A ahman skrev:
Är du säker på att den elkonsulten kan lantbruksinstallationer? I LBK står detta: "I lantbruksinstallationer ska metallmantlade eller metallskärmade kablar väljas, typ EKLK/
EQLQ eller EKKJ/EXQJ".
Jag skulle aldrig tillåta att EQQ användes om jag var kund. Just metallmanteln ger ju ett extra skydd som inte en EQQ kan ge, speciellt tillsammans med JFB.
Elen är en av de allra största brandriskerna i byggnader som detta. Varför snåla där när minsta gnista eller varmgång kan leda till fullständig katastrof? Ofta har du hela övervåningen full med knastertorrt hö och damm från hö och foder/säd finns överallt. Krävs inte mycket för att allt ska gå åt skogen.

LBK-handboken är en väldigt bra skrift, och inte svår att förstå heller. Följ den, så blir det bra!
Ja, det är jag.
 
C cpalm skrev:
Vill markera sig vet jag inte. Gissar att de flesta här som ställer frågor har problem som behöver lösas? Inklusive undertecknad.
Självklart är det så och jag tror ingen i tråden menar något annat. Det jag menar är att tex metallslang inte löser så mycket snarare tvärtom i de flesta fall samna med rören. I en installation som här kanske några få procent av sträckningen behöver rör eller annat skydd. Och då gäller det i majoriteten fall det betydligt viktigare mekaniska skyddet i ofrånkomligt utsatta lägen.

Finns väldigt liten anledning att inte planera dragningar och kanalisation så att både skydd mekaniskt och särfallet gnagare blir minimalt extraarbete. Det är där jag menar en överarbetande hempulare markerar sig tex med metallslang i onödan. Samna kan gälla en lagom lat elektriker utan vana och sinne, öga för planeringen och materialval det utmärker sig på andra sätt men givetvis inte bättre det.

Rövarhistorierna här mot slutet med skador i höns eller grisstall är ju direkt vad man förstår en följd av att inte minsta försök har gjorts att få det vettigt utfört.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Det är där jag menar en överarbetande hempulare markerar sig tex med metallslang i onödan.
Jo tack, jag har märkt att det finns en utbredd oro för att någon hempulare överarbetar sina installationer, inte minst här på elforat. Vet inte riktigt om den oron är befogad? I det aktuella kontextet har jag själv aldrig sett några överarbetade lantbruksinstallationer, hempularnormen verkar snarare vara den omvända. Och spelar det någon roll? Hellre överarbetat än lampsladd, kanske?
 
C cpalm skrev:
Jo tack, jag har märkt att det finns en utbredd oro för att någon hempulare överarbetar sina installationer, inte minst här på elforat. Vet inte riktigt om den oron är befogad? I det aktuella kontextet har jag själv aldrig sett några överarbetade lantbruksinstallationer, hempularnormen verkar snarare vara den omvända. Och spelar det någon roll? Hellre överarbetat än lampsladd, kanske?
Överarbetat och rätt med riktning mot perfektion givetvis bra men det är knappast vad man får från en ovan hempulare utan större kännedom kring tex materialval och utförande. Överarbetat och fel givetvis negativt oberoende vem utföraren är men just överarbetat är nog mer sällsynt i yrkeskåren.

Vi kan sluta här cpalm du verkar kantig när det kommer till de här frågorna utan vilja till mer öppna diskussioner när det finns många med bra kunskap och erfarenhet här. Jag undviker gärna rundgång i ämnet där det sista halmstrået blir formalia utan fackmässiga bedömningar dvs fullständigt tomt.

Vore kul om du på sikt visar upp lite från dina jobb av den här typen. Jag menar verkligen intressant utan baktankar och kommer inte kommentera oavsett om det är topp eller botten.
 
A avh67f skrev:
Varför är det så viktigt att använda eqq istället för eqlq tex som många rekommenderat? Det kan ju knappast vara bättre på något sätt?

Nog kan jag klistra in eller pm:a dig vad det står i senaste elinstallationsreglerna om det är det du menar med föreskrifter men mycket av det har vi redan nämnt här. Och det står inte ordagrant exakt hur en sådan installation ska utföras.

Exempel det jag klistrade in på en tidigare sida där det står att man måste ta hänsyn till gnagare. Det står inte mycket mer än så. Ingen anläggning är ju den andra lik.
Det är inte viktigt att använda just EQQ. Självklart är EQLQ bättre, men det handlar mest om att det är det jag har på hyllan. Om inga föreskrifter eller installationsregler förbjuder användandet av EQQ, så använder jag såklart det och slipper köpa in kabel. Du får gärna pm:a mig vad som står i senaste reglerna, om de skiljer sig från 2004 regler.

Varför jag efterlyste svar från professionella elektriker berodde på att då pratar vi samma språk och jag hade hoppats på att slippa gissningar från amatörer. Men det är svårt i den här gruppen.
 
Sangris Sangris skrev:
Det är inte viktigt att använda just EQQ. Självklart är EQLQ bättre, men det handlar mest om att det är det jag har på hyllan. Om inga föreskrifter eller installationsregler förbjuder användandet av EQQ, så använder jag såklart det och slipper köpa in kabel. Du får gärna pm:a mig vad som står i senaste reglerna, om de skiljer sig från 2004 regler.

