Hej!
Vi behöver dra el från husets central ca 4-5 m i gräsmatta (nedgrävt) till garaget och ut. Vi har kommit överens om att killen ska läggga elen osynlig, dvs metallrör bakom fasad. Min fråga är vad gäller för indragning i garage?
Den kommer ju ligga 39cm djup i gräsmatta. Drar man in den precis över platta? Tätar man? Eller rör under träfasad en bit upp och sen in?
Vi behöver dra el från husets central ca 4-5 m i gräsmatta (nedgrävt) till garaget och ut. Vi har kommit överens om att killen ska läggga elen osynlig, dvs metallrör bakom fasad. Min fråga är vad gäller för indragning i garage?
Den kommer ju ligga 39cm djup i gräsmatta. Drar man in den precis över platta? Tätar man? Eller rör under träfasad en bit upp och sen in?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Normalt avslutar man markröret en halvmeter ifrån byggnaden. Man kan möjligen täta med något lämpligt för att förhindra att jordmassor tränger in i röret men det är inte kritiskt.
Därifrån gör man en liten slinga på kabeln för tjälen att dra i och sedan upp in i väggen, i rör eller vad man vill ha.
Därifrån gör man en liten slinga på kabeln för tjälen att dra i och sedan upp in i väggen, i rör eller vad man vill ha.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Naken o naken, du ska ju välja är en kabel som är godkänd att läggas i mark utan krav på extra mekaniskt skydd, t.ex N1XV, EKKJ, RV-K.
Klicka här för att svara


