2 492 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
2x trasiga eldrivna maskiner på en dag
Hej,
Igår sa det paff i ett eluttag när en kinesisk Temu-pryl kopplades och säkringen gick. Apparaten slutade funka och säkringen löste när den kopplades in en andra gång så nåt elfel med den.
Idag skulle jag byta däck och clas ohlsons mutterknack bara dog, däremot ingen säkring som gått så inget elfel utan kanske bara motorn på den som gett upp.
Apparaterna har använts med olika säkringar.
Däremot slås jag av tanken om det kan vara nåt fel på anläggningen som orsakat detta då det inträffat så nära inpå?
Igår sa det paff i ett eluttag när en kinesisk Temu-pryl kopplades och säkringen gick. Apparaten slutade funka och säkringen löste när den kopplades in en andra gång så nåt elfel med den.
Idag skulle jag byta däck och clas ohlsons mutterknack bara dog, däremot ingen säkring som gått så inget elfel utan kanske bara motorn på den som gett upp.
Apparaterna har använts med olika säkringar.
Däremot slås jag av tanken om det kan vara nåt fel på anläggningen som orsakat detta då det inträffat så nära inpå?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Tack Bo, jag har en digital multimeter och en analog spänningsprovare från Testo som indikerar ...120/230/400 och så vidare. Antar då att den digitala lämpar sig bättre för att försöka felsöka då den ger en mer exakt indikation. Om det ligger högt som du beskriver 260-280V så bör det visa sig när jag testar uttagen? Om alla visar 230V och verkar OK, vad kan man anta då?Bo.Siltberg skrev:
Notera att ingen säkring gick i samband med att mutterknacken dog.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, 220-240 ska du ha, även 200-250 är ok, men sedan är det nåt fel.
Om du vill testa 230 vs 400 kan du bara stoppa in en bordslampa med en glödlampa i och se hur starkt den lyser. Borde inte lysa länge med 400 V. Jämför med ett annat uttag.
Om saker pajar så kan det också röra sig om spänningsfall.
Om spänningen faller så kan det vara så att apparater blir överhettade, då spänningsomvandlare kanske jobbar utanför specen.
Det kan du testa genom att ha en bordslampa med glödlampa inkopplad i uttaget och sedan sätta igång en brödrost eller något i samma uttag. Skenet borde inte minska när du kör brödrosten.
Observera glödlampa, inte led-lampa, för att testa detta.
Om saker pajar så kan det också röra sig om spänningsfall.
Om spänningen faller så kan det vara så att apparater blir överhettade, då spänningsomvandlare kanske jobbar utanför specen.
Det kan du testa genom att ha en bordslampa med glödlampa inkopplad i uttaget och sedan sätta igång en brödrost eller något i samma uttag. Skenet borde inte minska när du kör brödrosten.
Observera glödlampa, inte led-lampa, för att testa detta.
Tack för svar 🙏. Jag ska börja med att mäta spänningen med multimetern som Bo föreslog. Därefter som du beskrev, mäta spänningen och dra igång apparater för att se hur mätvärdet påverkas och om det förekommer spänningsfall. Jag återkommer när jag gjort det, ska försöka hinna med det i helgen.J Jaggatagga skrev:Om du vill testa 230 vs 400 kan du bara stoppa in en bordslampa med en glödlampa i och se hur starkt den lyser. Borde inte lysa länge med 400 V. Jämför med ett annat uttag.
Om saker pajar så kan det också röra sig om spänningsfall.
Om spänningen faller så kan det vara så att apparater blir överhettade, då spänningsomvandlare kanske jobbar utanför specen.
Det kan du testa genom att ha en bordslampa med glödlampa inkopplad i uttaget och sedan sätta igång en brödrost eller något i samma uttag. Skenet borde inte minska när du kör brödrosten.
Observera glödlampa, inte led-lampa, för att testa detta.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror det säger tillräckligt, att det inte är något fel på anläggningen utan att du hade otur.
Den där Temu-prylen, skulle vara intressant att få se eventuella märkskyltar på den och kanske någon länk också, det kanske inte är en slump att det "poffade".M Mjolnir skrev:Hej,
Igår sa det paff i ett eluttag när en kinesisk Temu-pryl kopplades och säkringen gick. Apparaten slutade funka och säkringen löste när den kopplades in en andra gång så nåt elfel med den.
Idag skulle jag byta däck och clas ohlsons mutterknack bara dog, däremot ingen säkring som gått så inget elfel utan kanske bara motorn på den som gett upp.
Apparaterna har använts med olika säkringar.
Däremot slås jag av tanken om det kan vara nåt fel på anläggningen som orsakat detta då det inträffat så nära inpå?
Och mutterknacken, kanske bara ett gammalt hederligt kabelbrott som brukar vara lätt fixat?
Mutterknacken bytte CO ut till en ny.snaggletooth skrev:
Här är samma pryl som sa poff:
Vaxvärmare
Läste nånstans på nåt engelskt forum att maskiner med vred på högre effekt kan drabbas av detta, av skäl jag inte riktigt kan förklara. Den var inställd på max vid inkoppling.
Lite osäker dock men jag tolkar det som att det verkar finnas två versioner av värmaren, benämnda 110V resp. 220V, kan du möjligen fått den för 110V?
(Googlar man dyker det upp flera sajter som säljer den, mest specade enbart 220-240V)
(Googlar man dyker det upp flera sajter som säljer den, mest specade enbart 220-240V)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
