7k läst
·
I
IFB: Kompletterar med en bild på Fjäråskupans monteringsanvisning där det inte ser ut som att det är några kapslingar eller skydd för kontakterna. Förvånande men antar att det är väl underbyggt!
42 svar · 7,1k läst
·
P
purrfect: Håller med Useless. Om originaldelen är gjord för 400V och vid den spänningen ska utveckla 2400 W blir det extremt snett om du använder en del som ska ge mer effekt vid lägre spänning. På ren svenska: Elementet kommer att överhetta rejält när din spis trycker på 400V, gå sönder och kanske skada spisen medan det gör det. Om du inte kan hitta en del som är exakt likadant
13 svar · 1,7k läst
·
O
Olle Collberg: Tack för snabba svar! Då provar vi min kandidat! God jul på er! //Olle
3 svar · 2,3k läst
·
useless
useless: Typ...
4 svar · 912 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.