Har läst den utmärkta artikeln om spisar och dess kopplingar.
Men kände ändå att jag får ställa en specifik fråga.
Bilderna nedan föreställer baksidan på min spis, aktuellt manual-utdrag beträffande inkoppling, och en lös klisteretikett med märkeffekten.
Men ser att element-spänning tydligt är uppmärkt, och man ser på plinten att L1/L2/L3 är byglade med ett bleck.
Och jag noterar att en-fas inkopplings-alternativet är i större text, och antar att det därmed skall betraktas som den rekommenderade inkopplingen.
Men vad jag inte förstås är varför man inte skulle vilja koppla spisen 3-fas om det går? Man borde väl rimligen inte kunna köra full kapacitet på 1 fas?
Några 16kW får i alla fall jag inte ut på en fas.
Skall jag bara rycka byglingen och koppla med Perilex enl. nedersta alternativet på skylten?
Det är en Ilve Majestic 100 med induktionshäll.
Men kände ändå att jag får ställa en specifik fråga.
Bilderna nedan föreställer baksidan på min spis, aktuellt manual-utdrag beträffande inkoppling, och en lös klisteretikett med märkeffekten.
Men ser att element-spänning tydligt är uppmärkt, och man ser på plinten att L1/L2/L3 är byglade med ett bleck.
Och jag noterar att en-fas inkopplings-alternativet är i större text, och antar att det därmed skall betraktas som den rekommenderade inkopplingen.
Men vad jag inte förstås är varför man inte skulle vilja koppla spisen 3-fas om det går? Man borde väl rimligen inte kunna köra full kapacitet på 1 fas?
Några 16kW får i alla fall jag inte ut på en fas.
Skall jag bara rycka byglingen och koppla med Perilex enl. nedersta alternativet på skylten?
Det är en Ilve Majestic 100 med induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men eftersom jag ändå förberett med ett full-kopplat Perilex-uttag känns det väl rimligast stt koppla enl. nedersta alternativet?
Eller missar jag något?
Eller missar jag något?
intressant oxå med kolumnen ”sladdavsnitt”
Med hänsyn till att det står 1,5, 4 och 6 som är vanliga ledar-areor, får man anta att 1-fas alternativet föreskrivs kopplas med 10mm2 ledare.
Vem har 10mm2 i väggen?
Även förvånad att det krävs 4mm för 3-fas-alternativet.
Hade föredragit uppgift om hur den skall säkras av, men det hittar jag inte.
Har 5m till centralen, låter nog mina 5G2,5 och 16A säkring sitta, så får man se hur det funkar.
Svårt att tro att jag skall behöva öka huvudräkningen till huset för att köra spisen. 😅
Med hänsyn till att det står 1,5, 4 och 6 som är vanliga ledar-areor, får man anta att 1-fas alternativet föreskrivs kopplas med 10mm2 ledare.
Vem har 10mm2 i väggen?
Även förvånad att det krävs 4mm för 3-fas-alternativet.
Hade föredragit uppgift om hur den skall säkras av, men det hittar jag inte.
Har 5m till centralen, låter nog mina 5G2,5 och 16A säkring sitta, så får man se hur det funkar.
Svårt att tro att jag skall behöva öka huvudräkningen till huset för att köra spisen. 😅
Hittade en digital utgåva som hade ett stycke som inte fanns i min tryckta.
Nu är allt solklart.. 😅 Tror rent av sista stycket. en kvarleva av en ”note-to-self” av översättaren, som dröjt sig kvar till publicering.
Men jag kör på nedersta alternativet, med 2,5mm ledare, säkrat 16A, så som det är förberett i väggen. Är det någon som vill protestera så gör gärna set. 😃
Här är manualen
https://www.italianbrands.se/wp-content/uploads/2023/12/installatorsmanual_spisar_231011.pdf
Nu är allt solklart.. 😅 Tror rent av sista stycket. en kvarleva av en ”note-to-self” av översättaren, som dröjt sig kvar till publicering.
Men jag kör på nedersta alternativet, med 2,5mm ledare, säkrat 16A, så som det är förberett i väggen. Är det någon som vill protestera så gör gärna set. 😃
Här är manualen
https://www.italianbrands.se/wp-content/uploads/2023/12/installatorsmanual_spisar_231011.pdf
Hej och tack för insatt svar.J Josth skrev:
Den heter MDI10WE3/MG enl. etikett, men jag känner på mig att det inte förändrar något. 6 zoner stämmer.
Vi har just nu bara 16A huvudräkning, så blir alltså tvungen att säkra upp för att koppla in spisen. Nu har jag förvisso tänkt göra det redan innan, men detta var en överraskning.
Tur jag har 5G10 till matar-skåpet, ingen självklart på ett före detta fritidshus.
Jag hittade den här manualen: https://www.italianbrands.se/wp-content/uploads/2021/09/manual_spis_majestic_se_210801.pdf
Perilex finns även som 25 A och inte bara 16 A men då måste man dra fram 5×6 mm2 ledningar. Anslutningsledningen mellan stickproppen och spisen kan då vara 5×4 mm2, det räcker.
Perilex finns även som 25 A och inte bara 16 A men då måste man dra fram 5×6 mm2 ledningar. Anslutningsledningen mellan stickproppen och spisen kan då vara 5×4 mm2, det räcker.
Finns det en chans att få 5x6mm2 i ett 20mm VP-rör?
Kan jag eventuellt dra 5x4mm direkt från dvärgbrytare till plint? Men borde väl falla på avsaknad av dubbelisolering utanför dosan.
Det är som sagt endast 5m total längd mellan plint till central. Kanske rent av närmare 4m.
Kan jag eventuellt dra 5x4mm direkt från dvärgbrytare till plint? Men borde väl falla på avsaknad av dubbelisolering utanför dosan.
Det är som sagt endast 5m total längd mellan plint till central. Kanske rent av närmare 4m.
VP20 räcker till 3×6 mm2. Måste vara minst 6 mm2 i den fasta installationen enligt tumreglerna. Anslutningssladden med stickproppen till spisen ligger "luftigt" som ger viss svalka och därför godkänns 4 mm2 den sista biten till spisen (ett steg lägre kabeldimension).
Så slutsatsen är att jag behöver ha en kraftigare kanalisering till min spis.
Lite beklämmande då jag rivit hela det gamla huset som stod här, dragit nytt i alla bjälklag innan vi reste det nya, och nu är alla ytskikt klara.
Men så går det när man inte har koll på läget.
Tack och lov kan vi nog komma åt att dra utanpåliggande kabel bakom köks-stommarna och ta oss ner på ett annat ställe till vår nya huvudcentral i källaren.
Och jag får därmed finns inledande fråga bevarad oxå, att det är rätt naturligt att jag MÅSTE koppa den 3-fas om jag inte skall behöva säkra upp ännu mer.
Tack för värdefull guidning, får beställa ökad huvudsäkring imorgon.
Lite beklämmande då jag rivit hela det gamla huset som stod här, dragit nytt i alla bjälklag innan vi reste det nya, och nu är alla ytskikt klara.
Men så går det när man inte har koll på läget.
Tack och lov kan vi nog komma åt att dra utanpåliggande kabel bakom köks-stommarna och ta oss ner på ett annat ställe till vår nya huvudcentral i källaren.
Och jag får därmed finns inledande fråga bevarad oxå, att det är rätt naturligt att jag MÅSTE koppa den 3-fas om jag inte skall behöva säkra upp ännu mer.
Tack för värdefull guidning, får beställa ökad huvudsäkring imorgon.