6 331 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Mäta mellan fas och jord, farligt?
Borde bli en spänningsdelning i serie från fas genom provaren och sedan genom personen som tar i andra polen och ner i jord och krets tillbaka till källan där det största spänningsfallet bör hamna över spänningsprovaren. Strömmen och spänningen genom personen blir väldigt låg om jag inte missar något fundamentalt.
Så det borde inte vara farligt. Men jag har aldrig provat heller 🤔🙂
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Vi kan göra det enklare. Det är inte spänningen som är faran när vi pratar om elrisker, det är strömgenomgången. Och med 230V spänning och 10MOhm motstånd så blir maximala strömmen 23uA.A avh67f skrev:Borde bli en spänningsdelning i serie från fas genom provaren och sedan genom personen som tar i andra polen och ner i jord och krets tillbaka till källan där det största spänningsfallet bör hamna över spänningsprovaren. Strömmen och spänningen genom personen blir väldigt låg om jag inte missar något fundamentalt.
(Och det på en människa som inte har någon hudresistans alls. Denna ligger typiskt mellan 1kOhm och 100kOhm).
Eftersom den minsta strömmen man kan känna (jaja vid 60Hz, vi interpolerar) är 0,5mA så har vi fortfarande en faktor 10 kvar till den eller så. (Grafen nedan, ärligt stulen från internet, refererar till 60Hz).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ingen spänningsprovare har dock så hög inre impedans som 10 Mohm. Det är digitala multimetrar som har en sådan impedans. En spänningsprovare behöver ha en mycket lägre impedans för att inte fånga upp "spökspänningar" pga kapacitiv och induktiv koppling. Den får dock inte vara lägre än att strömmen maximalt blir 3.5 mA, utom när man håller in knapparna som ger högre belastning.
Det finns instrument, Fluke T1000 om jag minns rätt, som ser ut som en spänningsprovare men som i verkligheten är en multimeter.
Det finns instrument, Fluke T1000 om jag minns rätt, som ser ut som en spänningsprovare men som i verkligheten är en multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om man bara tar i ena polen och står på ett golv utan att beröra något annat:A avh67f skrev:
Fas -> mätarens interna resistans -> kroppens resistans -> strumpor/skors kapacitans/resistans -> golvets resistans .. till jord.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, naturligtvis! Jag måste erkänna att jag inte gjorde distinktionen mellan de enkla spänningsprovarna och DMM:er (eftersom de bara var de senare jag själv diskuterade tidigare i tråden.)Bo.Siltberg skrev:
Ingen spänningsprovare har dock så hög inre impedans som 10 Mohm. Det är digitala multimetrar som har en sådan impedans. En spänningsprovare behöver ha en mycket lägre impedans för att inte fånga upp "spökspänningar" pga kapacitiv och induktiv koppling. Den får dock inte vara lägre än att strömmen maximalt blir 3.5 mA, utom när man håller in knapparna som ger högre belastning.
Det är klart att en spänningsprovare med lysdioder (och utan batteri) måste dra tillräckligt med ström för att en sådan skall kunna lysa; om det nu var sådana som avsågs. 23uA räcker inte långt, ens för en röd LED.
Ur diagrammet kan man då läsa att ingen av försökspersonerna lyckades fastna vid en ström om 3,5mA. Kurvan för kvinnor skär x-axeln vid ca 5,5mA. (Fö intressant att det är så stor skillnad mellan kvinnor och män därvidlag. Jag vet inte att jag noterat det tidigare.)
Så då kan man, om man är rejält svettig och står barfota på det råa betonggolvet få en (liten) smäll av en dylik provare, men det skall inte vara någon fara för liv och hälsa.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Just kroppens resistans är intressant i att den avgörs nästan helt av hudresistansen. Denna varierar mycket beroende på skick, svett, osv. osv. Kroppens interna resistans, framförallt blodomloppet är mycket lägre.D Dilato skrev:
Impedansen av kroppens inre är faktiskt så dominerad av blodomloppet att man faktiskt kan mäta hjärtats arbete (pumpad volym, genomströmning osv.) genom att mäta impedansen i bröstkorgen/kroppen genom elektroder på huden. Man ser tydlig skillnad i hjärtats olika cykler. (Men idag så använder man främst ultraljud för det, som jag förstått det.)
(Den korta, och misslyckade, tid jag var i medicinteknikbranschen för många år sedan, så var jag på en institution där man faktiskt varit med och utvecklat den tekniken.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden