Byggahus.se
Ska förbereda med fler rör för framtida ombyggnation så tänkte dra fram 4st rör ovanför centralen här men finns det så smala kapslingar eller måste jag be elektriker dra om kabeln till höger som går till värmepumpen för att få dit en kapsling ovanför plåten som ska sitta över centralen? Måttband ovanför en elektrisk central med synliga ledningar och kopplingsdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppet kabelskydd och synliga anslutningar, omgivet av rör och ledningar som behöver organiseras för framtida renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade bytt ut den nyare kapslingen som sitter där till en bredare som rymmer dina nya grupper. Så slipper man få ännu en låda.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Men ja, en 4modulers kapsling av samma modell som sitter till vänster är 110mm bred så den får plats.
Hager gd104n.
 
elmontören elmontören skrev:
Men ja, en 4modulers kapsling av samma modell som sitter till vänster är 110mm bred så den får plats.
Hager gd104n.
Fast den jag har är ca 145 mm men bra tips att byta till bara en kapsling men nu i 1a hand blir det bara tomrör o det gör väl inget att dom syns o sticker ut så länge man inte har några ledare i dom? Elskåp öppet med säkringar och en tumstock framför som mäter bredden till cirka 145 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, du har en gd106n, den är 145mm.
Du får rum att komplettera med en kapsling från samma serie (gd104n) bredvid den då den är 110mm bred.

Storleken upp är gd108n den är ca 180mm bred och är mitt förslag för att få det snyggast. Då förutsatt att modulplatserna räcker till.

Att tomrör sticker ut är inget problem 👍
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Fast den jag har är ca 145 mm men bra tips att byta till bara en kapsling men nu i 1a hand blir det bara tomrör o det gör väl inget att dom syns o sticker ut så länge man inte har några ledare i dom?[bild]
Skaffa en som räcker för allt, en typ sådanhär är 25cm
https://www.elbutik.se/product.html...MTpyV_tLfR7RL-BfUTk5npQ_VjyawTjQaAo4oEALw_wcB
Då blir det lite mindre plottrigt och enklare installation prisskillnaden mot en ny lite smalare är försumbart.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.