Varför jag efterlyste svar från professionella elektriker berodde på att då pratar vi samma språk och jag hade hoppats på att slippa gissningar från amatörer. Men det är svårt i den här gruppen.
Det är nog ett par som är professionella elektriker i denna tråd och de flesta var överens om EQQ's inte är direkt lämplig men svaret var ändå "det beror på" men mitt intryck efter att ha skummat alla inlägg är att du snarare söker en bekräftelse att EQQ är ok vilket den ju, beroende på, är.
Jag skulle nog inte använt den för det ändamålet, även om jag fick den gratis - men det beror på, klamra armaturer i taket, visst, på annat ställe snarare inte.
Men sedan gillar jag EQLQ mer hursomhelst för att det också är lättare att få till snygga installationer med den.
Tillgång till standarder var det också flera som hade och beskrev innehållet, men i och med att det är företagslicenser och de är märkta är iaf jag inte så pigg på att dela dem utan tycker att man bör lägga de pengarna på att uppdatera sig om man gör elinstallationer.

Själv har jag också suttit I kommittéer och skrivit standarder och jag förstår att SEK vill få ihop sin ekonomi för att tex betala sekretariatet. Vi som är med i arbetsgrupperna får ingen ersättning alls från SEK utan behöver tvärtom betala för att få vara med. Ens ordinarie arbetsgivare får stå för alla kostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Sangris Sangris skrev:
Det är inte viktigt att använda just EQQ. Självklart är EQLQ bättre, men det handlar mest om att det är det jag har på hyllan. Om inga föreskrifter eller installationsregler förbjuder användandet av EQQ, så använder jag såklart det och slipper köpa in kabel. Du får gärna pm:a mig vad som står i senaste reglerna, om de skiljer sig från 2004 regler.

Varför jag efterlyste svar från professionella elektriker berodde på att då pratar vi samma språk och jag hade hoppats på att slippa gissningar från amatörer. Men det är svårt i den här gruppen.
Använd du din EQQ, lägg den klokt dvs klamra den på inte uppe på "virket" utan under och på sidan där det inte ansamlas "mat" och där det är svårt att ta sig fram även för möss. Måste du lägga kablaget på utsatta ställen så kan du lokalt skydda den och ev byta kabeltyp där du tror att det behövs.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Sangris Sangris skrev:
Varför jag efterlyste svar från professionella elektriker berodde på att då pratar vi samma språk och jag hade hoppats på att slippa gissningar från amatörer. Men det är svårt i den här gruppen.
BH är ett konsumentforum där du allt få tåla svar från amatörer. Du kan ju prova fluxio.se eller voltimum.
 
  • Gilla
Sangris och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
BH är ett konsumentforum där du allt få tåla svar från amatörer. Du kan ju prova fluxio.se eller voltimum.
Absolut! Jag tål svar från amatörer. Det var därför jag skrev som jag skrev för att sålla lite på svaren...
Fluxio känner jag inte till och Voltimum måste man väl vara medlem och betala för, om jag inte missminner mig. Jag har tidigare skrivit i Voltimum under den tid jag var verksam i arbetslivet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
BH är ett konsumentforum där du allt få tåla svar från amatörer. Du kan ju prova fluxio.se eller voltimum.
Ser nu att du är moderator i Fluxio. Ska skapa ett konto där för framtida bruk. Tack för tipset!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Panor82
Som sagt monterar du ledningssystemet klokt med skydd mot yttreförhålllande så som mekanisk skada i form av tex slag, stöt och tryck, angrepp från djur och övriga komponenter monterade med tanke på ansamling utav brännbart material tex damm och med rätt IP klass och annan märkning så kommer det gå bra.
Det är som många säger en bedömning ifrån fall till fall med bland annat användningsområde som en faktor.
Elinstallation reglerna visar inte rakt upp och ned hur installationen ska vara utförd utan där är LBK handboken ett bra komplement med bilder och texter med exempel på bla utförande.

Glöm inte att gruppledningar ska vara skyddade med JFB 30mA och övriga strömkretsar med JFB 300mA om det är en lantbruksfastighet selektivitet kan med fördel fås mellan olika JFB genom att använda sig utav tex en JFB typ S.

Lycka till!
 
  • Gilla
Sangris och 1 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Som sagt monterar du ledningssystemet klokt med skydd mot yttreförhålllande så som mekanisk skada i form av tex slag, stöt och tryck, angrepp från djur och övriga komponenter monterade med tanke på ansamling utav brännbart material tex damm och med rätt IP klass och annan märkning så kommer det gå bra.
Det är som många säger en bedömning ifrån fall till fall med bland annat användningsområde som en faktor.
Elinstallation reglerna visar inte rakt upp och ned hur installationen ska vara utförd utan där är LBK handboken ett bra komplement med bilder och texter med exempel på bla utförande.

Glöm inte att gruppledningar ska vara skyddade med JFB 30mA och övriga strömkretsar med JFB 300mA om det är en lantbruksfastighet selektivitet kan med fördel fås mellan olika JFB genom att använda sig utav tex en JFB typ S.

Lycka till!
Tack för din omtanke.
Jag har dock 50 år i yrket och med några år som egenföretagare och yrkeslärare, men det är några år sedan nu och jag har inte längre tillgång till regelverket. Så jag var intresserad av om det blivit några förändringar.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.