22 471 läst ·
25 svar
22k läst
25 svar
Två rörelsevakter som styr samma belysning?
Tänkte uppdatera med att jag kopplat in båda rörelsevakterna, en direkt innanför källardörren och en nere i källaren. Den första är ställd på kort tid och den andra längre och det fungerar verkligen bra. Känns lyxigt på något vis när man kan bära något i båda händerna och lyset tänds automatiskt.
En dag för ett tag sedan så blev det något fel i ett lysrör, det slocknade inte helt utan stod och morrade och lyste lite lite. Det där hade nog varit ett tag när jag såg det och kunde vrida loss det. Då köpte jag nya ledlysrör till alla armaturer men när tiden löst ut i detektorerna så släcks dom inte ner helt utan alla står och flimrar. Nu har jag felsökt lite och det visar sig att en av detektorerna orsakar det här. Går det att "resetta" den på något vis eller är den bara att kasta och köpa ny? Det är en i serien Eljo Trend.
Vad är anledningen med att använda 2 rörelsevakter??Bo.Siltberg skrev:
Det går att göra med endast två vanliga rörelsevakter, ev med en kronbrytare. Rörelsevakterna brukar ha ett relä på utgången så det är inga problem att parallellkoppla dem. Tändtråden brukar vara tillgänglig på anslutningsplinten i deckaren. En strömbrytare kan vara bra som dels aktivera rörelsedeckarna och dels ger konstant ljus.
[bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den frågan är nog avsedd för TS, och jag tycker förklaringen finns i inlägg #1 - man kan inte täcka båda ändar med en enda vakt.
visar vilka i ett inlägg i den här tråden:H h_enke skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerelsedetektor-trapp.442753/
Klicka här för att svara