TRJBerg
Jag har nyligen varit tvungen att dra två nya elkablar från mätarskåp till mina hus.
För närvarande ligger de på marken i väntan på att tjälen går ur.

Jag kommer att gräva ner dem i egen regi och undrar hur djupt jag ska lägga dem.

En komplikation är att det går vattenledningar i marken där jag inte vet vare sig var de går eller hur djupt de ligger.
Avståndet är ungefär 50 meter för vardera kabeln. Närmast mätarskåpet måste den gå under uppfartsvägen (gammal, packad grus/sand, kanske berggrund).
Allt på egna fastigheten.

MrJay
Vi har förlagt våra kabelskyddsrör på 80cm djup.

P
Normalt på egen tomt så lägger man minst ca 0.35 m -1.00 m max i djup mätt till rörets ovankant. Normalt läggs elkabeln ca 0.5m djupt..
Men det finns kabelskyddsrör som är godkända att ligga i dagen samt under vägar med högt marktryck, jag skulle valt ett gult kabelskyddsrör med slät insida PEH 50/42mm..

TRJBerg
MrJay MrJay skrev:
Vi har förlagt våra kabelskyddsrör på 80cm djup.
För mig är det stor risk att jag gräver av vattenledningar. Hur är resonemanget bakom att man lägger elkablar på sådant djup? Handlar det om förläggning på egen tomt/fastighet?

TRJBerg
Rejäl skrev:
Normalt på egen tomt så lägger man minst ca 0.35 m -1.00 m max i djup mätt till rörets ovankant. Normalt läggs elkabeln ca 0.5m djupt..
Men det finns kabelskyddsrör som är godkända att ligga i dagen samt under vägar med högt marktryck, jag skulle valt ett gult kabelskyddsrör med slät insida PEH 50/42mm..
Jag hade i tankarna ett djup om ca 30-40 cm men vill förstås inte skapa framtida problem. Det kabelskyddsrör du nämner, är det alltså passande för min uppfartsväg? Finns det skäl, t ex ekonomiskt, att välja något annat för övriga förläggningen (gräsmatta, grusplan)?

MrJay
TRJBerg TRJBerg skrev:
För mig är det stor risk att jag gräver av vattenledningar. Hur är resonemanget bakom att man lägger elkablar på sådant djup? Handlar det om förläggning på egen tomt/fastighet?
Jag hade inga vattenledningar att ta hänsyn till, nybygge på egen tomt. Vi använde de skyddsrören som nämns ovan och djupet bestämde jag så att det inte föreligger risk att de grävs av vid tomtarbete eller om man skulle få för sig att anlägga träd/buskage och dylikt.

Du får gräva extremt försiktigt, även om man vet var saker ligger kan man råka gräva av något. Vår marknisse grävde av inkommande vatten (PEM slang) när vi gjorde dränering trots att det var han som lade ner inkommande vatten…

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag hade i tankarna ett djup om ca 30-40 cm men vill förstås inte skapa framtida problem. Det kabelskyddsrör du nämner, är det alltså passande för min uppfartsväg? Finns det skäl, t ex ekonomiskt, att välja något annat för övriga förläggningen (gräsmatta, grusplan)?
Jag skulle bara kört gulslang, men du kanske ska dra ett tomt rör för framtida behov som tex. fiber eller vad som kan tänkas komma i framtiden..

TRJBerg
Rejäl skrev:
Jag skulle bara kört gulslang, men du kanske ska dra ett tomt rör för framtida behov som tex. fiber eller vad som kan tänkas komma i framtiden..
Bra tips! Det hade jag inte tänkt på! Det kan faktiskt bli aktuellt i framtiden.

P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Bra tips! Det hade jag inte tänkt på! Det kan faktiskt bli aktuellt i framtiden.
Om du vet om att det blir fiber så köp grön slang..

Vatten bör ligga på minst 1.5 meter så det ska va lugnt. Sedan går det väl att ta det försiktigt vid grävningen?

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vatten bör ligga på minst 1.5 meter så det ska va lugnt. Sedan går det väl att ta det försiktigt vid grävningen?
Jo jag tycker det. Men jag litar inte helt på det.
Vi kommer givetvis ta det försiktigt men med en grävmaskin så är det viss risk...

Vill man gardera sig extra kan man lägga ett gult kabelmarkeringsband en dm ovanför slangen. Används normalt när man förlägger kabel utan skyddsrör/slang och ger grävaren en varning innan man är nere på kabeln.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kommer att gräva ner dem i egen regi och undrar hur djupt jag ska lägga dem..
Det har diskuterats förr:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkabel-5-cm-under-plattgang.389388/post-3849013

Visa bilaga 441444
Visa bilaga 441445

Ett vanligt gult 50mm markrör på 35cm djup är alltså helt i linje med rekommendationerna. Ett tips är att köpa ett märke med slät insida och undvika de allra billigaste varianterna från Biltema, Byggmax, osv.

Vill du ha guldstjärna i kanten gör du som @imported_Benno beskrivit och lägger röret på 40cm med ett markeringsband på 30cm. Normalt sett gör man bara det när man lägger kabeln direkt i marken. Det finns även "förstärkt kabelskydd" (a.k.a "kabelplank") som är ett lite kraftigare plastband som ersätter kabelmarkeringen och samtidigt ger extra skydd.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det har diskuterats förr:
[länk]

[bild]
[bild]

Ett vanligt gult 50mm markrör på 35cm djup är alltså helt i linje med rekommendationerna. Ett tips är att köpa ett märke med slät insida och undvika de allra billigaste varianterna från Biltema, Byggmax, osv.

Vill du ha guldstjärna i kanten gör du som @imported_Benno beskrivit och lägger röret på 40cm med ett markeringsband på 30cm. Normalt sett gör man bara det när man lägger kabeln direkt i marken. Det finns även "förstärkt kabelskydd" (a.k.a "kabelplank") som är ett lite kraftigare plastband som ersätter kabelmarkeringen och samtidigt ger extra skydd.
Den kraftigare kabelmarkeringen är tyvärr dyr att köpa men skyddar bättre mot grävskopan.
Vi använde uteslutande den när jag jobbade som kabelgrävare på stenåldern. Rör och slang änvändes ganska sparsamt, t.ex. under vägar för att slippa gräva av vägen nästa gång, men däremot rejält med sand både under och över kabeln. Men veckan efter att allt var asfalterad och återställt kom televerket och grävde. Det hände en gång att de kom med sina oranga rör och undrade om vi inte kunde slänga ner några såna när vi ändå höll på. Annars var det dåligt med samordning när luftledningarna i hela villakvarter skulle grävas ned.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
På uppfarten bör den ligga på minst en halvmeter eller ha något mekanisk skydd typ bräda som fördelar tyngden från bilar. På gräsmattan räcker det oftast med ett spaddjup.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.