Hej,

Vi flyttade in i ett hus (1991) förra året och nu har det börjat droppa vatten från ett av eluttagen i badrummet på övervåningen. Det rinner sedan ner från väggen och under natten har det blivit en liten pöl på golvet. Vattendroppar kommer från hålet där vi just nu satt in isolering. Elkablarna går vad vi tror via kallvind men ligger under tjock isolering så kan inte se exakt vart de går.

Enligt en tidigare tråd här på forumet så misstänker vi kondens och har precis testat lägga in en bit isolering(mineralull) i hålet där varmluften kommer in. Är det rimligt med antagandet att det är kondens? Isf: är det rimligt att lägga in isolering där? Känns som en Macgyver-lösning. Vad kan man göra mer?

//Icke-händig husägare
 
  • En närbild av ett öppet eluttag med synliga kablar och isolering insatt mot kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag i vägg med synliga elkablar och en bit isolering insatt som en provisorisk lösning mot kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttag i en badrumsvägg med synlig isolering där vattendroppar indikerar möjlig kondensproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens som rinner ner via rören och är nog så att ev dom inte sitter ihop på vinden, enklast är att försöka hitta det på vinden och stoppa insolering i det, samt stoppa lite isolering i hålet i dosan. Det gäller att få stopp på självdraget.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Okej, får ge mig upp och titta på vinden igen! Finns det någon brandrisk med att stoppa mineralull tillsammans med elkablar på det viset?
 
Land1 Land1 skrev:
Okej, får ge mig upp och titta på vinden igen! Finns det någon brandrisk med att stoppa mineralull tillsammans med elkablar på det viset?
Svar nej, men kolla upp så inte rören har gått isär. Är det inte kabel i röret utan bara trådar, så är det en klassiker med kondens och rören på vinden ska ligga under isoleringen på den varmaste sidan. Med en kabel så tätar den till självdraget genom röret
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F
Ser ju ut som någon redan tätat med isolering i dosan?
 
F Fideliox skrev:
Ser ju ut som någon redan tätat med isolering i dosan?
Jepp ett problem sen tidigare och då beror det på om röret sitter nedtryck i dosan som det ska. Får se vad TS hittar på vinden.
 
Röret behöver inte ha delat på sig.
Det räcker med att det ligger kallt och sedan letar sig fuktig luft upp och kondenserar.
Att täta röret ordentligt i båda ändar brukar räcka men bäst är förstås att det ligger på den varma sidan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp ett problem sen tidigare och då beror det på om röret sitter nedtryck i dosan som det ska. Får se vad TS hittar på vinden.
Vet inte om jag hittat någonting annat eller om det är detta det beror på, se bild. Hittade fukt på båda sidor om fuktspärren och en del av isoleringen var plaskvåt. En av de vita rören antar jag är den som går till toaletten.

”trädgårdsslangen” har jag ingen aning om vad det är för något
 
  • Fuktig isolering vid fuktspärr med orange avloppsrör och grön "trädgårdsslang" i väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig isolering och rörledningar i en vägg, inklusive ett orange avloppsrör och en "trädgårdsslang".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt i isolering runt avlopps- och ventilationsrör i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trfädgårdsslangen in i avloppsrör ser inte bra ut. Kan det rinna ut vatten där och blötlägger omgivningen? Eller är avloppsröret avloppsventilationen?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Gröna är säkert en slang för att få bort ev vatten från en vetilations anläggning eller liknande. Men konstigt allt som har med dränering att göra, brukar gå nedåt för att rinna ut, det sitter nu i avluftningn för avloppet och ingen bra anslutning där. i övrigt inget att säga om det, vatten ska bort. Du får försöka hitta vart det går.
Sen det vita är nog det som går ner till dosan och ligger det ovanpå isoleringen så blir det kondens i det, ska vara under isoleringen, går det att flytta det tro.
Det med surt/väta kan vara att det inte är tätt mot luft underifrån och då kan det bli massor av kondens i isoleringen
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gröna är säkert en slang för att få bort ev vatten från en vetilations anläggning eller liknande. Men konstigt allt som har med dränering att göra, brukar gå nedåt för att rinna ut, det sitter nu i avluftningn för avloppet och ingen bra anslutning där. i övrigt inget att säga om det, vatten ska bort. Du får försöka hitta vart det går.
Sen det vita är nog det som går ner till dosan och ligger det ovanpå isoleringen så blir det kondens i det, ska vara under isoleringen, går det att flytta det tro.
Det med surt/väta kan vara att det inte är tätt mot luft underifrån och då kan det bli massor av kondens i isoleringen
Den vita ligger både ovan och under isoleringen, om du menar röret? Den går upp till en elkontakt vid sidan av taket + en lampa (ingen fukt där) Isoleringen ligger normalt så den täcker den gråa delen av avloppsröret/avloppsventilationen

Jag drog ut vattenslangen litegrann och märkte att den va blöt så vi stoppade tillbaka den och tätade där samt skar upp en skåra i fuktspärren och torkade upp på både ovan och undersidan och vek plasten åt sidan för att torka upp. Nu kollade jag ca 1 timme efter och halva delen är redan torr. Finns det någon risk med att ta upp fuktspärren? Vi tänkte köpa ny (på ungefär 1kvm) och lägga över + tejpa skåran på gamla. Borde räcka?

Inget mer vatten som rinner förbi elkontakten i badrummet. Hur kan man veta om något mer blivit skadat med tanke på de andra röret bredvid som jag inte vet vart de går?
 
  • Uppskuren fuktspärr och isolering med blött vattenslang och grått avloppsrör i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Land1 Land1 skrev:
Den vita ligger både ovan och under isoleringen, om du menar röret? Den går upp till en elkontakt vid sidan av taket + en lampa (ingen fukt där) Isoleringen ligger normalt så den täcker den gråa delen av avloppsröret/avloppsventilationen

Jag drog ut vattenslangen litegrann och märkte att den va blöt så vi stoppade tillbaka den och tätade där samt skar upp en skåra i fuktspärren och torkade upp på både ovan och undersidan och vek plasten åt sidan för att torka upp. Nu kollade jag ca 1 timme efter och halva delen är redan torr. Finns det någon risk med att ta upp fuktspärren? Vi tänkte köpa ny (på ungefär 1kvm) och lägga över + tejpa skåran på gamla. Borde räcka?

Inget mer vatten som rinner förbi elkontakten i badrummet. Hur kan man veta om något mer blivit skadat med tanke på de andra röret bredvid som jag inte vet vart de går?
Den vita är det med bara trädar i och går upp till ett vägguttag, det med att det inte rinner mer, kan vara att den förändrats i läget och väta ligger i någon nedförsbaka och inte kan rinna ner.
Går bra att lägga på en plast och tejpa, kom du underfund med vart den gröna slangen kommer ifrån. I övrigt så har det inte blivit någon skada om det inte har runnit vatten in i brytaren.
 
  • Gilla
Land1
  • Laddar…
K
Land1 Land1 skrev:
Den vita ligger både ovan och under isoleringen, om du menar röret? Den går upp till en elkontakt vid sidan av taket + en lampa (ingen fukt där) Isoleringen ligger normalt så den täcker den gråa delen av avloppsröret/avloppsventilationen

Jag drog ut vattenslangen litegrann och märkte att den va blöt så vi stoppade tillbaka den och tätade där samt skar upp en skåra i fuktspärren och torkade upp på både ovan och undersidan och vek plasten åt sidan för att torka upp. Nu kollade jag ca 1 timme efter och halva delen är redan torr. Finns det någon risk med att ta upp fuktspärren? Vi tänkte köpa ny (på ungefär 1kvm) och lägga över + tejpa skåran på gamla. Borde räcka?

Inget mer vatten som rinner förbi elkontakten i badrummet. Hur kan man veta om något mer blivit skadat med tanke på de andra röret bredvid som jag inte vet vart de går?
Tänk på att använda rätt sorts tejp när du ska tejpa byggfolien.
Den här typen (två exempel, finns massa olika fabrikat).
 
  • Rulle med grön tätningstejp märkt 'Tesa' för byggarbete, visas på en produktannons.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rulle med grön Etab tätningstejp för byggfolie, 50mmx25m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den vita är det med bara trädar i och går upp till ett vägguttag, det med att det inte rinner mer, kan vara att den förändrats i läget och väta ligger i någon nedförsbaka och inte kan rinna ner.
Går bra att lägga på en plast och tejpa, kom du underfund med vart den gröna slangen kommer ifrån. I övrigt så har det inte blivit någon skada om det inte har runnit vatten in i brytaren.
Vi tror att den gröna slangen är för att leda bort eventuellt vatten från avloppsventilationen men vet inte säkert. Ska kolla vart den går framöver.

Finns det risk att annat har tagit skada då det kan ha runnit vatten inne i väggarna pga att det kan ha runnit ner i hålet bredvid rören?
 
Jag tror inte det är kondens i röret.
Har det inte bara runnit ner längs med vp-röret efter rörets utsida och ner i dosan? Det såg ju blött ut där det går ner.

Det bästa är ju att öppna upp ordentligt på de ställen du misstänker det kan behöva torkas upp. Det går ju alltid bygga igen eller montera hila-luckor.

Ser det mer omfattande ut har du alltid ditt försäkringsbolag att vända dig till.

Så länge det får chans att torka upp då och då brukar det inte vara någon fara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.