El
Elajomannen: Instämmer att det troligen har med värmen att göra men.är inte så svårt att faktiskt bekräfta. Sedan så kan jag inte låta bli att påminna om att det vore bra om centralen kompletterades ned jordfelsbrytare.
Kardan79: Du behöver sannolikt en dimmer som funkar bra vid lägre laster. Tror inte att den där kommer att funka optimalt, om du inte ska använda den till typ arbetsplatsbelysning.
hempularen: Men även för 35 år sedan fanns det inte på kartan att dra ojordat till en pool eller utomhusuttag.
Plide: [citat] Yes, och det var mkt riktigt så det var. Med TM urkopplad löser inte brytaren ut. Nu får jag felsöka TM.
lustigkurren98: [citat] Aa exakt! Får hoppas jag blir nöjd. Oavsett vad så kan jag äntligen gå på toa med ett leende på läpparna istället för att slita med mig bräckjärn för eventuell bändning mellan arsle och toasits p.g.a fastfrusning!
Thyselius: Glömt att uppdatera, men allting har gått bra. Allting är på plats och fungerar klanderfritt! Gjorde en överblick över proppskåpet i excel och beräknade (teoretisk max effekt) över varje skena och fördelade propparna jämt över faserna. Har även kollat över huvudsäkringarna och ingen sticker ut vad gäller värme.
nisse123: Hur många Watt är varje platta på ? Drivdonet kan max leverera 35 Watt Drivdonet kanske bara klarar av 2st plattor.
Snow_Stone: Som ovanstående redan skrivit, några sådana lösningar för man inte, gör rätt eller inte alls. Det är nog dags att du tar och inser dina begränsningar, el är inget man kopplar som man vill, och nu har du tyvärr uppvisat att du inte har tillräcklig kunskap i ämnet för att jag ska vara beredd att hjälpa dig mer. Mitt sista råd är att ta bort det du redan gjort och låt det vara
Mikael_L: [citat] Ja vem vet, har tydligen åtminstone inte varit aktiv på forumet sen denna tråden var aktiv. Du kanske är något på spåret. ELSV kommer väl med sin statistik för 2023 någon gång framåt sommaren, vi får kika då. Den brukar inte vara så spännande, ibland inga döda, annars är det någon som klättrat på järnvägsvagnar som gått åt. Man får väldigt lite vatten till sin
jonaserik: Lilla fyrkanten snäpps loss, titta på sidan om det är ett lite jack där, som en smal mejsel sätt i och vrides, den är intryckt, snäppfästen och då lossnar nog yttre ramen med, tror inte den yttre är med skruv.
Daniel 109: Du är rolig du. Först kritiserar du inlägget som felaktigt. Fast det stod att det gällde utan nolla. När bo förtydligar vad som händer med nolla så menar du att det är ett udda fall.
Byggjanne: Bergvärme i ett hus ifrån 1920-talet i Blekinge. Ingen motorvärmare. Vattenburen golvvärme i hall, badrum och tvättstuga. Inga förändringar som vi kan hitta eller komma på. Vi är intresserade om fler har sett förändringar trots samma elbeteende. Vi har granskat vårt användande samt väder under motsvarande period.
elmont: Börja med att prata med den du tänker leja och hör om dom går med på det upplägget.
jonaserik: Är det en riktigt gammal kontaktor som sitter där i dag, så kan slaglängden i den vara stort, inget ovanligt med det på dom äldre. Så en värmekontaktor har lite kortare slaglängd med mindre smäll.
P-son83: Tänk även på vad det är för kablar. Hur mkt kan/får man köra i dem ?
rumpan: [citat] [citat] Mätte motstånd mellan 1 och 2, och mycket riktigt så var det 1 Ohm mellan de. Kopplade sedan in enligt din anvisning och det fungerade utmärkt! Stort tack för hjälpen!
jonaserik: Har man ingen presstång, så går det att pressa i mungipan på en polygrip, det nyper bra där.
elmont: Doskniven är avsedd att ta upp dom hål i infällda dosor som har stoser som inte är öppna.
G.L.: Man kan inte ens lita på att gul/grön är skyddsjord.
Ompax: Magiskt bra, tack för alla svar! Nu ska det beställas brytare så det står härliga till :)
elmont: Ofta finns det inte plats bakom kylar utom långt ner (där kompressor mm sitter) så då får man välja på att hitta utrymmet där, eller om man sätter det just över.
jliljeha: Vår Siemens-kyl som var av bra energiklassning vid inköp 2008 drar 0.5kWh/dygn, frysskåpet med samma energiklass inköpt samtidigt drar det dubbla. Sen har vi ett Samsung kombiskåp för dryck och lite extra frysutrymme, den borde vara lite nyare. Har fått det så jag vet inget om energiklass. Drar ca 1 kWh per dygn. Funderade på om det skulle vara vettigt att byta ut dem innan de går
Dilato: [citat] Då har du två faser, nolla och jord (i den kabeln).
callebergh: [citat] Man kommer få byta bottendelen med. Men alla säkringshållarna sitter löst iskjutna i en stålskena så det handlar om två skruv för inkommande fas, en skruv för utgående. Sen behöver man ta bort en av de två skruvar som håller skenan för att kunna slida ut säkringshållaren. Återmontage i omvänd ordning.🙂 Lätt som en plätt.(När strömmen är bruten) Tur i oturen är