Hej,
Jag är en orolig granne som undrar om det är någon brandfara nära grannen ovanför slår av jordfelsbrytaren regelbundet? Kan det börja brinna????

Jag försöker stå ut med min högljudda granne och har radion på mellan 7 till 22 för att stå ut. Grannen ovanför tycker inte om radion hörs då det är lyhört. Nu har hon kommit på det genialiska att trycka på test knappen för jordfelsbrytaren. Det lilla avbrottet gör att min radio saknar el och stängs av. Det låter ett pip hos mig och de andra grannarna i bostadsrättshuset så det är inte bara jag som påverkas av detta beteende.

Nu är jag orolig. Är detta farligt att använda denna knappen test jordfelsbrytare? Kan det börja brinna?

Ska jag kontakta föreningen?

Tack för all hjälp!
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Brinna? Nej det kan det inte.
Din beskrivning låter ytterst märklig. Har din granne kontroll över elförsörjningen i din och andras lägenheter?

Tror du behöver förtydliga din beskrivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Verkar som att föreningen behöver se över sin el och du behöver köpa en batteridriven radio.
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 50 till
  • Laddar…
Det är en väldigt bra ovana att använda testknappen på jordfelsbrytaren. Det är en av tillverkaren föreskriven åtgärd som bör utföras regelbundet.

Jag brukar testa personskyddsbrytare i motorvärmarinsatser ute på parkeringar när jag parkerar min bil. Ofta åker vippan inte ner när man löser ut den för den har aldrig blivit motionerad på 10 års tid.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
L LisaM82 skrev:
Hej,
Jag är en orolig granne som undrar om det är någon brandfara nära grannen ovanför slår av jordfelsbrytaren regelbundet? Kan det börja brinna????

Jag försöker stå ut med min högljudda granne och har radion på mellan 7 till 22 för att stå ut. Grannen ovanför tycker inte om radion hörs då det är lyhört. Nu har hon kommit på det genialiska att trycka på test knappen för jordfelsbrytaren. Det lilla avbrottet gör att min radio saknar el och stängs av. Det låter ett pip hos mig och de andra grannarna i bostadsrättshuset så det är inte bara jag som påverkas av detta beteende.

Nu är jag orolig. Är detta farligt att använda denna knappen test jordfelsbrytare? Kan det börja brinna?

Ska jag kontakta föreningen?

Tack för all hjälp!
Det är inte brandfarligt.

Skaffa batteriradio så försvinner incitamentet att stänga av strömmen.
 
  • Gilla
johannn och 6 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är en väldigt bra ovana att använda testknappen på jordfelsbrytaren. Det är en av tillverkaren föreskriven åtgärd som bör utföras regelbundet.
Precis. Min ska testas varje månad... Men det är högst olämpligt att lägenheter i flerbostadshus alla löser ut samma JFB eller JFB i någon annans skåp.

Det finns utrustning som inte tycker om det; t.ex. dog nätaggregatet till min fiber varannan gång JFB löste ut innan jag bytte till en billig Kina-sak istället för tillverkarens original... Och grannars datorer och annat ska inte heller kunna slås ut för att du testar din JFB... Man förlorar ju data.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
1. Som andra skrivit, skaffa en batteridriven radio direkt.
2. Kontakta föreningen, din grannes jordfelsbrytare borde inte slå ut din radio.
3. Överväg att flytta, det där låter fett drygt.
 
  • Gilla
Ullamaria och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
Batteriradio funkar men batterier är dyrt eller meckigt att hålla på och ladda om. Skaffa en "gammaldags" radio som går igång igen så fort strömmen kommer tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skaffa en högljudd siren som går igång om det blir strömavbrott.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MBL19 och 49 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är en väldigt bra ovana att använda testknappen på jordfelsbrytaren. Det är en av tillverkaren föreskriven åtgärd som bör utföras regelbundet.

Jag brukar testa personskyddsbrytare i motorvärmarinsatser ute på parkeringar när jag parkerar min bil. Ofta åker vippan inte ner när man löser ut den för den har aldrig blivit motionerad på 10 års tid.
Kanske inte om det slocknar hos grannarna.....😎
 
  • Arg
  • Haha
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det finns utrustning som inte tycker om det; t.ex. dog nätaggregatet till min fiber varannan gång JFB löste ut innan jag bytte till en billig Kina-sak istället för tillverkarens original..
Inteno? Gick igenom ett gäng nätdelar innan jag satte dit en som hör till något helt annat egentligen. Urusel kvalite, måste vara kostsamt för de leverantörer som kör med dem.
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Vad tycker de andra grannarna om hon som stör och vad tycker de om din radio? Vore intressant att veta för att komma med bättre lösningar. Mvh!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Vad tycker de andra grannarna om hon som stör och vad tycker de om din radio? Vore intressant att veta för att komma med bättre lösningar. Mvh!
Precis.

Stackars grannar med en högljudd och en annan som högljuddar tillbaka med radion.

Kanske en annan granne som kör jordfelsbrytaren? :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tänker på det sjuka grundproblemet.
TS stör sig på en högljudd granne. För att stå ut, blir hon själv störande högljudd genom att ha på radion för fullt. Sen klagar hon på att nästa granne stör sig på hennes radio, genom att slå av JFB.
Kanske börja med att ge sin granne lite förståelse. Hon vet ju hur det är att bli terroriserad av högljudda grannan.
Prata med varandra istället för att bli en terrorist själv.

JFB kan inte börja brinna. Men däremot finns risken att den slits ut och slutar fungera som den ska. Sannolikt genom att den inte går att slå på tillslut.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Fadai och 18 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Inteno? Gick igenom ett gäng nätdelar innan jag satte dit en som hör till något helt annat egentligen. Urusel kvalite, måste vara kostsamt för de leverantörer som kör med dem.
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.