Har köpt smarta switchar för att få installerade bakom befintliga belysningsbrytare men funderar nu på om jag gjort en tankevurpa.
Osäkert på om all information är relevant så hoppa över det här stycket om korsomkopplare är helt självklart för dig...
Lampan i vardagsrummet på övervåningen kan styras via en brytare nere i trappen och en brytare utanför varje sovrum på övervåningen, totalt tre brytare, varför jag utgår från att de sitter som korsomkopplare. Brytaren nere i trappen och en av brytarna på övervångingen har tre anslutningar så de borde ju vara först och sist i serien, medan den med fyra anslutningar är i mitten.
Switchen ska nu installeras så att två bläck "kortsluts" när korsomkopplaren sluter kretsen. Det ena bläcket ska mao (om jag tänker rätt) anslutas till ingången på första brytaren (Den nere i trappen) och utgången på den sista (den som nu är tändtråd). Men jag har inte tillgång till både första och sista punkten i serien på samma våning, ellerhur? Första punkten går väl antagligen till en grupp i skåpet, och den andra försvinner via tändtråden genom lampan och sen ut till noll.
Betyder det här att jag inte kan installera en sådan här switch utan att dra en ny kabel för att få båda punkterna på samma plan, eller tänker jag fel?