Om Kunden har 1 st hallbyggnad, som det tidigare har varit affärsverksamhet i (är inte det nu)
och ett hus som kunden bor i (samma fastighetsbeteckning på både hall och hus)
Kunden har två elmätare, nu vill kunden bara ha 1st elmätare, Eon säger att det inte går.
Tilläggas,att kunden har skaffat solceller nu, som dem bara har kopplat in på huset.
Varför måste kunden ha 2 st elmätare/abbonemang här ?

Varför frågar du inte EON?

Det går att gissa 100 gånger och även om någon gissning skulle råka vara rätt så kommer du aldrig få reda på det i det här forumet.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Varför frågar du inte EON?

Det går att gissa 100 gånger och även om någon gissning skulle råka vara rätt så kommer du aldrig få reda på det i det här forumet.
Fick ett luddigt svar av Eon, därav frågan.

B batsan skrev:
Fick ett luddigt svar av Eon, därav frågan.
Fortsätt fråga tills du förstår. Det kan vara en ide att ställa frågan skriftligt om samtalsdynamiken inte fungerar i telefon.

Det blir också enklare att återge motiveringen för diskussion här och få hjälp med rätt frågor för att komma vidare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Fortsätt fråga tills du förstår. Det kan vara en ide att ställa frågan skriftligt om samtalsdynamiken inte fungerar i telefon.

Det blir också enklare att återge motiveringen för diskussion här och få hjälp med rätt frågor för att komma vidare.
Det tänkte jag på innan att jag skulle ha ett skriftligt svar, klart bäst, tack !

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Är det samma fastighet?

D Daniel 109 skrev:
Är det samma fastighet?
2 byggnader, en hall och ett bostadshus, med samma fastighetsbeteckning, kunden säger det.(måste kolla kundens papper)
Kommer kontakta Eon igen och be om ett skriftligt svar, eftersom jag fick ett luddigt svar som jag inte förstod.

Du kan troligen bygga om anläggningen och säga upp ett abonnemang. Men hur beror på hur det ser ut och som sagt det kan vi inte gissa.

• Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Har pratat med Eon precis, det stämde inte att man var tvungen att ha kvar båda mätarna, det går utmärkt att flytta över det ena abbonemanget till det andra och bara ha en mätare i framtiden.
Såg ju inte att det skulle vara något problem från början, därav frågan om någon hade någon erfarenhet av detta.
Någon på Eon som måste läsa på, trots support av sin kollega/eller missuppfattning.
Allt väl ! 👍

• Gilla
tpsoft och 2 till
  • Laddar…
B batsan skrev:
2 byggnader, en hall och ett bostadshus, med samma fastighetsbeteckning, kunden säger det.(måste kolla kundens papper)
Kommer kontakta Eon igen och be om ett skriftligt svar, eftersom jag fick ett luddigt svar som jag inte förstod.
Ellagen tar inte egentlig hänsyn till om byggnader är på samma fastighet eller inte. Utgångspunkten är att varje byggnad ska ha egen mätare.
Sen, finns det diverse undantag från detta gällande uthus, sportanläggningar, bondgårdar osv osv.

Utan att veta skulle jag gissa på att Eon ser detta som två olika entiteter som skall ha olika mätare. Om det inte finns med något i Ellagen som matchar och undantar. Jag kan väl tycka att §6 kunde vara tillämplig men jag är inte jurist. https://lagen.nu/2007:215

Det har även sedan 2022 öppnats upp möjlighet att via EMI ansöka och få beviljat att bygga andra nät...

https://www.energinyheter.se/20220110/25589/andring-i-ellagen-gor-att-du-nu-kan-dela-el-med-grannen

P PurreP skrev:
Ellagen tar inte egentlig hänsyn till om byggnader är på samma fastighet eller inte. Utgångspunkten är att varje byggnad ska ha egen mätare.
Sen, finns det diverse undantag från detta gällande uthus, sportanläggningar, bondgårdar osv osv.

Utan att veta skulle jag gissa på att Eon ser detta som två olika entiteter som skall ha olika mätare. Om det inte finns med något i Ellagen som matchar och undantar. Jag kan väl tycka att §6 kunde vara tillämplig men jag är inte jurist. [länk]

Det har även sedan 2022 öppnats upp möjlighet att via EMI ansöka och få beviljat att bygga andra nät...

[länk]
Eon sa att det gick bra att ha en mätare, se ovan !

B batsan skrev:
Eon sa att det gick bra att ha en mätare, se ovan !
Då får man ju anta att de tolkar att §6 är tillämplig, som jag ovan...

P PurreP skrev:

Utan att veta skulle jag gissa på att Eon ser detta som två olika entiteter som skall ha olika mätare. Om det inte finns med något i Ellagen som matchar och undantar. Jag kan väl tycka att §6 kunde vara tillämplig men jag är inte jurist. [länk]

[länk]
Det är sant men du måste även titta på ägandeskapet av fastigheterna i vissa fall, det går inte slentrianmässigt säga att fastighetsgränsen inte spelar någon roll då den gör det oftare än vad man tror trots skrivningarna i förordningen. Sen ska de interna elnäten vara väl avgränsade och inte ha en för stor utbredning.

/en som jobbar med frågan mer eller mindre dagligen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.