Hej! För ett tag sen kopplade jag om en kors koppling till en ”plejd dimmer koppling”.

Jag har 3st trapp brytare som jag kopplade enligt bifogad bild.
(längst till vänster är plejden lite slarvigt ritad)

Det funkade kanon, det gick tända och släcka samt dimra från alla 3 brytare.
Men nyligen slutade den första brytaren(den längst till höger på bilden) att fungera. Det går varken att tända eller släcka från den.

Jag har testat att byta till en ny brytare, testade starta om plejd pucken och testade att installera om hela plejd pucken.
Men inget fungerar.

Notera att de andra två brytarna funkar fortfarande helt galant med båda tänd/släck och dimmer.

Tacksam för hjälp!!
 
  • Handritat elschema med tre trappbrytare och en Plejd dimmer, ansluten till L- och N-ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Discobengan skrev:
Hej! För ett tag sen kopplade jag om en kors koppling till en ”plejd dimmer koppling”.

Jag har 3st trapp brytare som jag kopplade enligt bifogad bild.
(längst till vänster är plejden lite slarvigt ritad)

Det funkade kanon, det gick tända och släcka samt dimra från alla 3 brytare.
Men nyligen slutade den första brytaren(den längst till höger på bilden) att fungera. Det går varken att tända eller släcka från den.

Jag har testat att byta till en ny brytare, testade starta om plejd pucken och testade att installera om hela plejd pucken.
Men inget fungerar.

Notera att de andra två brytarna funkar fortfarande helt galant med båda tänd/släck och dimmer.

Tacksam för hjälp!!
Mät vid plejden (1) mot (Jord) när du trycker på brytare. Jag förutsätter att du har impulsfjäder i brytarna. Så håll in när du mäter vi plejden. Om du inte har spänning där felsöker du bara bakåt med samma metod. Tillslut hittar du glappet. Vill du hitta det fortare prova kolla kopplingen vid brytaren i mitten.
 
Så som du beskriver har tråden för push på brytare två släppt. Tråden som går idare till brytare tre alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.