El
BirgitS: Stramit? Det är mycket billigare att dra nya kablar inuti väggarna om man gör det när man i alla fall öppnar upp väggarna för renovering, då kan man ta det rum för rum. I äldre hus brukar man vilja komplettera med fler uttag på andra ställen också. Finns väl i och för sig ingen elrelaterad anledning att byta ut gamla elcentraler med proppar till nya, men det är bra att komplettera
Avemo: [citat] Det gör ju saken lite enklare. Finns det lediga anslutningar på dosan? Ofta skiljer man mellan apparatdosor och kopplingsdosor där kopplingsdosorna brukar vara lite större och ha fler röranslutningar. Den ser ju ganska välfylld ut på bilden.
Lindabell: [citat] Hej! Jag hade en elektriker här som ordnade med kopplingen, har svårt att själv svara detaljerat på hur, fick otroligt bra hjälp här i tråden och visade vår elritning för elektrikern som uppenbarligen förstod mer :-). Takfläkten är iaf kopplad till alliancefläkten och allt funkar fint
hempularen: Jag tycker bilden i första inlägget ser konstig ut. På den högra står det L3, på den anslutning som är en av nollorna på den vänstra. Visserligen visas ingen tråd ansluten till den. Men om vi antar att den är byglad till den andra nollan, så skulle det bli en häftig kortslutning, om man parkerar L3 där.
krabba: Phew, nu har jag testat att koppla isär sladdarna och de var till näraliggande spotlights 🙂
Tokslut: [citat] Köpte min på Classe https://www.clasohlson.com/se/Fritid/Resa/Reseadaptrar/c/1282
jonaserik: En mejsel mot en kant och tryck till med handen, då öppnar dom sig.
TRJBerg: Om det verkligen inte finns passande el framdraget specifikt för diskmaskinen/platsen så är det tvunget att anlita elektriker för att dra fram el. (Kabel + uttag.) Om ni gör det se till att installera extra uttag i skåpet eller dubbeluttag. Kan behövas i framtiden.
jonaserik: Står inget om det 0,75 eller 1,0 men troligtvis minst 1,0 är det säkert annars inget fel att ha den.
chrislinde: [citat] Okej, tack för info! Får seom Jag vågar mig på det!
Alexn72: [citat] Ny central = Införskaffa en ny central, om du sen väljer en större och byter eller en lagom och sätter bredvid är upp till dig😉
Bo.Siltberg: Ja det går under förutsättningen att båda belysningskretsarna tillhör samma grupp. Det ska kopplas enligt anvisningen för DIM-02: [bild] Men jag vet inte riktigt vad du frågar efter. Du kanske undrar hur man ska tolka de ledare du har bakom dina befintliga brytare? Den övre vet vi är matad med fast fas, troligen brun med grå tändtråd till lampan, men det måste kontrolleras. Den nedre
JohanLun: Om huset är från 1970 låter det konstigt med både masonit och utanpåliggande el, men kanske hängde det kvar byggteknik från 60-talet in på tidigt 70-tal? Så otroligt stor brandrisk borde det inte vara varken med masonit eller elsystem från 1970. Kulolednningar med torkat tyg håller jag med om är farliga, men när jag rotat hemma så har allt efter uppskattningsvis 1965 känts rätt
Mastodontfilms-Mats: [citat] Tjena. Oj, detta var länge sen och jag fick läsa mig till vad fasen jag skrev 2018 😊 Men jorå, spisen och ugnen knallar och går. Installerade som jag skrev tidigare i tråden med Norwesco don på väggen och Norwesco kontakt till spisen 👍 Proppen har aldrig gått och inga andra konstigheter kan rapporteras.
Mikael_L: [citat] Planerar bra, sätter nya centralen på bra ställe och lägger gruppsäkringar bra. Det som sen inte räcker så får man skarva en del och kanske byta en del. Skarva med bra presshylsor och en utomordentlig presstång! Jag lade helt i onödan först en del planering över hur den nya centralen skulle organiseras, för att sen upptäcka att tidigare elektriker hade använt kortast
nimhed: [citat] Korrekt, kopplingsdosa är ej nödvändig. Tvärtom onödig
Liljeros: [citat] Är väl även här säkert olika, men kommer man upp tillräckligt i temperatur så skälvcirkulerar det till övervåningen. Undervåningen får ingen värme men ett par kW får man alla fall ut. Mär jag växte upp hade vi ett pannrum i källaren, där var det marginell skillnad vid strömavbrott, nivåskillnader och hög temperatur gjorde att det ofta räckte mer än väl för att
Obygd: [citat] Tack för länken. Min teardown gick dock betydligt snabbare än hans. 😉
D3nn05: [citat] Inga missfärgningar. Och som du sa så ser dom ganska nya ut. Köket renoverades -13 tror jag Dosan i väggen bakom ugnen som kabeln kommer i från bör väl ha 3 faser till sig? (Orkar inte skruva bort ugnen för att kolla) är 2 dosor bakom ugnen en som går till micro uttaget och en till ugnen. Isf bör man väl kunna ta en annan fas till en ny dosa så dom inte ligger på samma och
avh67f: [citat] Det kan nog gå beroende på spänningsprovaren och om den totala läckströmmen är nära gränsvärdet för att trippa. Jag har sett det hända med äldre spänningsprovare förr i tiden. Det är ju därför man inte kan ansluta en jordfelsbrytare över hur många grupper som helst. Till slut blir den totala läckströmmen nog hög av vanlig driftström. Alla apparater har ju en viss
HasseTeknik: [citat] Jag skrev mitt inlägg, så att TS skulle bli påmind om att kolla upp drivspänningen till kameran, eftersom det ju är onödigt att bränna den om den skulle råka tillhöra de fåtaliga sorter, som ej klarar AC. TS har ju inte sagt vilken typ av kamera han har, utan skrev ju bara : "Den nya knappen är en ny digital sak med lite kamera och annat smått o gott. Den kan dock kopplas till
Bo.Siltberg: [citat] Använd helst fem ledare med separata N-PE så räcker det med 6 mm². PEN ska vara minst 10 mm². Man kan använda en PEN på 10 mm² och fasledare med 6 mm² om man vill. Det som jag tycker styr är en tillförlitligt anslutning i mätarskåpet. En 10 mm² MK kan där vara bättre än 2 st 6 mm².