Det blixtrade och smällde till när jag satte in en stickpropp i eluttaget, och jordfelsbrytaren slog ifrån. Lite sot på stickproppen och syns lite bränt på baksidan av kåpan. Kan inte se några spår i dosan. Se bilder. Vågar jag använda uttaget eller bör en elektriker titta till först?

• Ett öppet vägguttag under installation med synliga anslutningar och färgtejp på blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överspänningsskydd eller säkerhetsbrytare i plastbehållare på trägolv, öppen och synlig inre mekanism, vertikal bild.
    Skapa konto
MultiMan
Det fanns inte någon apparat ansluten till den lösa stickproppen? I så fall vad?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I höstas hade jag ett liknande problem med ett Eljo-uttag. Varje gång någon stoppade i en stickpropp i uttaget så gick jfb och säkring. När jag demonterade uttaget fann jag att flera delar av uttaget blivit spröda och helt enkelt fallit bort. Bytte till nytt uttag och därefter fungerar allt fint igen.

Man bör titta på vad som är fel med uttaget innan man fortsätter att använda det.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns inte någon apparat ansluten till den lösa stickproppen? I så fall vad?
Jodå, en router (dvs inget med hög effekt). Har inte testat om den fungerar.

Den var ansluten, jag drog ur och satte i stickproppen hastigt, och då smällde det.

MathiasS MathiasS skrev:
I höstas hade jag ett liknande problem med ett Eljo-uttag. Varje gång någon stoppade i en stickpropp i uttaget så gick jfb och säkring. När jag demonterade uttaget fann jag att flera delar av uttaget blivit spröda och helt enkelt fallit bort. Bytte till nytt uttag och därefter fungerar allt fint igen.

Man bör titta på vad som är fel med uttaget innan man fortsätter att använda det.
Uttaget har fungerat bra fram till nu, inga problem innan.

MultiMan
T Trekul skrev:
Jodå, en router (dvs inget med hög effekt). Har inte testat om den fungerar.

Den var ansluten, jag drog ur och satte i stickproppen hastigt, och då smällde det.
Switchade nätdelar, oavsett storlek, brukar avsky att man snabbt bryter strömmen och kopplar på igen, därför datorer och annat gärna går sönder när det uppkommer flera snabba strömavbrott på raken. Det blir strömrusning internt som bränner sönder komponenter.

Prova först om routern fungerar normalt, då jag tror orsaken ligger där. Den kan ha överlevt. Och undvik i framtiden att snabbt bryta och koppla på strömmen igen då det kan skada elektronik. Vänta alltid 5-10 s minst.

Jag tror inte det är uttaget, men det är min gissning utifrån bilderna och erfarenhet av sådant här.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Switchade nätdelar, oavsett storlek, brukar avsky att man snabbt bryter strömmen och kopplar på igen, därför datorer och annat gärna går sönder när det uppkommer flera snabba strömavbrott på raken. Det blir strömrusning internt som bränner sönder komponenter.

Prova först om routern fungerar normalt, då jag tror orsaken ligger där. Den kan ha överlevt. Och undvik i framtiden att snabbt bryta och koppla på strömmen igen då det kan skada elektronik.

Jag tror inte det är uttaget, men det är min gissning utifrån bilderna och erfarenhet av sådant här.
Ok intressant! Du menar detta skulle kunna berott på att det var en (trådlös) router? Är det alltså skillnad i detta avseende på switchade nätdelar och annan elektronik?

MultiMan
Nästan alla nätdelar idag är switchade, finns knappt något annat. Detta pga krav på energieffektivitet, men även förmågan att klara stora strömmar på liten yta och reagera mycket snabbt på ändrade effektbehov.

Gamla linjära typen som hade låg verkningsgrad började försvinna från datorer på 1970-talet typ (Apple 2 var en av de första hemdatorerna med switchat nätaggregat av då helt nya, men idag välrenommerade SeaSonic) Därför klarade det sig utan fläkt, vilket var ovanligt på den tiden. Blev dock rätt varmt ändå eftersom dåtidens verkningsgrad nog ändå inte var mycket bättre än runt 70%. Idag klarar man uppåt 95% och ibland ännu mer.

Jag har några gamla moderkort med 386/486 CPU som fortfarande har linjär strömmatning till CPU, men gigantisk kylfläns på drivtransistorerna. Sedan blev det switchat för hela slanten även där.

Alla bättre LED-lampor idag har switchade nätagg inbyggda utom de billigaste som bara har vad som kallas capacitive dropper (vet ej svenskt ord). Men här ska sägas att det går att konstruera så att sådana nätagg klarar av snabba strömavbrott utan skador, men det sälj mycket billigt skräp tyvärr och alla försöker spara pengar om det går. IKEA Trådfri är t ex konstruerade för att tåla sådant eftersom det ingår i återställningen att tända och släcka 6 gånger i tät följd.

Men är det ens jordanslutning till routerns kraft? Det brukar det inte vara.

Om jordfelsbrytaren löser så har det gått ström mot jord någonstans. Det ser ut att vara sot på jordblecket på andra bilden. Ser ut som någon form av överslag i uttaget, väldigt konstigt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är det ens jordanslutning till routerns kraft? Det brukar det inte vara.

Om jordfelsbrytaren löser så har det gått ström mot jord någonstans. Det ser ut att vara sot på jordblecket på andra bilden. Ser ut som någon form av överslag i uttaget, väldigt konstigt.
Nä, ingen jordanslutning där

MultiMan
Förstorar man bilden ser man en svetsloppa på övre jordskruven, ungefär på motsvarande ställe som lockets jordskena som hempularen nämnde. Ja, väldigt underligt.

Hur ser kontakten du stack in ut?
Det är ju tydliga svetsskador på lockets jordbleck och ser ut som skador på vänstra övre kontaktbleck i vägen också.

Tittar man närmre på bilden verkar plastdetaljer vara skadade brutna kring delen där kontaktstiften går in. Stämmer också med hur det är sotat på locket så felet Mathias nämnde tidigare verkar vara samma här.

O [old rusty] skrev:
Hur ser kontakten du stack in ut?
Det är ju tydliga svetsskador på lockets jordbleck och ser ut som skador på vänstra övre kontaktbleck i vägen också.
Se bild. Svårt att se men det ena stiftet (det bakre på bilden) har en liten skada.

• Svart EU-kontakt hålls framför en grå vägg.
    Skapa konto
Har satt tillbaka routern nu, verkar fungera bra…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.