C
callebergh: [citat] Man kommer få byta bottendelen med. Men alla säkringshållarna sitter löst iskjutna i en stålskena så det handlar om två skruv för inkommande fas, en skruv för utgående. Sen behöver man ta bort en av de två skruvar som håller skenan för att kunna slida ut säkringshållaren. Återmontage i omvänd ordning.🙂 Lätt som en plätt.(När strömmen är bruten) Tur i oturen är
16 svar · 3,1k läst
S
SueCia: [citat] Reta? Jag känner mig alldeles varm och fylld med kärlek! Tack ska du ha! 🫶
25 svar · 9,5k läst
·
Henke_2017
Henke_2017: Haft hällen knappt ett år. Nu plötsligt så stänger inte plattorna av sig själv längre då man lyfter bort en gryta tex utan bara fortsätter. Vad kan detta bero på?
0 svar · 688 läst
GK100
GK100: Du ska inte ha någon kontaktor till pumpen så det är en bra början att rensa upp där. Positivt att matningen till elvärmen har använts till VP då är redan allt klart för att ersättas va mätare där om du vill.
6 svar · 1,1k läst
·
K
Kalleskaviar861: Tack allesammans för era tankar och resonemang. Jag inser jag troligen jagade upp mig själv mer än nödvändigt, när jag satt och läste på allmänt om laddboxar och laddning av el / hybrider. För även jag vet ju att folk, familj och kollegor landar hemma i sina vanliga uttag.. Det är inte omöjligt att jag skruvar isär uttaget och dubbelkollar hur det ser ut.. Men det finns inga tecken
6 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: I bland helt omöjligt att få till det, då åker filen fram. 🙂
9 svar · 1,8k läst
·
D
Dilato: Klipp bort och byt till universal https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-skarvklamma-oppningsbar-2x4mm?category_id=1967
1 svar · 590 läst
·
R
Rasast: [citat] Guld, tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
·
Jakopp
Jakopp: Ja precis. Det är en norsk variant liknande FQ.. alternativt identiskt med fq/fk
3 svar · 1,2k läst
·
Z
zwanzig: När jag varit i liknande situationeer har jag nån gång tagit två skarvsladdar. En för + med alla tre ledare byglade ibägge ändar, och en för - med alla tre ledare byglade i bägge ändar. Nödvarianten med bara en jordad skarvsladd är att iallafall bygla två ledare i bägge ändar. En fördel är att övervaka det hela så ingen kommer och lånar en byglad skarvsladd till 230V...
5 svar · 758 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fick du ingen bruksanvisning med den nya radiatorn? Då kan du söka på nätet så hittar du en anvisning. Jag tror inte jag sett något annat än denna bild på halvmoderna radiatorer. Plint 1 och 2 är alltså matningen som du ska använda. [bild]
6 svar · 1,6k läst
·
B
bygges: [citat] Ok jag läste bara rumstermostat. Ja vad ska man säga, bygger man nytt kör man nog oftast ett paket från en tillverkare så att allt är definitivt kompatibelt? Angående WiFi och Z-wave så hänger det väl lite på om du har Z-wave i hemmet eller om du planerar för det i framtiden. Jag har Ebeco EB-500 (WiFi). Egentligen aldrig kopplat ner under par års tid, dvs stabilt, ska också
3 svar · 2,3k läst
M
MagHam: Det var ju det vi redan skrivit ;)
7 svar · 7,8k läst
·
R
reez: Merten är fina grejer, föredrar dock elko genomgående
8 svar · 1,3k läst
Padde Kvist
Padde Kvist: Ja det funkar till en Elko med fjäderknapp. Här är fjäder som passar din Elko https://www.bauhaus.se/impulsfjader-elko-rs-2 Dosdimmern känns ganska billig, tänk på det. Skulle det vara något krångel skulle jag först köpa lampor av högre kvalitet, och i andra hand kolla på en annan dosdimmer (plejd krånglar väldigt sällan och jag sätter sådana jämt till kunder). Men jag tror det
10 svar · 1,9k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Ja, 100% säker.
