A
Hej,

Ur marken kommer det upp tre svarta kablar och en biledare.

En av dem är fas men det verkar som att de andra två kablarna är nolla. Enda som fungerar är att koppla in båda svarta kablarna på nollan.
Sen testade jag att koppla jord från armaturen till biledare men då löser jordfelsbrytaren ut.

jag tänker jag ska ringa en elektriker men kan en elektriker felsöka på något annat sätt?
 
A
Förklara lite bättre vad ditt problem är och vad du ska göra.
 
A
Fattar nu..
Jord och kolla fungerar. Men en av de svarta är jord och den löser ut jordfelsbrytaren. Antagligen är nollan och jorden ihopkopplade någonstans på vägen.
 
Farstatjej90
Kan du ta en bild?
 
A
Ja, men det är fas och nolla inkopplade nu. Kopplar jag på den tredje kabeln som jag antar är jord, då löser jordfelsbrytare ut
 
tommib
Vi provar igen....

Ta en bild. Förklara vad du försöker göra. Berätta vad som satt där innan du började mickla.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Vi provar igen....

Ta en bild. Förklara vad du försöker göra. Berätta vad som satt där innan du började mickla.
Jag har monterat ihop allt nu så det är för sent tyvärr.


Den är väldigt enkelt.

Det kommer upp 3 svarta ledare (inga färger) ur marken.

Jag har kopplat in kolla och fas.
Jorden kan jag inte koppla in för då löser jordfelsbrytaren.

Ska försöka ta isär lite kopplingsdosor på fasaden nu och se om kolla och jord är ihopkopplat
 
Farstatjej90
A Anvandarnamn_ skrev:
Jag har monterat ihop allt nu så det är för sent tyvärr.


Den är väldigt enkelt.

Det kommer upp 3 svarta ledare (inga färger) ur marken.

Jag har kopplat in kolla och fas.
Jorden kan jag inte koppla in för då löser jordfelsbrytaren.

Ska försöka ta isär lite kopplingsdosor på fasaden nu och se om kolla och jord är ihopkopplat
Det låter inte alls väldigt enkelt när ledarna är samma färg och jordfelsbrytaren löser ut.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
En av dem är fas men det verkar som att de andra två kablarna är nolla. Enda som fungerar är att koppla in båda svarta kablarna på nollan.
Sen testade jag att koppla jord från armaturen till biledare men då löser jordfelsbrytaren ut.
Du får ursäkta, men du är grovt fel ute här från början. Man kopplar aldrig någonsin på chans som du gjort här. Man börjar från en känd punkt, t.ex elcentralen, och tar reda på vad de tre svarta ledarna är för något. Detta går inte att mäta sig till i bortre änden.

Om du synar dem närmare hittar du troligen en siffermärkning. Sedan måste du ha koll på om det är en kabel med biledare eller koncentrisk ledare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.