Vi har köpt en taklampa som vi upptäckte var enkelisolerad. Till lampan följer det med ett separat takfäste med jord-sladden.
Vi har jordade takuttag med krok och jag undrar därför hur man ska montera upp denna lampa. Stickproppen till takuttaget har jord-kabel tillsammans med en bruna och blåa kabeln.
Kan man koppla in denna lampa i en stickpropp som har jord och bara strunta i den separata jordsladden/takfästet eller måste man koppla in den medföljande jordsladden/takfästet.
Vi vill helst kunna montera i nuvarande takuttag med krok då det är en plafond.
Vi har jordade takuttag med krok och jag undrar därför hur man ska montera upp denna lampa. Stickproppen till takuttaget har jord-kabel tillsammans med en bruna och blåa kabeln.
Kan man koppla in denna lampa i en stickpropp som har jord och bara strunta i den separata jordsladden/takfästet eller måste man koppla in den medföljande jordsladden/takfästet.
Vi vill helst kunna montera i nuvarande takuttag med krok då det är en plafond.
Ja det stämmer så jag kan koppla in den stickpropp jag har köpt. Men det går ju inte ut någon jord-sladd på andra sidan i detta fall. Då är min fråga vad man gör med det separata takfästet, om det ska kopplas in eller om man bara kan skita i det om man har jordat takuttag. Aldrig hanterat en lampa som har denna lösning med separat takuttag med sladd för jord tidigare.E elmont skrev:
Det kan väl knappast bli tydligare, lampsladden har tre trådar och kopplingsplinten har tre ställen att skruva fast trådarna. dom yttersta går till interna trådar och den i mitten till en plåtbit som är en del av armaturen. Vart fas och nolla ska ligga spelar ingen roll. Det medföljande takfästet behövs inte då du har lamputtag.R Robin Steen skrev:
Klicka här för att svara