Byggahus.se
Hej,

Drar el till ett nytt atterfall hus samt terass (100m totalt). Har fått en offert på material på 50m 6mm2 (till atterfallarn) och 50m 2.5mm2 (till terassen) som kommer på 19.000 exc moms.

Då jag inte kan något om el
1. låter kapaciteten rimlig?
2. vad är det för kabel som behöver dras (om jag vill kunna jämföra priser online)
3. låter priset rimligt?

Tack för all hjälp!
 
U
P Primprim skrev:
Hej,

Drar el till ett nytt atterfall hus samt terass (100m totalt). Har fått en offert på material på 50m 6mm2 (till atterfallarn) och 50m 2.5mm2 (till terassen) som kommer på 19.000 exc moms.

Då jag inte kan något om el
1. låter kapaciteten rimlig?
2. vad är det för kabel som behöver dras (om jag vill kunna jämföra priser online)
3. låter priset rimligt?

Tack för all hjälp!
Är det 5g till attefallaren och 3g till terrassen?
Jag skulle säga att det är typ halva priset om du köper den kabeln själv.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det 5g till attefallaren och 3g till terrassen?
Jag skulle säga att det är typ halva priset om du köper den kabeln själv.
Tack! Då jag inte kan något, vad menas med 3g och 5g kabel och hur vet jag vad som behövs?

Vart köper man bäst elkabel själv? Bauhaus?
 
Korta svaret: 3G = fas, nolla, jord och 5G = 3 faser, nolla, jord
 
  • Gilla
Henriktobias och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Korta svaret: 3G = fas, nolla jord och 5G = 3 faser, nolla, jord
Tack, då är det 5g de har givit offert på då jag förstod att den är 5 ledad
 
U
Tror inte bauhouse har 6mm2, däremot 5g2,5 (100m för 4500kr). Hornbach har bättre utbud på kabel om du vill köpa i butik, annars går det beställa på nätet.

Kolla också med elektrikern att han tycker det är ok om du köper materialet själv, vissa kan knorra en dela. Alternativt ge han möjlighet att sänka sitt pris innan du köper.
Ibland är hornbach och elbutik osv billigare än grossisterna, även fast elfirmor får bra rabatter.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Det är troligtvis denna kabeltyp, 5G6 och 5G2,5

5G6 109 kr/m
5G2,5 45 kr/m

https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

Sedan kan det vara lämpligt att lägga den i kabelskyddsrör som kostar ytterligare några tior/meter.

Så totalt typ 9000 kr för kabeln och typ 3000 till för kabelskyddsrör och kanske lite andra pryttlar som ingår i offerten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U
N nb. skrev:
Det är troligtvis denna kabeltyp, 5G6 och 5G2,5

5G6 109 kr/m
5G2,5 45 kr/m

[länk]

Sedan kan det vara lämpligt att lägga den i kabelskyddsrör som kostar ytterligare några tior/meter.
Jo det stämmer nog, om det är 5g även till terrassen. Frågan är bara vad för terrass som kräver 5g2,5?
11kw för en infravärmare och en partycooler till biran + utlösningsvillkoren.
 
  • Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
3G2,5 kostar 25 kr/m, så man sparar 1000 kr. Jag skulle dragit 5-ledare, bra att ha.

Detta är sådana avstånd att man får hoppas att elektrikern skänkt utlösningsvillkoren en tanke.

Det är inte osannolikt att 2,5 säkras 10 A i detta fall, dvs 6,6 kW.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är priset bara för själva kabeln eller är det för själva dragningen också? Är markrör inkluderat?
 
  • Gilla
kantarelli1403 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Tror inte bauhouse har 6mm2, däremot 5g2,5 (100m för 4500kr). Hornbach har bättre utbud på kabel om du vill köpa i butik, annars går det beställa på nätet.

Kolla också med elektrikern att han tycker det är ok om du köper materialet själv, vissa kan knorra en dela. Alternativt ge han möjlighet att sänka sitt pris innan du köper.
Ibland är hornbach och elbutik osv billigare än grossisterna, även fast elfirmor får bra rabatter.
Om han vill ha 19.000 för det själv, så får han väl "knorra" bäst faan han vill. Det är ju rent hutlösa priser.
Som hantverkare tog jag nästan alltid samma pris som butikerna. Då jag normalt sett hade 15% rabatt, så tjänade jag då dessa 15%. Kunden behövde inte betala extra för att jag skulle få förtjänst på materialet.
Men, den här jäkla elektriker ska alltså först tjäna sin ca 15%, som han troligtvis har i rabatt. Plus att han sedan gör ett påslag på 75-100% uppå det. Det är, i mina ögon, hyckleri!
 
  • Gilla
Mekplatsen och 9 till
  • Laddar…
Men vad gäller priset för? Är det bara själva kabeln, ev. med markrör. Eller är det även arbete med förläggning (grävning?), och inkoppling? Skulle det vara komplett med inkoppling och grävning så är nog priset både OK och billigt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Hej!
För jämförelse,
Gjorde nyligen om all inkommande el till samtliga byggnader på gården i samband med en nybyggnation av bostadshus. Betalade 118kr/m ink moms för 5G10 och kabelskyddsrör gul 50mm 23kr/m ink moms.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U
A AG A skrev:
Om han vill ha 19.000 för det själv, så får han väl "knorra" bäst faan han vill. Det är ju rent hutlösa priser.
Som hantverkare tog jag nästan alltid samma pris som butikerna. Då jag normalt sett hade 15% rabatt, så tjänade jag då dessa 15%. Kunden behövde inte betala extra för att jag skulle få förtjänst på materialet.
Men, den här jäkla elektriker ska alltså först tjäna sin ca 15%, som han troligtvis har i rabatt. Plus att han sedan gör ett påslag på 75-100% uppå det. Det är, i mina ögon, hyckleri!
Jag säger inte emot dig. Men det jag säger är att när det kommer till en sån som tar sånna priser för materialet, är risken stor att de inte längre vill göra jobbet om man köper materialet själv.

Det skadar ju inte att snacka med gubben, säga att han får sänka priset på mtrl eller att man vill köpa det själv. Går han inte med på det får man leta ny elektriker som troligen ger rätt pris på materialet, och då behöver inte ens TS åka och handla eller bry sig om vilken kabel typ osv. Inte fel med en dialog.
 
  • Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag säger inte emot dig. Men det jag säger är att när det kommer till en sån som tar sånna priser för materialet, är risken stor att de inte längre vill göra jobbet om man köper materialet själv.

Det skadar ju inte att snacka med gubben, säga att han får sänka priset på mtrl eller att man vill köpa det själv. Går han inte med på det får man leta ny elektriker som troligen ger rätt pris på materialet, och då behöver inte ens TS åka och handla eller bry sig om vilken kabel typ osv. Inte fel med en dialog.
Nej, risken år tillochmed stor att just den här typen av elektriker då inte tillåter egenköpt material. Men om han först tar de priserna, och sedan nekar till att använda material inhandlat av kunden. Så är det inte en pålitlig elektriker. Då är det dags att se sig om, efter en annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.