Vi har köpt en taklampa som vi upptäckte var enkelisolerad. Till lampan följer det med ett separat takfäste med jord-sladden.

Vi har jordade takuttag med krok och jag undrar därför hur man ska montera upp denna lampa. Stickproppen till takuttaget har jord-kabel tillsammans med en bruna och blåa kabeln.

Kan man koppla in denna lampa i en stickpropp som har jord och bara strunta i den separata jordsladden/takfästet eller måste man koppla in den medföljande jordsladden/takfästet.

Vi vill helst kunna montera i nuvarande takuttag med krok då det är en plafond.
 
  • Interiör av en vit taklampa med elektriska anslutningar och separata jord-, blå- och bruna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelisolerad taklampa kontakt med blå och brun kabel synlig, samt jordningspinne, i genomskinligt förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordat takuttag med krok och en oisolerad stickpropp på en vit takyta, vilket illustrerar frågan om installation av taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se så har du en jordanslutning, det är mitten av "sockerbiten".
 
Det måste väl följt med en inkopplingsanvisning till lampan?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det måste väl följt med en inkopplingsanvisning till lampan?
Den instruktionen nämner inte det separata takfäste med jord och har bara instruktioner som ”koppla in stickpropp”, ”häng upp i takkrok” osv.
 
E elmont skrev:
Vad jag kan se så har du en jordanslutning, det är mitten av "sockerbiten".
Ja det stämmer så jag kan koppla in den stickpropp jag har köpt. Men det går ju inte ut någon jord-sladd på andra sidan i detta fall. Då är min fråga vad man gör med det separata takfästet, om det ska kopplas in eller om man bara kan skita i det om man har jordat takuttag. Aldrig hanterat en lampa som har denna lösning med separat takuttag med sladd för jord tidigare.
 
R Robin Steen skrev:
Den instruktionen nämner inte det separata takfäste med jord och har bara instruktioner som ”koppla in stickpropp”, ”häng upp i takkrok” osv.
Det kan väl knappast bli tydligare, lampsladden har tre trådar och kopplingsplinten har tre ställen att skruva fast trådarna. dom yttersta går till interna trådar och den i mitten till en plåtbit som är en del av armaturen. Vart fas och nolla ska ligga spelar ingen roll. Det medföljande takfästet behövs inte då du har lamputtag.
 
  • Gilla
Robin Steen och 2 till
  • Laddar…
Så takfästet med jordkabeln är inte ansluten i lampan från början?
Utan följer med som en lös detalj?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så takfästet med jordkabeln är inte ansluten i lampan från början?
Utan följer med som en lös detalj?
Ja exakt. Den är helt lös från lampan och jag antar att den behöver kopplas in i sockerbiten om den ska användas
 
Jordtråden från takfästet samt jordtråden från kontakten kopplas tillsammans till jordplinten i lampan om takfästet används.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
R Robin Steen skrev:
Ja exakt. Den är helt lös från lampan och jag antar att den behöver kopplas in i sockerbiten om den ska användas
OK, så om du inte använder takfästet, utan kopplar lampan i ev. befintlig krok i lamputtaget, så behövs den troligen inte.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.