Om du verkligen vill vara noga så tar du ut en och en och kollar så bottendelen inte är bränd. I så fall byte av den.
Sen skruvar du åt all säkringshuvar ordentligt efter dig. Och givetvis bryter du strömmen först.
Sen skruvar du åt all säkringshuvar ordentligt efter dig. Och givetvis bryter du strömmen först.
Fick du huset för billigt och det finns inget viktigare att renovera?😂data55 skrev:
Byt du säkringar vart efter dom eventuellt går sönder, finns ingen anledning att byta innan.
Bättre att använda pengarna till något vettigare.
Lycka till med huset👍
Kostar ju typ någon hundralapp. Om det innebär ett par mindre byten det första åren så är det värt det. T.ex om man jobbar med något på datorn och säkringen går.wildeside skrev:
Om man vändet på resonemanget så har du nu säkringar från tiden när grejer gjordes med kvalitet och vill byta till modernt materiel av okänd kvalitet...🤔😉data55 skrev:
Vi kör svetsar, kompressor, plasma, fräsar, svarvar och diverse mindre elmaskiner och har aldrig lyckats nöta ut en säkring. Går säkringar beror det på kraftig överbelastning eller kortslutning. Köp en köttbit, flaska vin eller några öl istället. Finns alternativ alkoholfritt om man föredrar det.data55 skrev:
Under de femton åren vi har bott i huset så har vi troligen bytt noll säkringar i gruppcentralen inne i huset.data55 skrev:
Mätarsäkringarna har jag bytt några stycken, men det är inte pga ålder eller låg överlast under lång tid utan pga hög belastning under kort tid.
Det är ca 40 år sedan jag byggde mitt hus och har än i dag ALDRIG bytt en säkring. Men skulle du känna dig tryggare om du byter dom så gör det för kostnaden är minimal och att still oron kan vara värt en eller två hundringar.data55 skrev: