A
Alexander HB: [citat] För återkoppling: Är det som jag tror så var det ett pinsamt misstag/fel, nämligen att smältsäkringen för torktumlarens fas var dåligt iskruvad i centralen. Sen jag skruvade åt den verkar problemet löst, så jag hoppas att det var så enkelt. Det hade sparat mig tusentals kronor att kolla det först... 😏 Jag har annars felsökt det jag kan (i strömbrytare, uttag samt
4 svar · 1,5k läst
T
tpsoft: [citat] Det är sant men du måste även titta på ägandeskapet av fastigheterna i vissa fall, det går inte slentrianmässigt säga att fastighetsgränsen inte spelar någon roll då den gör det oftare än vad man tror trots skrivningarna i förordningen. Sen ska de interna elnäten vara väl avgränsade och inte ha en för stor utbredning. /en som jobbar med frågan mer eller mindre dagligen
12 svar · 1,3k läst
M
Mjolnir: Elektrikern var här idag, det blev 3G2.5 på en 16A säkring, till dosa och uttag på vinden, se bild. Han var även schyst och bytte gamla centraldammsugarens uttag i garaget mot 2.5 kabel på 16A så man kan köra lite tyngre maskiner utan att säkringen går. Då behöver jag inte koppla ur aggregatet för att använda uttaget till tyngre maskiner, typ kompressor, vinkelkap och
20 svar · 3,1k läst
·
B
BerraBrus: [citat] Nej då, det är 12 separata rum. 😉
4 svar · 568 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Just kroppens resistans är intressant i att den avgörs nästan helt av hudresistansen. Denna varierar mycket beroende på skick, svett, osv. osv. Kroppens interna resistans, framförallt blodomloppet är mycket lägre. Impedansen av kroppens inre är faktiskt så dominerad av blodomloppet att man faktiskt kan mäta hjärtats arbete (pumpad volym, genomströmning osv.) genom att mäta
22 svar · 6,3k läst
·
useless
useless: [citat] Jo. Behörighetskraven gäller bara fasta anläggningar. Inte apparater och fordon. Så ställer man in ett batteri i växthuset och kopplar en pump till det så är det ingen elanläggning. Kopplar man in batteriet till en växelriktare som försörjer några vägguttag i växthuset så blir det en elanläggning.
10 svar · 2,1k läst
R
RobbanLT: Hej! Ledsen för dålig återkoppling. Hade "min" elektriker (inte denna som gjort detta jobb) ute som kikade på anläggningen. Plomberingen ska återställas i elskåpet och ny kabel fixas för murbelysningen. Genom att ha Plejden avstängd (som styr murbelysningen) så löser inte några säkringar ut längre och laddningen av bilen fungerar perfekt. Stort tack för all feedback här!
31 svar · 10,7k läst
·
Purre
Purre: Kan du sätta en trappautomat och återfjädrande knapp istället? Isf kan du sätta trappautomaten där nolla finns och sen koppla om lite.
3 svar · 1,3k läst
·
J
johankr: Jag bumpar denna tråd eftersom jag har en likadan såg där samma typ av strömbrytare börjat krångla. Brytaren vill inte fastna i ”on” utan hoppar tillbaka till ”off” när jag släpper ”on”-knappen. Går strömbrytaren att laga? Byta ut? Till vad i så fall? Har den någon mer funktion än att bryta strömmen? Tacksam för hjälp.
3 svar · 1,6k läst
·
K
Klacken: [citat] Sannolikt behöver du inte ny antenn, möjligen ny kabel för att undvika skarvar om du sätter den utomhus. Har du bara en TV eller har du samma problem på flera? Skillnaden mellan ute/inne är förmodligen mycket större än skillnaden på olika antenner.(Såvida din nuvarande antenn är en"utomgusantenn")
97 svar · 12,1k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Nu är det ju fastetiden så inspirationen av en butejl saknas. Man snart ska det berättas om EK med 1600 mm2 och andra spännande kabelledare. Vad sägs om en ledare gjord av natrium?
38 svar · 152,4k läst
Kretikos
Kretikos: [citat] Japp, det ska kollas innan. Vet inte om det varit gas tidigare faktiskt. Inte sett några gamla rör i kokvrån som skvallrar om det iaf. Ja, det är mycket som behöver uppdateras i denna lilla lya 🙂.
