Blir säkringarna slitna vid användning även om de inte brann av? Ska flytta in i ett gammalt hus och tänkte om man ska passa på att byta ut alla 20 propparna mot nya.

Känns rätt onödigt, se till att du har reservsäkringar hemma så har du löst det, då byter du när det behövs.

• Gilla
Mr.Hammer och 13 till
  • Laddar…
VVad skulle det vara bra för?

Om du verkligen vill vara noga så tar du ut en och en och kollar så bottendelen inte är bränd. I så fall byte av den.

Sen skruvar du åt all säkringshuvar ordentligt efter dig. Och givetvis bryter du strömmen först.

• Gilla
Mr.Hammer och 8 till
  • Laddar…
wildeside
data55 data55 skrev:
Blir säkringarna slitna vid användning även om de inte brann av? Ska flytta in i ett gammalt hus och tänkte om man ska passa på att byta ut alla 20 propparna mot nya.
Fick du huset för billigt och det finns inget viktigare att renovera?😂
Byt du säkringar vart efter dom eventuellt går sönder, finns ingen anledning att byta innan.
Bättre att använda pengarna till något vettigare.
Lycka till med huset👍

• Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
A
W whak skrev:
VVad skulle det vara bra för?
Smältning av säkringens tråd kan ha inletts på en eller flera säkringar och försvagat den. Det är det enda jag kan tänka mig om man är extra försiktig att kylen eller värmepumpen ska lösa ut inför en långresa.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Fick du huset för billigt och det finns inget viktigare att renovera?😂
Byt du säkringar vart efter dom eventuellt går sönder, finns ingen anledning att byta innan.
Bättre att använda pengarna till något vettigare.
Lycka till med huset👍
Kostar ju typ någon hundralapp. Om det innebär ett par mindre byten det första åren så är det värt det. T.ex om man jobbar med något på datorn och säkringen går.

Nä, det där låter lite onödigt nervöst...Inte behöver man byta alla på en gång? Man byter ju den som löst ut, efter hand.

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Kostar ju typ någon hundralapp. Om det innebär ett par mindre byten det första åren så är det värt det. T.ex om man jobbar med något på datorn och säkringen går.
Om man vändet på resonemanget så har du nu säkringar från tiden när grejer gjordes med kvalitet och vill byta till modernt materiel av okänd kvalitet...🤔😉

• Gilla
Swedejohn och 3 till
  • Laddar…
wildeside
data55 data55 skrev:
Vi kör svetsar, kompressor, plasma, fräsar, svarvar och diverse mindre elmaskiner och har aldrig lyckats nöta ut en säkring. Går säkringar beror det på kraftig överbelastning eller kortslutning. Köp en köttbit, flaska vin eller några öl istället. Finns alternativ alkoholfritt om man föredrar det.

• Gilla
Ola Olsson56 och 6 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Under de femton åren vi har bott i huset så har vi troligen bytt noll säkringar i gruppcentralen inne i huset.
Mätarsäkringarna har jag bytt några stycken, men det är inte pga ålder eller låg överlast under lång tid utan pga hög belastning under kort tid.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
T.ex om man jobbar med något på datorn och säkringen går.
Lär dig/er att spara arbetet ofta samt eventuellt skaffa en lite UPS som datorn är kopplad till.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Många program jag använder autosave funktion och klarar av att läsa in där jag va vid strömavbrott

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Det är ca 40 år sedan jag byggde mitt hus och har än i dag ALDRIG bytt en säkring. Men skulle du känna dig tryggare om du byter dom så gör det för kostnaden är minimal och att still oron kan vara värt en eller två hundringar.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Många program jag använder autosave funktion och klarar av att läsa in där jag va vid strömavbrott
En laptop drabbas aldrig av dataförlust pga strömavbrott 🤓

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.