Hej.
Jag har en liten undran. Var på en byggarbetsplats och jobbade (är ingen elektriker så kan absolut ingenting om el)
Där låg en ledslinga på 230v uppe på en kabelstege, var tvungen att jobba ovanför men ändå innanför kabelstegen för att kunna nå dit jag skulle. De visar jag att jag måste fått ström från kanelstegen. Kände hur det "blixtrade" till i bröstet på mig men tänkte sen, jag har ju inte rört några kablar eller något. Där var trångt på platsen och jag stod på stege. Tänkte sen, jaja... De var väl bara till att fortsätta jobba. Jag fortsatte och skulle lite senare knuffa undan lite saker bakom mig o ser mig inte riktigt för, puttar undan den här ledslingan och får mig en stöt till. Då förstod jag direkt att de är något som inte stämde och strax där efter slocknar belysningen i ledslingan. Min kollega kollar med en elektriker som fanns på bygget. De visar sig att någon klippt av denna slingan så första gången måste jag fått ström via kabelstegen där den låg. Sen genom handen när jag knuffade undan sakerna för att komma till. Hur pass illa hade detta kunnat sluta?
Jag har en liten undran. Var på en byggarbetsplats och jobbade (är ingen elektriker så kan absolut ingenting om el)
Där låg en ledslinga på 230v uppe på en kabelstege, var tvungen att jobba ovanför men ändå innanför kabelstegen för att kunna nå dit jag skulle. De visar jag att jag måste fått ström från kanelstegen. Kände hur det "blixtrade" till i bröstet på mig men tänkte sen, jag har ju inte rört några kablar eller något. Där var trångt på platsen och jag stod på stege. Tänkte sen, jaja... De var väl bara till att fortsätta jobba. Jag fortsatte och skulle lite senare knuffa undan lite saker bakom mig o ser mig inte riktigt för, puttar undan den här ledslingan och får mig en stöt till. Då förstod jag direkt att de är något som inte stämde och strax där efter slocknar belysningen i ledslingan. Min kollega kollar med en elektriker som fanns på bygget. De visar sig att någon klippt av denna slingan så första gången måste jag fått ström via kabelstegen där den låg. Sen genom handen när jag knuffade undan sakerna för att komma till. Hur pass illa hade detta kunnat sluta?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Hur länge sedan var detta? Möjligt att du bör åka in till akuten NU. Du kan få akuta hjärtproblem flera dygn efter stöten.
Låter allvarligt. Dvs. för det allra går detta bra, men med just det där med att det smäller till i bröstet gör att det borde kollas upp. Men har det gått lång tid (typ förra månaden) så ger det troligen inget att kolla nu.M M.skog skrev:
Detta hände i ons. Förlåt men glömde tillägga att ledningen på arbetsplatsen och min chef sa att jag skulle åka in till akuten så dom tog massa prover, ekg och låg även någon timme under bevakning men allt såg bra ut.H hempularen skrev:Hur länge sedan var detta? Möjligt att du bör åka in till akuten NU. Du kan få akuta hjärtproblem flera dygn efter stöten.
Låter allvarligt. Dvs. för det allra går detta bra, men med just det där med att det smäller till i bröstet gör att det borde kollas upp. Men har det gått lång tid (typ förra månaden) så ger det troligen inget att kolla nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
OK, då är det under kontroll. Frågan var alltså bara hur illa det skulle kunnat gå.
Med lite otur så skulle du kunnat dö. Men det är trots allt rätt ovanligt. Riktigt illa blir det oftast bara om man "fastnar".
Om du ex. hade haft bra kontakt mot något jordat med någon del av kroppen och ex. gripit om kabelstegen. Så hade strömmen som går igenom handen fått dina muskler att dra ihop sig okontrollerat, så att handen krampar fast om det du griper. Då är det omöjligt att komma loss, och strömmen fortsätter gå igenom dig. Såvida du inte ex. lyckas sparka bort stegen du står på, som kanske ger dig kontakt med jord.
Annars är det nog vanligare med fallolyckor i sådana här fall. Du får smällen och ramlar ned från stegen. Det kan vara illa nog.
Jag var med om en sådan olycka i min ungdom. Arbetade extra som TV reparatör under gymnasietiden. Chefen höll i ett löst TV chassi med ena handen, och en antennkontakt med andra handen. TVn borde varit inkopplad via isolertransformator (uttaget var felmärkt), plåten i chassit är strömförande normalt. Han krampade med båda händerna och kunde inte komma loss. Men hade rörlighet i armarna så han lyckades veva med armarna så att kablarna till TV chassit gick av, sekunden innan jag nådde nödströmbrytaren. Han vägrade ambulans, och jag var för ung för att våga trotsa honom.
