Källare i vanlig villa med få och små fönster gör att belysning måste tändas vid varje besök. Det finns alltså en trappkoppling nu, men kan man koppla in rörelsevakter istället, en vid dörren uppe och en vid källardörr nere som styr samma belysningar, det sitter dels en lampa uppe i trappen och dels ett antal lysrör i källartaket. Isåfall behöver jag tips på sånt som kan monteras utanpåliggande.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det går att göra med endast två vanliga rörelsevakter, ev med en kronbrytare. Rörelsevakterna brukar ha ett relä på utgången så det är inga problem att parallellkoppla dem. Tändtråden brukar vara tillgänglig på anslutningsplinten i deckaren. En strömbrytare kan vara bra som dels aktivera rörelsedeckarna och dels ger konstant ljus.
Sådär då slank man ju in på en butik och köpte två rörelsevakter och dosor att sätta dom i eftersom det blir ett utanpåliggande montage. Men! Hittar ju nu i beskrivningen på dem att de inte fungerar tillsammans med glimtändare, och det har jag ju eftersom det är lysrör i källaren. Ska det till nåt relä eller vad är det för typ av rörelsevakter som jag behöver köpa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Dissar de lysrör helt? De brukar ange en begränsad lysrörseffekt så några st ska de normalt klara. Annars får du byta till ett annat fabrikat eller komplettera med en liten kontaktor t.ex
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tionskontaktor-for-din-skena-2-pol-20a-p67231
https://www.kjell.com/se/sortiment/...normkapsling-med-din-skena-1-2-moduler-p67137
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tionskontaktor-for-din-skena-2-pol-20a-p67231
https://www.kjell.com/se/sortiment/...normkapsling-med-din-skena-1-2-moduler-p67137
Jag skulle vilja invända lite mot Bos svar. De flesta rörelsevakter tänder en kort stund när man lägger på spänning. Jag tycker det är irriterande om man ska göra en sådan lösning som beskrivs. Lösningen på problemet är att koppla en trappbrytare istället så att fast fas är på ena ingången och tändtråden från rörelsedetektorerna är på den andra. Den gemensamma terminalen ansluter man sedan lampans tändtråd på. På detta sätt kan man välja På eller Auto. Vill man dessutom ha möjlighet att stänga av helt så kan man ta en dubbeltrapp och dra tändtråden till lampan via den så att den går att bryta. Då har man byggt sig en Hand-0-Auto-strömställare.
I en utanpåliggande installation kan detta förstås vara lite lurigt att realisera men med femledare mellan rörelsedetektorer, brytare och lampa går det bra. Man måste tänka lite bara.
I en utanpåliggande installation kan detta förstås vara lite lurigt att realisera men med femledare mellan rörelsedetektorer, brytare och lampa går det bra. Man måste tänka lite bara.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
De ska de allra flesta rörelsesensorer klara av! Vilken modell köpte du?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fundera även på om det är närvarodetektor som behövs, dvs om ni kommer att vistas i källaren längre perioder. Många deckare har även brytare för manuell styrning inbyggd och det finns säkert sådana som kan prata med varandra men då blir det andra priser. Ska ni bara passera eller hämta saker duger billiga rörelsedeckare.
Nä, det blir ju bara korta besök, hämta nåt ur frysen, hänga en tvätt, eller hämta en burk målarfärg t ex. Läste ju bara på pappret som följde med 44811, där står det "Fungerar ej med elektronisk ballast (glimtändare)"
Har monterat liknade sådan i två källare funkar kanon, bort med alla brytare
https://www.clasohlson.com/se/Takplafond-LED-med-sensor/36-6078
https://www.clasohlson.com/se/Takplafond-LED-med-sensor/36-6078
Om det bara är snabba besök i källaren är lysrörsarmaturer inte optimalt. De behöver en stunds värme innan de lyser fullt. Kanske läge att börja i andra änden och byta ut lysrören.
Om det är gamla t8 rör med glimtändare finns det rör med LED som ersätter. Fördelen är att de tänder direkt på full styrka. Nackdelen att de inte har så god färgåtergivning och lite grönton att ljus enligt min uppfattning. Men det har kanske inte så stor betydelse i en källare vid korta besök
Om det är gamla t8 rör med glimtändare finns det rör med LED som ersätter. Fördelen är att de tänder direkt på full styrka. Nackdelen att de inte har så god färgåtergivning och lite grönton att ljus enligt min uppfattning. Men det har kanske inte så stor betydelse i en källare vid korta besök
Jaha, började kanske fel då...Jag har nyss bytt ut jättegamla lysrör till nya vanliga. Iofs så tycker jag att de tänder snabbt mot de gamla, och ljuset, ja det är många gånger bättre. Det blev i alla fall ett mycket trevligare ställe nu när ljuset flödar.