2 svar · 900 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, det går bra att ansluta lampan på andra bilden också. Passar stickproppen så är det ok. Detta är då under förutsättning att rummet har rätt typ av uttag och lampan rätt typ av stickpropp. Jag skulle granska den nya lampan på andra bilden noga. Det sitter en skyddsjordad stickpropp på den, men den ser inte ut att vara skyddsjordad efter ordning. Den kan behöva renoveras. Du kan
4 svar · 941 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det går bra med en kron också.
4 svar · 10,4k läst
·
R
Rolle85: Det funkade fint. Tack!
10 svar · 1,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Tänkte föreslå det, vi fick liknande fenomen när vi fick elfel ute i gatan.
33 svar · 10,2k läst
·
Torbjörn Lindholm
Torbjörn Lindholm: [citat] Jupp det var passedelen som var slut, den hade t.om ramlat ut och kvar var bara metallen i mitten. Nu är den urskruvad och bytt
6 svar · 2,0k läst
K
krusty_the_clown: [citat] Imponerande kunskap och tack igen för ytterligare ett mycket bra svar! Nu förstår jag resonemanget bakom och därmed tror jag att alla funderingar är helt utredda. 👍😊
15 svar · 8,7k läst
K
Kardan79: [citat] Sorry. Jag menade EQLQ. Var ett skrivfel. Tänker inte läcka "kulo" i backen... Tack för påpekandet, och för informationen om mekaniskt skydd!
5 svar · 2,2k läst
H
Häggens: [citat] Jag tyckte den där kopplingsplinten såg så ny ut i jämförelse med trådarna till glödlampan och det andra materialet. Men detta kanske är original? Bara bättre i så fall 👍
13 svar · 1,4k läst
·
D
Dilato: Med ledaren avklippt finns det inte mycket koppar som kan komma att bli kopplat någonstans (när kabeln ligger vid sidan och är så kort att den inte når någonstans), så tejpen är bara en ytterligare säkerhet.
16 svar · 13,5k läst
·
PeLi70
PeLi70: Visade sig vara ett fel på kabeln vid elskåpet ute på gatan. Problem solved. Tack för visat intresse ☺️
15 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det ör OK med vilket som. Använder man FK i rör, så gäller det ju att FK överallt är omgiven av det andra lagret isolering, dvs VP-rör/flexslang eller befinner i sig inne i kopplingsutrymmen, typ dosor eller inne i apparater och armaturer. FK + slang = vit installationskabel, där de färgglada ledarna (brun/blå/gulgrön) är grundisolerade, och sen omgivna av nästa lager isolering, som
4 svar · 3,2k läst
Höghus
Höghus: PG11 var tydligen svaret. Jag började sätta upp de nya lamporna så länge, och där fanns propp och nippel med samma gänga. Verkar vara hyfsat moderna saker. /Höghus [bild]
6 svar · 871 läst
·
E
elmont: [citat] Och du har hittat den enda metod som fungerar, grattis 👍
5 svar · 2,7k läst
·
E
erikwrenno: STORT tack för era svar, hade inte en tanke på att det kunde vara nån av huvudsäkringarna in i huset, och en av dem hade såklart gått!! Felsökte bara i huset… Ni räddare verkligen vår kväll & natt!! 🙏🙏
3 svar · 1,2k läst
C
copello2: Issue resolved….. Tack för hjälpen
3 svar · 880 läst
·
A
Allinug: Mittersta knappen är den knapp som ligger över de bägge sidoknapparna och gör att de ligger som på en gemensam axel. Om man tar bort mittenknappen först och sätter dit den sist så ska det gå bra. Men man kan förstås lyfta både ena sidoknappen och mittenknappen i ett knyck genom att gå på ena sidoknappen ifall man får till rätt snits. [bild]
5 svar · 3,1k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej avh67f Det är dramatisk skillnad mellan egenskaperna hos t.ex. en 100 kVA transformator på 10/0.4 med Uk = 4% som matar ett hus https://www.elektroskandia.se/bildnavigering?id=1591&artnr=0690279 och om vi matar huset med ett elverk på t.ex. 10 kVA. Vid en kortslutning så kan transformatorn leverera upp till 25 ggr märkströmmen (som i sig är 10 ggr större än elverkets
19 svar · 2,6k läst
Patrik_Swe
Patrik_Swe: [citat] Tusen tack för bra förslag - Jag kör på det. Själv är jag så dålig på sådant här :=)
2 svar · 962 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.