Sedan några veckor tillbaka så händer det att jordfelsbrytaren slår ifrån (det har hänt 3 gånger). Det är alltså inte på en separat säkring utan den för hela hemmets ström (se bifogad bild). Vi vet inte vad som är problemet men vi har noterat att varje gång det hänt så har ugnen varit på, men ugnens säkring har inte slagit ifrån. Tänkte kolla med forumet innan jag ringer en reparatör för ugnen: är det ett generellt fel eller bör jag ta hit en reparatör för ugnen först?

Tacksam för råd!

Hälsningar,

Anders

• Elcentral med jordfelsbrytare och säkringar, Huvudbrytare märkt, vita etiketter för utgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders_Wil skrev:
Sedan några veckor tillbaka så händer det att jordfelsbrytaren slår ifrån (det har hänt 3 gånger). Det är alltså inte på en separat säkring utan den för hela hemmets ström (se bifogad bild). Vi vet inte vad som är problemet men vi har noterat att varje gång det hänt så har ugnen varit på, men ugnens säkring har inte slagit ifrån. Tänkte kolla med forumet innan jag ringer en reparatör för ugnen: är det ett generellt fel eller bör jag ta hit en reparatör för ugnen först?

Tacksam för råd!

Hälsningar,

Anders
Vad är det för ugn? Ny, gammal?

Äldre ugnar börja läcka ström med tiden. Om du verkligen kan bekräfta att det just är ugnen hade jag övervägt att byta ut ugnen istället för att ringa inn en reparatör.

Attitudeswe
Vi hade liknade fel på en 3år gammal ugn. Värmeelement antagligen. Jfb gick om man körde över/undervärme men höll vid grill...

Bara byta ugn. Inte värt att laga tyvärr.

Elektriker. Det behöver inte ha med ugnen att göra alls.

Men du kan göra mycket själv. Nästa gång det sker. Skriv ner allt ni gjort (tvättat, lagat mat etc). Det kan även vara värt att notera om det regnat osv.

Jordfel är oftast utebelysning, el utomhus alternativt någon apparat inkopplad (absolut kan ugnen vara boven..). Men det är ibland ett fel i anläggningen, gnagare eller felaktiga kopplingar.

Går felet att framkalla genom att ugnen körs?

ja det låter som ett värmeelement som har gett upp i ugnen. Är du lite händig själv så kan det vara värt att byta om ugnen inte är så gammal

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Vad är det för ugn? Ny, gammal?

Äldre ugnar börja läcka ström med tiden. Om du verkligen kan bekräfta att det just är ugnen hade jag övervägt att byta ut ugnen istället för att ringa inn en reparatör.
Det är en 5 år gammal Bosch-ugn med induktionshäll.

M
Ring en elektriker, inte en spisreparatör. Finns det ens spisreparatörer?

Som sagt, det kan vara ugnen men felet kan även sitta någon annan stans.
Ta dit en elektriker som konstaterar vart felet sitter. Han kan troligen hitta och laga felet oavsett om det år ugnen eller om felet sitter någon annan stans.
OBS, att JFB löser behöver inte betyda att det är ugnen som felar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
OM JFB löser när ugnen är på, så är med säkerhet ett element som inte är friskt, överledning till jord när det börjar värma. Och det med ett fel i annan del i huset är nog att säga överkurs. Till TS prova med att bara ställa in för olika lägen, övervärma , under värme , snabbvärme, då framkommer det lite av vilket element som bråkar.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Elektriker. Det behöver inte ha med ugnen att göra alls.

Men du kan göra mycket själv. Nästa gång det sker. Skriv ner allt ni gjort (tvättat, lagat mat etc). Det kan även vara värt att notera om det regnat osv.

Jordfel är oftast utebelysning, el utomhus alternativt någon apparat inkopplad (absolut kan ugnen vara boven..). Men det är ibland ett fel i anläggningen, gnagare eller felaktiga kopplingar.

Går felet att framkalla genom att ugnen körs?
Jag har provat att framkalla problemet men lyckas inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.