Hej!
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med tips på en materiallista till kök för att kunna dra slang och sätta dosor i väggar och tak?
Med vänliga hälsningar!

Elektrikerjobb, du ska då en Elis under alla förutsättningar och fråga hen vad du ska ha för delar och om du får göra det.

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Eller om du tänker sätta upp grejerna själv så är det bra om du säger det direkt, så kan du få bättre råd (och arga pekpinnar, det kommer du inte komma ifrån ändå 🙂)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Beror ju på hur stort köket ska bli, budget eller lyxutrustat, nytt eller under renovering?
Villa, eller lägenhet med enfas?
Variationerna är många.

Fotografen Fotografen skrev:
Beror ju på hur stort köket ska bli, budget eller lyxutrustat, nytt eller under renovering?
Villa, eller lägenhet med enfas?
Variationerna är många.
Det är en skoluppgift där jag ska ha med en materiallista till denna ritning.

• Grundplan av rum med möblering, måttangivelser, dörrar, och installationer, visas i grönt på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är ju bara att börja räkna...
Antal dosor, apparatdosor, en spisdosa, takdosor osv.
Rör, antal grupper, hur långt till central, 16mm, slang-färdigdragen slang "nuförtiden"...?
20-rör/färdigslang med 2,5 till spisen.
Brytare och uttag av rätt sorter.
Taklock, nån takarmatur, bänkarmatur, lamputtag. Vet inte vad som sätts i nybygge nu. Välja fabrikat på apparater, apparatserie?
FK, eller FQ, om du lägger rör/slang utan färdigtråd.

Jag jobbade med detta ett par år i början på 90-talet, då lade vi rör och drog i FK, nu är det färdigslang?
Används FK, eller ska det vara FQ?

N Nisjo skrev:
Om du har tänkt att jobba med detta i framtiden gör uppgiften själv. Bästa sättet att lära sig.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om du har tänkt att jobba med detta i framtiden gör uppgiften själv. Bästa sättet att lära sig.
Absolut men tänkte mest tips så att jag inte glömmer någonting!

tommib
Skriv ner ett förslag då som du ber om kommentarer på. Mycket bättre än att be folk skedmata dig ;)

N Nisjo skrev:
Absolut men tänkte mest tips så att jag inte glömmer någonting!
Ja men då gör du ju inte uppgiften själv.

tommib tommib skrev:
Skriv ner ett förslag då som du ber om kommentarer på. Mycket bättre än att be folk skedmata dig ;)
Ja det är sant👍👍

N Nisjo skrev:
Det blev skillnad, skrivarbete och inte verkliga livet. Framkom inte i början. Det blir att surfa på en del grossiter och se vad som finns. Lite knöligt men även vi med el måste räkna så, klart en fördel finns det, då vi varit med förr om materiel. Allt ser ut vara för infällt montage . Du ska ha VP-rör 16 och en bit VP-rör 20 lite dosor för infällning i vägg som passar till uttag och strömbrytare, spisdosa för ett perilexuttag , Ledningar 1,5 mm2 för lyse och vägguttag, 2,5 mm2 för spisen. Ett par lysrörarmaturer, lämpligt med takdosa där och lamputtag till vanlig belysning. Några takdosor för belysning i tak. En central med alla delar i och plats för ett extra säkringar. Hur många meter av varje får du räkna ut, med att mäta på ritningen och se vilken skala den har. Lite tips är det och sen får du tänka lite själv, då det är en hemuppgift för att lära sig förstå en ritning, hor en konsult har tänkt att det ska vara.
LYCKA till med uppgiften

J jonaserik skrev:
Det blev skillnad, skrivarbete och inte verkliga livet. Framkom inte i början. Det blir att surfa på en del grossiter och se vad som finns. Lite knöligt men även vi med el måste räkna så, klart en fördel finns det, då vi varit med förr om materiel. Allt ser ut vara för infällt montage . Du ska ha VP-rör 16 och en bit VP-rör 20 lite dosor för infällning i vägg som passar till uttag och strömbrytare, spisdosa för ett perilexuttag , Ledningar 1,5 mm2 för lyse och vägguttag, 2,5 mm2 för spisen. Ett par lysrörarmaturer, lämpligt med takdosa där och lamputtag till vanlig belysning. Några takdosor för belysning i tak. En central med alla delar i och plats för ett extra säkringar. Hur många meter av varje får du räkna ut, med att mäta på ritningen och se vilken skala den har. Lite tips är det och sen får du tänka lite själv, då det är en hemuppgift för att lära sig förstå en ritning, hor en konsult har tänkt att det ska vara.
LYCKA till med uppgiften
Tack så mycket för svar det hjälper verkligen!👍

N Nisjo skrev:
Tack så mycket för svar det hjälper verkligen!👍
Sen skrev jag VP-rör, det verkar som att det förlegat i dag. Numera dras det veryflexslang med färdiga tampar i, Finns från 3 X15 vägguttag, 4X1,5 för vägguttag och tändtråd, 5X1.5 för diverse extra, tex krontändning, 5X2,5 för spisen. Ett tips är om det finns ett Vägguttag under en brytare, går det att gå rakt igenom dosan för dito med fas som är samma för matningen till lyset och gå förbi med noll och jord, blir lite mindre med slang/rör då. Får även skarva noll och jord i dag bakom brytaren, men inte helt riktigt.

EDIT Om jag inte har missat något, så ska det numera vara ett enkelt vägguttag direkt under brytaren till det rummet, kan kallas damsugaruttag, för att slippa krypa på golvet när det ska dammsugas

Edit 2 Det finns dubbeldosor för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.