13 104 läst ·
59 svar
13k läst
59 svar
Felsökning jordfel
Tack för input!
Nu drar tråden iväg till mitt "gammla"(100år) sommarhus som skall byggas om för en modern familj.
Men som sagt där kommer jag INTE att prova, mäta mig fram till vad som drar vad etc utan "slita ut rubbet" och börja om från början,se bild
Det blir säkert massor med frågor under de närmaste åren på detta projekt!
Nu drar tråden iväg till mitt "gammla"(100år) sommarhus som skall byggas om för en modern familj.
Men som sagt där kommer jag INTE att prova, mäta mig fram till vad som drar vad etc utan "slita ut rubbet" och börja om från början,se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir säkert massor med frågor under de närmaste åren på detta projekt!
Hej
Nej 3-fas matas med 3x16 men nollan går till fel plint som det visar sig => jfb löser ut
Nej 3-fas matas med 3x16 men nollan går till fel plint som det visar sig => jfb löser ut
Det står på ett par ställen att den där ringledningen måste vara dubbelisolerad. Det måste den inte såvitt jag vet/tror.
Dess isolering ska dock tåla högst förekommande spänning i centralen. Men mig veterligen är det OK med enkelisolerad FK eller RK med 450V-tålig isolering.
Själv drog jag SKX (lampsladd) med U[SUB]0[/SUB] 300V. Jag har antagit att det är OK.
Dess isolering ska dock tåla högst förekommande spänning i centralen. Men mig veterligen är det OK med enkelisolerad FK eller RK med 450V-tålig isolering.
Själv drog jag SKX (lampsladd) med U[SUB]0[/SUB] 300V. Jag har antagit att det är OK.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Nej, enkelisolerad duger inte (tror jag). Eftersom ringledningen går ut ur centralen till en apparat som kan anses helt oisolerad. I så fall är du bara skyddad av enkelisolering när du tar på något som har med ringledningen att göra, eller för den delen om du rör vid den enkelisolerade ringledningen.Mikael_L skrev:Det står på ett par ställen att den där ringledningen måste vara dubbelisolerad. Det måste den inte såvitt jag vet/tror.
De enkelisolerade FK som finns i centralen går ju alltid genom skyddande rör utanför centralen, och de går till apparater som antingen är dubbelisolerade eller skyddsjordade.
Mmm, det är ju en poäng det.hempularen skrev:Nej, enkelisolerad duger inte (tror jag). Eftersom ringledningen går ut ur centralen till en apparat som kan anses helt oisolerad. I så fall är du bara skyddad av enkelisolering när du tar på något som har med ringledningen att göra, eller för den delen om du rör vid den enkelisolerade ringledningen.
De enkelisolerade FK som finns i centralen går ju alltid genom skyddande rör utanför centralen, och de går till apparater som antingen är dubbelisolerade eller skyddsjordade.
Om man tänker sig värsta scenariot, att ett par FK till ringledning går tvärs genom en gammal porslinssäkringscentral, FKn är dragen under säkringarna och de nakna fasskenorna.
Då är det ju stor risk att en enkelisolerad FK ligger och trycker mot en spänningsförande fasskena i naken metall, och ringledningskabeln får ju i praktiken bara en enkelisolering och ett enkelfel (skada på detta enda isoleringslager) betyder att det är risk för att spänningsätta en ringledningstryckknapp i metall.
ja du, jag ska fundera över detta lite till.
Denna ringledning är en SELV-krets (Safety Extra-Low Voltage, skyddsklenspänning)tommib skrev:
I 414.4.1 och 2 Kan jag se lite olika alternativ för detta i en central.
414.4 Fordringar för SELV- och PELV-kretsar
414.4.1
SELV- och PELV-kretsar ska ha:
– grundläggande isolering mellan spänningsförande ledare och andra SELV- eller PELV-kretsar, och
– skyddande avskärmning från spänningsförande delar i kretsar som inte är SELV- eller PELV-kretsar, vilken ska vara utförd med dubbel eller förstärkt isolering och ledande skyddsskärmning för den högsta förekommande spänningen.
