Jag har detta gamla uttag i garaget som jag aldrig använt. Skulle vilja ha bort det och sätta dit ett 230V 16A istället. Är det möjligt?
 
  • Öppet gammalt vägguttag i ett garage med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt brunt vägguttag märkt med "CEA MK 325 L 26 A 500 V" monterat på en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte bra att byta till ett vanligt uttag, först så måste kabeln bytas, som nu är det en blå med gulgrön tape på och det är helt fel, ska vara en gul/grön som jord , Sen det uttaget är utan noll i sig och endast för 3 -fasanslutning. Blir lite mer jobb än du knske tänkt dig. Och då blir det en elektriker som gör om det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nej, du har ingen nolla där.
 
Det uttaget är av den allra sämsta sorten som inte har någon nolla. Det finns ett par saker att göra.

1. Det är märkt med 25 A. Du måste kontrollera och eventuellt ändra avsäkringen. Ett vanligt vägguttag får inte vara avsäkrat med mer än 16A.

2. Sätter du dit ett schuko-uttag så måste du dra fram en gulgrön skyddsjord. Det är inte ok att använda en tejpad blå till detta. Är det utanpåliggande eller infälld installation? Är det infälld går det antagligen enkelt att dra ur befintliga trådar och dra i det du behöver.

3. Det är klokt att du aldrig använd det uttaget. Fortsätt så även om du skulle låta det sitta kvar. De är förbjudna sedan länge. Den får sitta där och du får använda den. Men går den sönder får du inte byta den mot en likadan.
 
  • Gilla
andele
  • Laddar…
Ok, Tackar för svar. Jag antar att detta uttag suttit där sen huset byggdes 1975. Jag har ägt huset i 15år men jag har aldrig haft någonting som kan kopplas in i det uttaget. Jag är i behov av ett 230V 16A uttag så därför tänkte jag att man kanske kunde göra om detta uttag till det. Uttaget sitter utanpå väggen och en stor svart kabel går in i väggen strax ovanför uttaget. Har ingen aning om var kabeln tar vägen men jag antar att den går direkt till elmätaren utanför på väggen av huset. Har inga säkringar i centralen inne till detta uttag. Så om jag kontaktar en elektriker tror ni då att det blir dyrt att fixa detta uttag till 230V 16A eller skall man bara koppla bort detta uttag och göra ett nytt för 230V 16A? / Peter
 
P Peter Madsen1 skrev:
Ok, Tackar för svar. Jag antar att detta uttag suttit där sen huset byggdes 1975. Jag har ägt huset i 15år men jag har aldrig haft någonting som kan kopplas in i det uttaget. Jag är i behov av ett 230V 16A uttag så därför tänkte jag att man kanske kunde göra om detta uttag till det. Uttaget sitter utanpå väggen och en stor svart kabel går in i väggen strax ovanför uttaget. Har ingen aning om var kabeln tar vägen men jag antar att den går direkt till elmätaren utanför på väggen av huset. Har inga säkringar i centralen inne till detta uttag. Så om jag kontaktar en elektriker tror ni då att det blir dyrt att fixa detta uttag till 230V 16A eller skall man bara koppla bort detta uttag och göra ett nytt för 230V 16A? / Peter
Du kommer ändå inte att kunna återanvända kabeln utan det blir helt nytt från närmaste elcentral.
Men i samband med det är det lämpligt att ta bort detta, inklusive kabel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Peter Madsen1 skrev:
Jag har detta gamla uttag i garaget som jag aldrig använt. Skulle vilja ha bort det och sätta dit ett 230V 16A istället. Är det möjligt?
Är det kabel eller VP-rör/stålslang som går till uttaget?
Färgerna på trådarna får mig att fundera på om det är FK-tråd, om det är det så kan det gå att dra i en femte tråd.

Stålslangen kan se ut som följande,
En stålslang som kommer ut ur en vägg med en gul/grön FK-tråd virad runt, indikerar möjlig genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det kabel eller VP-rör/stålslang som går till uttaget?
Färgerna på trådarna får mig att fundera på om det är FK-tråd, om det är det så kan det gå att dra i en femte tråd.

Stålslangen kan se ut som följande,
[bild]
Ett gråvit, slitet plaströr genom vägg med orange bakgrund och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett vitt plaströr.
 
P Peter Madsen1 skrev:
Ok, Tackar för svar. Jag antar att detta uttag suttit där sen huset byggdes 1975. Jag har ägt huset i 15år men jag har aldrig haft någonting som kan kopplas in i det uttaget. Jag är i behov av ett 230V 16A uttag så därför tänkte jag att man kanske kunde göra om detta uttag till det. Uttaget sitter utanpå väggen och en stor svart kabel går in i väggen strax ovanför uttaget. Har ingen aning om var kabeln tar vägen men jag antar att den går direkt till elmätaren utanför på väggen av huset. Har inga säkringar i centralen inne till detta uttag. Så om jag kontaktar en elektriker tror ni då att det blir dyrt att fixa detta uttag till 230V 16A eller skall man bara koppla bort detta uttag och göra ett nytt för 230V 16A? / Peter
Det är ett vitt plaströr som går in i väggen ovanför uttaget, inte en stor svart kabel.
 
Om det inte är en massa skarpa böjar etc så bör det inte vara några problem med att tråda om å dra i fem trådar (gulgrön, blå, brun, svart & grå).

Troligen går den direkt till gruppcentralen.
 
Jag har sett trefasuttag som kopplats direkt på huvudsäkringarna. Det kan vara så det är gjort. Och så skall det inte göras om du byter det mor ett schuko-uttag. Om röret går till elcentralen är det troligen enklare att återanvända det till kabeln till det nya uttaget. Skulle röret gå direkt till elmätaren ät det antagligen enklare att dra en ny utanpåliggande kabel. Att montera ett nytt vägguttag är inte en stor manöver. Tar du dit en elektriker går det säkert fort att få det på plats vare sig han kan använda befintligt rör eller måste dra helt nytt.
 
Det ser ut att vara kraftiga ledare. Förr fick man väl göra TN-C med 6mm2. Det kanske är i sin ordning att sätta en liten central där med jordfelsbrytare och dvärgbrytare.
 
Det räcker väl med att dra i 3st nya trådar om du bara ska ha 230V
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.