Med lite otur så skulle du kunnat dö. Men det är trots allt rätt ovanligt. Riktigt illa blir det oftast bara om man "fastnar".
Om du ex. hade haft bra kontakt mot något jordat med någon del av kroppen och ex. gripit om kabelstegen. Så hade strömmen som går igenom handen fått dina muskler att dra ihop sig okontrollerat, så att handen krampar fast om det du griper. Då är det omöjligt att komma loss, och strömmen fortsätter gå igenom dig. Såvida du inte ex. lyckas sparka bort stegen du står på, som kanske ger dig kontakt med jord.
Annars är det nog vanligare med fallolyckor i sådana här fall. Du får smällen och ramlar ned från stegen. Det kan vara illa nog.
Jag var med om en sådan olycka i min ungdom. Arbetade extra som TV reparatör under gymnasietiden. Chefen höll i ett löst TV chassi med ena handen, och en antennkontakt med andra handen. TVn borde varit inkopplad via isolertransformator (uttaget var felmärkt), plåten i chassit är strömförande normalt. Han krampade med båda händerna och kunde inte komma loss. Men hade rörlighet i armarna så han lyckades veva med armarna så att kablarna till TV chassit gick av, sekunden innan jag nådde nödströmbrytaren. Han vägrade ambulans, och jag var för ung för att våga trotsa honom.
Jaha, okey 👍 Intressant och veta när man inte kan något alls om el. Ja, det skulle varit intressant och vetat hur illa det hade kunnat sluta. Usch, det låter inte alls bra. Hur är det med honom i dagsläget efter de han gick igenom?H hempularen skrev:OK, då är det under kontroll. Frågan var alltså bara hur illa det skulle kunnat gå.
Med lite otur så skulle du kunnat dö. Men det är trots allt rätt ovanligt. Riktigt illa blir det oftast bara om man "fastnar".
Om du ex. hade haft bra kontakt mot något jordat med någon del av kroppen och ex. gripit om kabelstegen. Så hade strömmen som går igenom handen fått dina muskler att dra ihop sig okontrollerat, så att handen krampar fast om det du griper. Då är det omöjligt att komma loss, och strömmen fortsätter gå igenom dig. Såvida du inte ex. lyckas sparka bort stegen du står på, som kanske ger dig kontakt med jord.
Annars är det nog vanligare med fallolyckor i sådana här fall. Du får smällen och ramlar ned från stegen. Det kan vara illa nog.
Jag var med om en sådan olycka i min ungdom. Arbetade extra som TV reparatör under gymnasietiden. Chefen höll i ett löst TV chassi med ena handen, och en antennkontakt med andra handen. TVn borde varit inkopplad via isolertransformator (uttaget var felmärkt), plåten i chassit är strömförande normalt. Han krampade med båda händerna och kunde inte komma loss. Men hade rörlighet i armarna så han lyckades veva med armarna så att kablarna till TV chassit gick av, sekunden innan jag nådde nödströmbrytaren. Han vägrade ambulans, och jag var för ung för att våga trotsa honom.
Oftast ingen fara, men det kan ta illa om strömmen går genom bröstkorgen (man brukar säga att hand-hand är värst, men det finns många andra kombinationer också). Det kan dock vara mycket svårt att bedöma hur strömmen har gått och därför så rekommenderas alla att besöka akuten.
Sedan är risken för hjärtat (om man mår bra efteråt) rätt överdriven, samma typ av situationer som uppstått spontant pga sjukdom är högt prioriterade till dess de tagit ett EKG, sedan får man ligga i många timmar innan man får någon hjälp. Sannolikheten att det går illa även om man får hjärtpåverkan är också rätt låg. Det är ju bara det att om det är allvarligt så måste de ta tag i det direkt (innan du dör). Sannolikheten för att drabbas av detta om du mår bra är dock väldigt låg. Men du kan ju ha fått mindre allvarlig påverkan på hjärtat också och även den är ju bra om man fångar så tidigt som möjligt.
Som redan nämnts så är den stora faran om man fastnar och strömmen då går genom hjärtat, för då ökar snabbt sannolikheten att det slutar slå för gott.