6 svar · 970 läst
H
HenrikL1: [citat] Snyggt! Ja nu har du själv kontroll på golvvärmen och inte dina trådlösa termostat i ett annat rum 🤷‍♂️😅 Har mailat supporten på Tado och bett dem uppdatera en annars väldigt bra installationsbeskrivning genom appen.
28 svar · 6,4k läst
·
L
Lennart 57: [citat] Om du slår av säkringen för pumpen, går inte larmet då? Så är det hos mig och larmet har en egen säkring.
4 svar · 951 läst
·
A
avh67f: Ja förhållandet i trefas är 1,73. Den kan man sätta in i formler för att räkna trefasigt. Då måste man använda huvudspänningen istället för fasspänningen. Men det går ju alltid räkna enfasigt och gångra med tre också. 3000VA/230V=13A 9000VA/(1,73*400)=13A Och byta ut tecken i formler. S=UxI=IxIxR där den senare ofta är användbar till just beräkningar av effektförluster i
7 svar · 5,2k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Tack!
7 svar · 1,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Klart är att elementen läcker ström. Det gör nog alla, även ett nytt. En helt ny bastu jag anslöt nyligen läckte ca 13 mA från början, varefter läckströmmen sjönk till några få mA om jag minns rätt. En isolationsmätare som mäter med 500 V kommer att ge andra värden. Det kan ändå vara svårt att tolka värdet ifall det kommer att lösa en JFB. Kan du däremot tydligt mäta en
13 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: [citat] Jepp godtar det du säger, men allt som glimmar är inte guld, så lite självkritisk får man nog vara med en del uppgifter som kommer med Google Men skit i det nu, fakta kom fram genom ett telefonsamtal och det för att jag aldrig hört om 400V HT, så jag måste kolla det. Ingen skugga över dig
14 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Svar nej elektrikern byter passkontakter på 10 minuter och det som Ellevio ska ha är för uppsåkringen, inget annat. Sen det med kostnaden för kabeln är från Tibbers sida rena fantasisummor och ocker i den högre skolan. Men som sägs, ett företag kan sätta vilka priser som helst och en del tar det. Lycka till nu med det nya 🙂🙂
53 svar · 6,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nyckeln till framgång är val av elmateriel med kvalitet och omsorgsfullt montage. Snabbkopplingar i nonname-puckar är en riskfaktor. För alla snabbkopplingar gäller att man skalar ledaren tillräckligt, hellre 1 mm för mycket än för litet, så att den bottnar i kopplingen. Sedan drar man i den för att förvissa sig om att den sitter. För skruvanslutningar gäller detsamma, men även att
1 svar · 839 läst
T
Testarn: [citat] Självklart.. hur tror du annars att det ska blåsa...? Den vind som träden skapar när de gungar är ju alldeles för liten...
31 svar · 10,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Troligen stämmer tumregeln om att man får vad man betalar för. Denna brytare är uppenbarligen inte avsedd för LED-lampor. Dimmer och elektroniska brytare av olika slag utan nolla brukar funka dåligt med dagens LED. Men en kondensator på 2.2 µF borde ensam ge mer ström till strömbrytaren än vad den rimligen kan behöva. Den är nog inte gjord för att fungera. Och du fick bara ett kort
3 svar · 1,4k läst
·
A
avh67f: Belastningsströmmen, Ib måste alltid vara lägre än överströmsskyddets märkström, In. Det går inte att komma ifrån. De flesta har redan anmärkt och förstått att strömmen Ib i neutral kommer att kunna bli högre än In (kirchoffs strömlag) Om det är en gruppledning som matar tex uttag där man inte kan kontrollera vad som kopplas in kan överlast alltså bli ett faktum. Alla
31 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.