SELV-kretsar ska ha grundläggande isolering mellan spänningsförande delar och jord.
PELV-kretsarna och/eller utsatta delar på materiel som matas från PELV-kretsar får vara jordade.
ANM 1 – Skyddande avskärmning är nödvändig särskilt mellan spänningsförande delar på elmateriel, såsom relän, kontaktorer, hjälpkontaktblock och någon annan del av en krets med högre spänning eller en FELV-krets.
ANM 2 – Jordningen av en PELV-krets kan uppnås genom en anslutning till jord eller till en jordad skyddsledare i strömkällan.
414.4.2
Skyddande avskärmning av ledningssystem med SELV- eller PELV-kretsar från spänningsförande delar i andra kretsar med minst grundläggande isolering kan uppnås genom tillämpning av ett av följande alternativ:
– Ledare i SELV- och PELV-kretsar ska förläggas inneslutna i ett icke-metalliskt hölje som tillägg till deras grundisolering.
– Ledare i SELV- och PELV-kretsar ska avskärmas från ledare som har en spänning som är högre än den övre gränsen för spänningsband I med en skyddsjordad metallskärm eller metallmantel.
– Ledare som har en spänning som är högre än den övre gränsen för spänningsband I får ingå i en flerledarkabel eller en annan samling av ledare med grundläggande isolering, men SELV- och PELV-kretsar ska vara isolerade var för sig eller tillsammans för den högsta förekommande spänningen.
– Ledningssystemet för andra kretsar är utfört enligt avsnitt 412.2.4.1.
– Fysisk avskiljning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
För att förstå denna text måste man först hitta den bugg som finns där - ett "och" som ska bytas till "eller" i andra strecksatsen - och därefter ska man försöka förstå texten igen
För att skapa en tumregel som är enkel att komma ihåg så skulle jag säga inga lampsladdar i elcentraler
För 230 V-system är det annars inga problem, inget man behöver tänka på vid användning av vanlig FK som på sedvanligt sätt har en "mantel" utanför centralen som ger det dubbla skyddet mot beröring. Då dessa ledare bär fasspänning 230 V så kan det bli så att de ligger tillsammans med ledare från andra faser, och därför krävs en ledarisolering godkänd för 400 V (den kabelklassning som är aktuell säger 500 V). Dvs båda ledarnas isolering ska tåla 500 V.
För ringledning, dvs SELV-system så gäller först att separera SELV-systemet från 230 V-systemet enligt reglerna ovan. Där krävs återigen två lager enkel isolering, men här räcker det med att de var och en tål minst 230 V eftersom det inte kan handla om några 400 V mot SELV-systemet men det kan handla om jord i ett PELV-system. Så ledarisoleringen i en lampsladd skulle duga med sina 300 V, men inte en telefonledning (liknande den typ som syns i bilden).
Någon ytterligare isolering av ringledningen behövs därefter inte utanför centralen eftersom SELV-systemet är tillräckligt (dubbelt) isolerat från 230 V-systemet, och SELV-systemet i sig behöver ingen ytterligare isolering mot människan (under vissa villkor).
Har man då en mantel utanpå ledarna, dvs en hel lampsladd, så att de exponerade ledarna blir så korta som möjligt där de ansluts så är ju det ännu bättre. Det kan ju även finnas "mekaniska" skäl till det allmänna kravet på 500 V i centralen i form av den tjockare isolering som sådana ledare har. Men man bör ändå se till att lampsladden inte dräller och ligger an mot spänningsförande delar, dvs inte fresta ödet att det blir ett fel eller två som sätter 230 V i ringklockan vid dörren.
Så det är egentligen ringledningssystemet som orsakar en massa frågetecken. Om ledare från olika system samsas (ligger tillsammans) så måste man ju i princip tillämpa starkströmsregler på ringledningen till en viss grad och då kommer man in på frågor som om lampsladd får förläggas fast etc. Kan man därför hålla dessa delar separerade i ett hörn av centralen och hålla isär kablarna så är det bra. På bilden skulle man förutom att trä på isolerslang kunna försöka gå rakt till höger med dessa så att de lämnar centralen så snabbt som möjligt.
