Är det en TB3 ESWE/ABB med glasklart lock så finns ingen knapp, Schneider har det.
 
M martinradbo skrev:
Kan inte namnet, men det är i min värld en standard tre-fas tryckvakt utan några knappar på sig. En sån där man ställer trycket med en ratt och tryckskillnaden med en slags skruv.
Med en kontaktor som slår till/från med automatik så ska/bör det sitta en arbetsströmbrytare före motorskyddet. I praktiken görs det inte om säkringarna sitter i samma rum. Detta för att arbete ska kunna göras i spänningslöst tillstånd. Har du säkringarna i samma rum, så räcker det med att ta ur en säkring, då faller kontaktorn, men då finns spänning på kontaktorn.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det en TB3 ESWE/ABB med glasklart lock så finns ingen knapp, Schneider har det.
Det är typ en sån här men utan strömbrytaren.
Oavsett så kvarstår min fundering om det är så illa att ta alla faser via tryckvakten? Jag har ju möjligheten nu att välja på det eller koppla via 23/24 som vi pratade om tidigare.
 
  • Svart tryckvakt för vattenpump utan synlig strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp den har ingen brytare och tryckisen klarar att starta/stoppa pumpen, men har lite klena kontakter i sig som får lite stryk. Samt om det blir spänningslöst så startar inte pumpen när spänningen kommer tillbaka, utan du får trycka på den gröna, beror lite på hur du tänker framåt och allt sitter åtkomlligt lätt i väder och vind.
 
J jonaserik skrev:
Med en kontaktor som slår till/från med automatik så ska/bör det sitta en arbetsströmbrytare före motorskyddet. I praktiken görs det inte om säkringarna sitter i samma rum. Detta för att arbete ska kunna göras i spänningslöst tillstånd. Har du säkringarna i samma rum, så räcker det med att ta ur en säkring, då faller kontaktorn, men då finns spänning på kontaktorn.
Det är en bra synpunkt. Men vid arbete på en sån här anläggning (i en liten privat sommarstuga) som kanske sker vart 10:e år när grejerna gått sönder, då tycker jag det är ok att gå till säkringarna och slå av där. Stor skillnad i stora kommersiella fastigheter där det faktiskt finns en risk att nån slår på säkringarna när du minst anar det, men så är det knappast i privata sammanhang.
 
Jepp allt är relativt, nu har du fått lite info om styrning av pumpen och du kan göra vad du vill i dina tankar. Sen det med att gå till säkringarna och bryta är inte någon garanti, glömskan finns hos oss alla. Och stoppa fingrarna i grejerna, kan bli killigt i dom.
 
J jonaserik skrev:
Jepp den har ingen brytare och tryckisen klarar att starta/stoppa pumpen, men har lite klena kontakter i sig som får lite stryk. Samt om det blir spänningslöst så startar inte pumpen när spänningen kommer tillbaka, utan du får trycka på den gröna, beror lite på hur du tänker framåt och allt sitter åtkomlligt lätt i väder och vind.
Många bra synpunkter här. Till en normal svensson-personsom inte förstår allt det elektriska är det nog logiskt att gröna knappen fungerar. Sen startar ju ändå inte pumpen då förrän tryckvakten slår till så klart.

Det där med strömavbrott är intressant. Visst skyddar motorskyddet även mot bortfall av enskild fas för att skydda motorn ?
 
J jonaserik skrev:
Jepp allt är relativt, nu har du fått lite info om styrning av pumpen och du kan göra vad du vill i dina tankar. Sen det med att gå till säkringarna och bryta är inte någon garanti, glömskan finns hos oss alla. Och stoppa fingrarna i grejerna, kan bli killigt i dom.
Jag bockar och bugar för att du tog dig tid. 🙏

Men att göra strömlöst innan man stoppar i fingrar gäller inte bara det här elarbetet utan det mesta, och för det mesta finns ju ingen arbetsbrytare till t.ex. en väggkontakt utan då är det säkring eller HB som får användas. Men vi är alla olika glömska så klart 🤔
 
Jepp inga problem med det, skyddet ligger i serie mellan nätet och pumpen, blir samma sak där om det löser, så måste det startas med grön knapp.
 
M martinradbo skrev:
Det är typ en sån här men utan strömbrytaren.
Oavsett så kvarstår min fundering om det är så illa att ta alla faser via tryckvakten? Jag har ju möjligheten nu att välja på det eller koppla via 23/24 som vi pratade om tidigare.
Huvudskälet eller kanske då enda att jag förde kontaktor på tal är just den totala överlägsenheten i livslängd och problemfri drift man får om tryckströmbrytaren bara styr kontaktorn. Det finns numera väldigt få brytare som har bra kontaktsatser. Jonaserik brukar nämna gamla CEWE och då är det i en numer okänd nivå på utförande och med kontaktblocket som reservdel på den tiden. Dessutom med rena enkla inställningar vardera för start-stopp. ABB har naturligt nog en blekare kopia på den typen och kännetecknet är transparent lock och två justerbara fjädrar mot balansbryggan.

Så du gör helt rätt om du kopplar in din brytare som en ren manöver för ditt nya skydd.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Huvudskälet eller kanske då enda att jag förde kontaktor på tal är just den totala överlägsenheten i livslängd och problemfri drift man får om tryckströmbrytaren bara styr kontaktorn. Det finns numera väldigt få brytare som har bra kontaktsatser. Jonaserik brukar nämna gamla CEWE och då är det i en numer okänd nivå på utförande och med kontaktblocket som reservdel på den tiden. Dessutom med rena enkla inställningar vardera för start-stopp. ABB har naturligt nog en blekare kopia på den typen och kännetecknet är transparent lock och två justerbara fjädrar mot balansbryggan.

Så du gör helt rätt om du kopplar in din brytare som en ren manöver för ditt nya skydd.
Gamla CEWE hade kraftigare kontakter innan ABB köpte CEWE och höll bra mycket längre. Den som sitter där nu, Schneider är som vanligt, att dom beräknar vad minimum materiel det ska vara, billigt ska det vara.
Förr fanns det en brytare med tjocka kopparbleck 4 mm tjocka och en kopparrulle ca 7 mm som slog ner melln dom. I princip outslitliga, bara putsa av med smärgel och fungerade 50 år till. Det var kvalitet det och inte som nu, smäck.

 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gamla CEWE hade kraftigare kontakter innan ABB köpte CEWE och höll bra mycket längre. Den som sitter där nu, Schneider är som vanligt, att dom beräknar vad minimum materiel det ska vara, billigt ska det vara.
Förr fanns det en brytare med tjocka kopparbleck 4 mm tjocka och en kopparrulle ca 7 mm som slog ner melln dom. I princip outslitliga, bara putsa av med smärgel och fungerade 50 år till. Det var kvalitet det och inte som nu, smäck.

Vi får tänka på nettot och hoppas på det bästa. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.