El
Kentaclinta78: En billig watt-meter , energimätare kan användas att och jämföra vad DEN säger att din enhet drar från kraftverket vs nätström. Du kan också använda den för att jämföra utspänningen från ditt kraftverk med nätström. Vanligtvis om kraftstationen matar ut lägre spänning, kommer enheten att dra mer ström (ampere) för att kompensera... vilket kan belasta dina enheters komponenter
consan br: Tack för alla svar 👍🏼 fixat ny kabel idag så förhoppningsvis slipper jag öppna den igen på ex antal år
elmont: Man bör ha en "Megger" ( som mäter med en hög spänning, ev 500 eller 1000 Volt) för ett säkert resultat men man kan med ett multimeter ev se om slingan är skadad.
hempularen: Har det fungerat med vanlig strömbrytare tidigare? ELler är hela installationen med lampa ny? Det mest uppenbara felet som löser en jordfelsbrytare, vore om nolla och skyddsjord är förväxlade, det kan nästan bara hända vid lampan. I så fall löser jfb så fort man tänder lampan oavsett om det är med dimmer eller inte.
Eloffen: Är en tidsfråga innan dom där brytarna går. Ersättaren KUE340 har klämmor istället för skruv, betydligt bättre.
Totte_S: [citat] Det kostar att ligga på topp 😎
Hybro: Inlägg 1. Hur många av belastningarna kan tänkas ha varit inkopplade samtidigt. Är det avsäkrat med en 10 A säkring? Man vet aldrig hur det kan se ut i centralen / proppskåpet. Börja med att bryta spänningen. Och om du hittar rätt säkring, plocka ur denna. Kontrollmät i uttaget så att det inte finns spänning mellan ledarna innan du börjar röja, om du tror dig ha tillräckligt
haha5810: Tryck in de vita plupparna och dra ut ledarna
BirgitS: Jag har sett ett tips om att ha kyl och frys på samma grupp som belysningen eller något annat som inte drar väldigt mycket ström, för då märker man om strömmen går till kylen och frysen.
Leif i Skåne: Här är schemat korskoplling. Bild från Kjell&Co Då kan man tända / släcka på valfritt ställe. https://www.kjell.com/globalassets/sv-se/hfd/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer/17-8_korskopplare.png?ref=6C838CE54C&w=1280&h=1280&mode=max Men enklaste är att sätta en Plejd då får man också dimmning av belysningen.
Daniel 109: Slänger man på en gemensam brytare och lite byglingar så går det. Men det låter inte som en bra ide. Varför börja om med samma problem i en ny tråd?
Patrick0327: [citat] Aha ok tack så länge
GK100: Ja det är ju standard för laddutrustningar så långt är det ju i linje. Men om boxen inte har vettig relä/kontaktorfunktion så något ytterligare skulle krävas bör de vara sämre än det norska exemplet. Sen bör det vara någon missuppfattning eller öbersättningsfel etc om en extern utlösare bara triggad av underspänning skulle tillföra något väsentligt. Vi får söka manualen och
elmont: Skala av en kabel några meter och lät "slutändan" på ca 1 meter vara oskalad. Knyt i dom framskalade trådarna i dom befintliga och dra in dom nya trådarna med dom g:a så att du får in den oskalade delen en bit in i röret. Ta ev hjälp så att en drar och en puttar på.
ÉlPon: Duger det inte att dra dubbelisolerat fram till strömbrytaren, t.ex. en transparant slang över ledarna eller krympslang? Som du säger så hjälper ju inte det om ledaren lossnar från strömbrytaren och kommer åt metallkåpan. Eller behöver man inte ta hänsyn till det? En liten plastbit isolerar brytaren mot kåpan men hjälper inte alltid mot en ledare som lossnar. En variant jag funderar
Avemo: [citat] Tack. Du har rätt. Jag tittade för snabbt på schemat och uppfattade värmeslingan som sensor.
avh67f: Brukar gå direkt från strömställaren eller via armaturen i taket. Annars är det bara att följa ledningarna från strömställaren.
mistlur: Det är ett sådant där 50 mm gult kabelrör som ligger mellan bostad och gäststuga nu. Går det få i en 6mm2 kabel vore det bäst och enklast så jag hoppas den lösningen funkar. Mycket värdefull hjälp av svaren, tack!
Panor82: Jo det kanske jag gör men tror att jag skulle märka av lyset till fläkten innan ändå då det används även när de inte lagas mat.
elmont: Det går bra att ha en kopplingsdosa i taket, där sitter den skyddad för väder.
Alex_Thrill: [citat] Nu har jag gjort det och den sitter fast. Långt ifrån utseendemässigt snyggt men gör sitt jobb! Tack allesamman för hjälp och tråden kan äntligen släppas fri!
Gramphos: [citat] Testade du att rotera kontakten i väggen 180 grader?
saltet: Vi har bytt all el i ett hus med el från 1926. Vår elektriker fixade att få ut alla gamla ledningar för att samtidigt dra in nya ledningar. Vi gjorde rent de gamla plåtlockren i linoljesåpa. Dom är mindre än nya standard i plast Blev en del att behålla patinan i huset.
flamuren: [citat] jag borde ha skrivit N S "ingången" (för jag förstår att det är märkning och inte ingångsnamn) 😉👍 PS. jag ser att det är L (fas) enligt schemat på gamla strömbrytarenheten - men för mig som lekman lärde jag mig det idag när jag pillade med detta och inget jag tänkte på först när jag kollade - så vill inte ändra benämning för att röra ihop vad man pratar om.
Klass0n: [citat] Får be om ursäkt, mätte upp det nu till 5m3. Men dörren är knappast perfekt isoleringsmässigt så det läcker ut en del värme under användning. Så jo din 1kW/m3 verkar stämma bra, det enda jag är missnöjd med ang min bastu är väl hur ofta jag hinner använda den! 😋
Purre: [citat] Eftersom det är en lampa så spelar det ingen roll, men man vill egentligen ha fasen i botten på lampsockeln men då det är kabel som går att vända så kan man inte alltid få det. Ska man gå efter reglerna så bör blå vara nolla och grön tändtråd men går inte att veta. Regeln säger att nolla ska vara blå men blå behöver inte vara nolla dessutom. Sen finns det så mycket