För att skapa en tumregel som är enkel att komma ihåg så skulle jag säga inga lampsladdar i elcentraler
För 230 V-system är det annars inga problem, inget man behöver tänka på vid användning av vanlig FK som på sedvanligt sätt har en "mantel" utanför centralen som ger det dubbla skyddet mot beröring. Då dessa ledare bär fasspänning 230 V så kan det bli så att de ligger tillsammans med ledare från andra faser, och därför krävs en ledarisolering godkänd för 400 V (den kabelklassning som är aktuell säger 500 V). Dvs båda ledarnas isolering ska tåla 500 V.
För ringledning, dvs SELV-system så gäller först att separera SELV-systemet från 230 V-systemet enligt reglerna ovan. Där krävs återigen två lager enkel isolering, men här räcker det med att de var och en tål minst 230 V eftersom det inte kan handla om några 400 V mot SELV-systemet men det kan handla om jord i ett PELV-system. Så ledarisoleringen i en lampsladd skulle duga med sina 300 V, men inte en telefonledning (liknande den typ som syns i bilden).
Någon ytterligare isolering av ringledningen behövs därefter inte utanför centralen eftersom SELV-systemet är tillräckligt (dubbelt) isolerat från 230 V-systemet, och SELV-systemet i sig behöver ingen ytterligare isolering mot människan (under vissa villkor).
Har man då en mantel utanpå ledarna, dvs en hel lampsladd, så att de exponerade ledarna blir så korta som möjligt där de ansluts så är ju det ännu bättre. Det kan ju även finnas "mekaniska" skäl till det allmänna kravet på 500 V i centralen i form av den tjockare isolering som sådana ledare har. Men man bör ändå se till att lampsladden inte dräller och ligger an mot spänningsförande delar, dvs inte fresta ödet att det blir ett fel eller två som sätter 230 V i ringklockan vid dörren.
Så det är egentligen ringledningssystemet som orsakar en massa frågetecken. Om ledare från olika system samsas (ligger tillsammans) så måste man ju i princip tillämpa starkströmsregler på ringledningen till en viss grad och då kommer man in på frågor som om lampsladd får förläggas fast etc. Kan man därför hålla dessa delar separerade i ett hörn av centralen och hålla isär kablarna så är det bra. På bilden skulle man förutom att trä på isolerslang kunna försöka gå rakt till höger med dessa så att de lämnar centralen så snabbt som möjligt.
Jag var antagligen för trött när jag läste tråden igår.Krypstocken skrev:
Du skrev
och jag läste att trefasuttaget var avsäkrat med två styck 20 A och en styck 16 A dvärgbrytare. Mea culpa!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Och du har ju helt rätt i att det krävs dubbel isolering för 230 V mot denna tråd eftersom den i sig inte har en isolering som klarar 230 V. Summan av isoleringslagren 1+1=2 ska uppfyllas dels mellan de ledande delarna av två olika system, och dels mellan ett system med farlig spänning och människan. Men det blir lätt lite begreppsförvirring här map var dessa två "ettor" implementeras, om båda ligger i ena kabeln, om de "delar" på det hälften var eller om människan befinner sig emellan och inte vid sidan om etc, och så ska isoleringarna motstå rätt spänning.tommib skrev:
H hempularen skrev:Jag försöker förstå bilden du har lagt upp.
På den så är ju jord/nollplintarna sektionerade. Längst till vänster verkar finnas inkommande samt jord nolla till något som går utanför jordfelsbrytaren?
Sedan kommer det en sektion som jag tolkar är tillVP/trefaskontakt? Till den sektionen ser jag 6 st 20A säkringar. Vilka går till trefaskontakten? Där sitter 3st jord och 3 st nollor på det jag antar är tillhörande jord/nollplint?
Sedan har vi sektionen som matar spis ugn TM osv. På nollplinten där har du 3 nollor, men på jordplinten bara två jord anslutna, det ser konstigt ut. Och sedan verkar du ha den 3e sektionen med allt annat.
Stämmer de här iaktagelserna?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden