Det är några år sedan jag jobbade som elinstallatör nu, så jag har inte tillgång till de senast uppdaterade föreskrifterna, men jag ska göra en liten installation i en ladugård som inte längre hyser några djur, förutom några höns, och inte heller något spannmål eller hö. Vilken typ av kabel säger föreskrifterna att jag då ska använda? Är det ok att klamra EQQ eller ska det vara EQLQ?
Någonstans i bakhuvudet har jag också för mig att det föreskrivs någon annan typ av kabel som är ännu mer motståndig mot möss och liknande och att kabel inte ska klamras på längden på vertikal yta. I något läge skulle den också vara mekaniskt skyddad. Är det någon professionell elektriker som kan ge svar på dessa frågor?
Någonstans i bakhuvudet har jag också för mig att det föreskrivs någon annan typ av kabel som är ännu mer motståndig mot möss och liknande och att kabel inte ska klamras på längden på vertikal yta. I något läge skulle den också vara mekaniskt skyddad. Är det någon professionell elektriker som kan ge svar på dessa frågor?
Du bör använda EQLQ som har en mantel och som skyddar mot angrepp av möss. Sen som du säger, lägg den på undrsidan av något och om möjligt minst 20 cm ner från ett ställe där mössen springer, det är liet för långt att nå för möss. Sen jordar du bara biledaren i ena änden.
Även om det inte finns spannmål och liknande som lockar till sig möss? Jag tänker att i en 'vanlig' lada eller vedskjul så tror jag många skulle välja EQQ...J jonaserik skrev:
Har en lada på torpet och inga djur eller katt. Skulle behöva en faktiskt, mössen har flyttat in och ibland kutar kring benen med. Så det med lada och möss är ett faktum, du hade höns och dom dra till sig möss. Så var noga då med att förlägga kablarna på allt som är undersida. Nu är det lite lättare med EQLQ att få det bra då den även ligger kvar på plats, även om det är lite ojämnt underlag och kanske fattas 10 cm på underlaget för att få fäste.
Jo, det är klart. Möss finns ju mer eller mindre överallt....J jonaserik skrev:Har en lada på torpet och inga djur eller katt. Skulle behöva en faktiskt, mössen har flyttat in och ibland kutar kring benen med. Så det med lada och möss är ett faktum, du hade höns och dom dra till sig möss. Så var noga då med att förlägga kablarna på allt som är undersida. Nu är det lite lättare med EQLQ att få det bra då den även ligger kvar på plats, även om det är lite ojämnt underlag och kanske fattas 10 cm på underlaget för att få fäste.
Har du tillgång till föreskrifterna och kan hänvisa till vad detta står någonstans?
Har dom inte men generellt i djurstallar så ska det vara den gamla beteckningen EKLK eller nya EQLQ samt metalldosor och D-märkta armaturer. Det enda som gäller för dig är att ha en god syn på hur dom fästes och lägges för att möss inte kommer åt. Det går med EQQ med, men en gammal lada är inte jämn som ett nytt hus och då blir det kanske lite hängmatta på den.
Jag sitter nu och läser i Elinstallationsguiden från 2004, alltså 20 år gammal, och där står det att "mantlad kabel är ok". Det vill säga EKK, numera EQQ. Men "i byggnader där det kan befaras för gnagarangrepp är det lämpligt med armerad kabel eller kabel i galvade rör". Jag har dock under alla mina år som installatör aldrig använt armerad kabel, ej heller förlagt kabel i metallrör i dessa byggnader.J jonaserik skrev:Har dom inte men generellt i djurstallar så ska det vara den gamla beteckningen EKLK eller nya EQLQ samt metalldosor och D-märkta armaturer. Det enda som gäller för dig är att ha en god syn på hur dom fästes och lägges för att möss inte kommer åt. Det går med EQQ med, men en gammal lada är inte jämn som ett nytt hus och då blir det kanske lite hängmatta på den.
Det jag är osäker på är hur mycket föreskrifterna har förändrats under dessa 20 år som gått.
Inget har förändrats, allt gäller i dag med. Sen det med metallrör är där det kan finnas risk för skada av djurs horn eller klövar. Så mer kan jag inte säga om detta, gör bara vad jag anser för att skydda en installation i en byggnad, oavsett typ. Så upp till dig att göra som du tycker är säkert.
Det finns en liten skrift som är gratis om man inte vill köpa SEK handbok.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Jag använder nästan aldrig EQQ utan kör EQLQ easy som standardkabel. Jämfört med gamla EKLK är den en dröm att jobba med och nästan lika nätt som kulo.
Den har inga nackdelar förutom lite dyrare och att den har biledare, men den vill jag ju oftast ha. Vid en kabelskada löser jfb.
krav är metallmantlad eller metallskärmad kabel, vilket Ekk/eqq inte är och får därför inte användas i lantbruk.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Jag använder nästan aldrig EQQ utan kör EQLQ easy som standardkabel. Jämfört med gamla EKLK är den en dröm att jobba med och nästan lika nätt som kulo.
Den har inga nackdelar förutom lite dyrare och att den har biledare, men den vill jag ju oftast ha. Vid en kabelskada löser jfb.
krav är metallmantlad eller metallskärmad kabel, vilket Ekk/eqq inte är och får därför inte användas i lantbruk.
Redigerat:
EKK och EQQ saknar mantelSangris skrev:
Jag sitter nu och läser i Elinstallationsguiden från 2004, alltså 20 år gammal, och där står det att "mantlad kabel är ok". Det vill säga EKK, numera EQQ. Men "i byggnader där det kan befaras för gnagarangrepp är det lämpligt med armerad kabel eller kabel i galvade rör". Jag har dock under alla mina år som installatör aldrig använt armerad kabel, ej heller förlagt kabel i metallrör i dessa byggnader.
Det jag är osäker på är hur mycket föreskrifterna har förändrats under dessa 20 år som gått.
Det är tillverkarna som bestämmer vart dom olika kablarna kan användas och EKK/EQQ duger bra i den miljön. MEN befarar man gnagarangrepp så bör man tänka sig för och kanske välja en kabel med metallmantel.Sangris skrev:
Jag sitter nu och läser i Elinstallationsguiden från 2004, alltså 20 år gammal, och där står det att "mantlad kabel är ok". Det vill säga EKK, numera EQQ. Men "i byggnader där det kan befaras för gnagarangrepp är det lämpligt med armerad kabel eller kabel i galvade rör". Jag har dock under alla mina år som installatör aldrig använt armerad kabel, ej heller förlagt kabel i metallrör i dessa byggnader.
Och dom "regler" som brandskyddsföreningen ger ut är bra men det är inga föreskrifter utan mer nått som försäkringsbolagen brukar kräva.
Nej, i Elinstallationsguiden från 2004 står det i Tabell 521.1 om enledarkabel utan mantel, typ EK, FK, RK och om PVC isolerad kabel med PVC mantel typ EKK, FKK. (Numera är det halogenfri plast Q)Carl-Olof Almbladh skrev:
Så mantel är det hölje runt de isolerade ledarna, alltså det yttersta höljet. Dessutom kan det såklart vara en aluminumskärm innanför manteln ex EKLK (EQLQ)
Sedan finns det armerade kablar med metallhölje som är bökiga att använda, men som föreskrevs om det fanns uppenbar risk för gnagarangrepp. Med det är som sagt 20 år gamla regler jag hänvisar till.
Det jag efterlyser är vad nu gällande regler säger...
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Förr fanns ju EKPK alias "Råttkabel" men den kanske inte används längre?