1 690 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Inkoppling utebelysning
Hej,
Ur marken kommer det upp tre svarta kablar och en biledare.
En av dem är fas men det verkar som att de andra två kablarna är nolla. Enda som fungerar är att koppla in båda svarta kablarna på nollan.
Sen testade jag att koppla jord från armaturen till biledare men då löser jordfelsbrytaren ut.
jag tänker jag ska ringa en elektriker men kan en elektriker felsöka på något annat sätt?
Ur marken kommer det upp tre svarta kablar och en biledare.
En av dem är fas men det verkar som att de andra två kablarna är nolla. Enda som fungerar är att koppla in båda svarta kablarna på nollan.
Sen testade jag att koppla jord från armaturen till biledare men då löser jordfelsbrytaren ut.
jag tänker jag ska ringa en elektriker men kan en elektriker felsöka på något annat sätt?
Jag har monterat ihop allt nu så det är för sent tyvärr.tommib skrev:
Den är väldigt enkelt.
Det kommer upp 3 svarta ledare (inga färger) ur marken.
Jag har kopplat in kolla och fas.
Jorden kan jag inte koppla in för då löser jordfelsbrytaren.
Ska försöka ta isär lite kopplingsdosor på fasaden nu och se om kolla och jord är ihopkopplat
Det låter inte alls väldigt enkelt när ledarna är samma färg och jordfelsbrytaren löser ut.A Anvandarnamn_ skrev:Jag har monterat ihop allt nu så det är för sent tyvärr.
Den är väldigt enkelt.
Det kommer upp 3 svarta ledare (inga färger) ur marken.
Jag har kopplat in kolla och fas.
Jorden kan jag inte koppla in för då löser jordfelsbrytaren.
Ska försöka ta isär lite kopplingsdosor på fasaden nu och se om kolla och jord är ihopkopplat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du får ursäkta, men du är grovt fel ute här från början. Man kopplar aldrig någonsin på chans som du gjort här. Man börjar från en känd punkt, t.ex elcentralen, och tar reda på vad de tre svarta ledarna är för något. Detta går inte att mäta sig till i bortre änden.A Anvandarnamn_ skrev:
Om du synar dem närmare hittar du troligen en siffermärkning. Sedan måste du ha koll på om det är en kabel med biledare eller koncentrisk ledare.
Klicka här för att svara