Eftersom jag numera är friskförklarad efter ett par hjärtoperationer pga störningar i hjärtrytmen (som jag fick av Covid-vaccinet) så har jag en hel del erfarenhet av hur det hanteras på sjukhuset (har många gånger kommit in på akuten pga störningar i hjärtrytmen). Har fått (planerade) elchocker några gånger också (och oplanerade tidigare i livet - en klassiker är ju motorvärmaruttag om vintern när det är riktigt kallt och frost, där har man fått flera kyssar förr om åren). Men sjukvården är fantastiskt duktiga på att fixa sakerna (när man väl har kommit till rätt läkare, vilket inte alltid är så lätt heller iofs).
Sedan är risken för hjärtat (om man mår bra efteråt) rätt överdriven, samma typ av situationer som uppstått spontant pga sjukdom är högt prioriterade till dess de tagit ett EKG, sedan får man ligga i många timmar innan man får någon hjälp. Sannolikheten att det går illa även om man får hjärtpåverkan är också rätt låg. Det är ju bara det att om det är allvarligt så måste de ta tag i det direkt (innan du dör). Sannolikheten för att drabbas av detta om du mår bra är dock väldigt låg. Men du kan ju ha fått mindre allvarlig påverkan på hjärtat också och även den är ju bra om man fångar så tidigt som möjligt.
Som redan nämnts så är den stora faran om man fastnar och strömmen då går genom hjärtat, för då ökar snabbt sannolikheten att det slutar slå för gott.
Eftersom jag numera är friskförklarad efter ett par hjärtoperationer pga störningar i hjärtrytmen (som jag fick av Covid-vaccinet) så har jag en hel del erfarenhet av hur det hanteras på sjukhuset (har många gånger kommit in på akuten pga störningar i hjärtrytmen). Har fått (planerade) elchocker några gånger också (och oplanerade tidigare i livet - en klassiker är ju motorvärmaruttag om vintern när det är riktigt kallt och frost, där har man fått flera kyssar förr om åren). Men sjukvården är fantastiskt duktiga på att fixa sakerna (när man väl har kommit till rätt läkare, vilket inte alltid är så lätt heller iofs).
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Ingen aning, detta var 50 år sedan. Men jag arbetade extra där när jag var ledig i några år även efter olyckan. Så han fick nog inga men. Vi var ju fler, men de andra var ute med servicebilar. Jag kallade in dem via com radion (före mobiltelefonerna). Men ingen fick ringa efter sjukvård.M M.skog skrev:
Okey. Det är väldigt intressant att veta. Men ojdå, då vet du hur det ligger till.. Då har du varit med om mycket i livet..pacman42 skrev:
Oftast ingen fara, men det kan ta illa om strömmen går genom bröstkorgen (man brukar säga att hand-hand är värst, men det finns många andra kombinationer också). Det kan dock vara mycket svårt att bedöma hur strömmen har gått och därför så rekommenderas alla att besöka akuten.
Sedan är risken för hjärtat (om man mår bra efteråt) rätt överdriven, samma typ av situationer som uppstått spontant pga sjukdom är högt prioriterade till dess de tagit ett EKG, sedan får man ligga i många timmar innan man får någon hjälp. Sannolikheten att det går illa även om man får hjärtpåverkan är också rätt låg. Det är ju bara det att om det är allvarligt så måste de ta tag i det direkt (innan du dör). Sannolikheten för att drabbas av detta om du mår bra är dock väldigt låg. Men du kan ju ha fått mindre allvarlig påverkan på hjärtat också och även den är ju bra om man fångar så tidigt som möjligt.
Som redan nämnts så är den stora faran om man fastnar och strömmen då går genom hjärtat, för då ökar snabbt sannolikheten att det slutar slå för gott.
Eftersom jag numera är friskförklarad efter ett par hjärtoperationer pga störningar i hjärtrytmen (som jag fick av Covid-vaccinet) så har jag en hel del erfarenhet av hur det hanteras på sjukhuset (har många gånger kommit in på akuten pga störningar i hjärtrytmen). Har fått (planerade) elchocker några gånger också (och oplanerade tidigare i livet - en klassiker är ju motorvärmaruttag om vintern när det är riktigt kallt och frost, där har man fått flera kyssar förr om åren). Men sjukvården är fantastiskt duktiga på att fixa sakerna (när man väl har kommit till rätt läkare, vilket inte alltid är så lätt heller iofs).
Jaha, okey... De var ju skönt att ni inte behövde ringa efter sjukvård..H hempularen skrev:
Sannolikheten att dö av 230V är tämligen låg. Den största risken är att man trillar ner av stöten.
