Har försökt hitta en lösning, men inte riktigt lyckats. Finns en del liknande trådar, men som inte riktigt ger mig ett bra svar.
Jag har bytt ventilationsfläkt på taket till en ny, med EC motor istället för AC.
Den tidigare hade 230v matning upp via köket genom ett vred (lägen 0,1,2).
3 separata ledare (fas, nolla och jord) fram till vredet sedan 5g1,5mm kabel därifrån upp till fläkten genom plåttaket och kort bit utanför till en säkerhetsbrytare vidare fram till fläkten.
Nu är fläkten och vredet utbytt och det jag behöver är 3 st ledare 230v direkt upp till fläkten. Sedan 3st 10v ledare på något sätt från fläkten till nya vredet i köket. (Dvs 10v plus och minus/jord ned och sedan 0-10v upp igen, för hastighetsstyrningen).
Eftersom kablarna går en bit på utsidan av huset känns det som man vill ha en kapslad(mantlad?) kabel och inte separata ledare. Det jag funderar på är 2 st 3g1,5mm eller 1st 3g1,5mm för 230v och 1st 3g0,75mm för 10v.
Vet inte vad som gäller för denna blandning, om man skall tänka på något extra noga eller så.
Någon som har några kommentarer / idéer / funderingar?
Jag har bytt ventilationsfläkt på taket till en ny, med EC motor istället för AC.
Den tidigare hade 230v matning upp via köket genom ett vred (lägen 0,1,2).
3 separata ledare (fas, nolla och jord) fram till vredet sedan 5g1,5mm kabel därifrån upp till fläkten genom plåttaket och kort bit utanför till en säkerhetsbrytare vidare fram till fläkten.
Nu är fläkten och vredet utbytt och det jag behöver är 3 st ledare 230v direkt upp till fläkten. Sedan 3st 10v ledare på något sätt från fläkten till nya vredet i köket. (Dvs 10v plus och minus/jord ned och sedan 0-10v upp igen, för hastighetsstyrningen).
Eftersom kablarna går en bit på utsidan av huset känns det som man vill ha en kapslad(mantlad?) kabel och inte separata ledare. Det jag funderar på är 2 st 3g1,5mm eller 1st 3g1,5mm för 230v och 1st 3g0,75mm för 10v.
Vet inte vad som gäller för denna blandning, om man skall tänka på något extra noga eller så.
Någon som har några kommentarer / idéer / funderingar?
Dra fram ny matning till fläkten, så tar du din 5g 1.5 för styrningen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Synnerligen opraktiskt att kräva sex ledare. Är det verkligen sant? Jag menar de lär få svårt att sälja denna fläkt. Om det går att banta till fem ledare kan en vanlig installationskabel 5G1.5 mm² användas. 230 V och 10V får samsas i samma ledning då de enskilda ledarna är klassade för 230 V. Det finns visserligen 7G1.5 men till ett annat pris. Ska du ha separata kablar så duger inte 3G till 10 V då grön/gul inte ska användas till annat än skyddsjord utan du behöver en 4G, eller en signalkabel av något slag som, tål utomhusförläggning.
Kräver och kräver, det beror väl på hur man ser det.Bo.Siltberg skrev:
Synnerligen opraktiskt att kräva sex ledare. Är det verkligen sant? Jag menar de lär få svårt att sälja denna fläkt. Om det går att banta till fem ledare kan en vanlig installationskabel 5G1.5 mm² användas. 230 V och 10V får samsas i samma ledning då de enskilda ledarna är klassade för 230 V. Det finns visserligen 7G1.5 men till ett annat pris. Ska du ha separata kablar så duger inte 3G till 10 V då grön/gul inte ska användas till annat än skyddsjord utan du behöver en 4G, eller en signalkabel av något slag som, tål utomhusförläggning.
Den kräver 3 ledare för 230 v. Sedan finns det en ”inbyggd” 3-polig potentiometer i kopplingsdosan på fläkthuset. Vill man styra den själv via ett vred får man koppla bort den och dra kabel till vredet, och som jag då tolkar det behövs det 3 ledare till.
Nu går ju matningen och styrsignalen i samma rör för mig, men det kanske inte alltid är så.
Det är en Östberg TKC 400 C1 EC. Bifogar lite scheman så jag inte tänker fel.
fläkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vred
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast styrkabeln behöver ju knappast vara nåt grövre. Den kabeln kan ju vara nån avsedd fyrledare med tunna ledare. Sen om man får dra den i samma rör som matningen vet jag inte men den avvikelsen kanske man får ta....Om man nu inte kan eller vill dra nåt separat alltså.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det beror på vad du menar med 220 V. Om du menar en kabel som bär 230 V så går det bra att lägga precis vad som helst intill den. Om du menar enkelisolerade ledare (innanför kabelmanteln) som bär 230 V så gäller det att andra slags ledare är klassade för samma spänning, 230 V. Och alla parter i en kabel är klassade lika. Så du kan ha 230 V i två ledare och ett 10 V-system i två andra i samma kabel. Detsamma gäller FK i rör då den FKn är klassad 230 V (egentligen 750 V).nino skrev:
Jag är tveksam till att GND-ledningen behövs. Om den behövs kan du montera ett motstånd i sockerbiten mellan GND och Adj, med en resistans på ca 1/10 (högst) av potentiometerns. Kanske någon redan har provat?M mrDGriffon skrev:
Ok ja jag menade fk med 220 och annan kabel/tråd/ledare (har lite svårt med rätt ord..) som driver en spotlight.Bo.Siltberg skrev:
Det beror på vad du menar med 220 V. Om du menar en kabel som bär 230 V så går det bra att lägga precis vad som helst intill den. Om du menar enkelisolerade ledare (innanför kabelmanteln) som bär 230 V så gäller det att andra slags ledare är klassade för samma spänning, 230 V. Och alla parter i en kabel är klassade lika. Så du kan ha 230 V i två ledare och ett 10 V-system i två andra i samma kabel. Detsamma gäller FK i rör då den FKn är klassad 230 V (egentligen 750 V).
Jag är tveksam till att GND-ledningen behövs. Om den behövs kan du montera ett motstånd i sockerbiten mellan GND och Adj, med en resistans på ca 1/10 (högst) av potentiometerns. Kanske någon redan har provat?
Men är det då fk till spotlight så tolkar jag det som att det är ok.
Ser att en del elektriker använder svart/röd kabel/tråd som sitter ihop, typ högtalarkabel då är sån kanske inte lämplig tillsammans med fk?
Men röd och svart fk borde kanske inte heller vara lämplig i ett blandat rör/slang?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den svart/röda kabeln du nämner heter troligen RKUB och får inte samsas med FK (H07V) för 230 V i samma rör. RKUB är en "bilkabel", för 12-24 V.
Röd FK finns inte(?) då den kan förväxlas med skyddsledare.
Röd FK finns inte(?) då den kan förväxlas med skyddsledare.
Ok då tänkte jag rättBo.Siltberg skrev:
Finns det någon lämplig kabel för spotlights för att samsas med fk i samma slang eller lämpliga färger?
Får väl hoppas att det klarnar framöver, har precis kommit in på industrielektriker utb (om jag kan komma överens med arbetsgivaren jag har idag)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tycker ju inte att de ska samsas öht, men du har säkert skäl som befintliga rör etc. Använd FK till allt i så fall. Du får välja lämpliga färger till klenspänningens +/-, t.ex orange och svart.
Det har ändrats lite på senare tid, röd RK (tja, eller kanske RQ, det kan vara otydligt emellanåt) är föredragen färg för positiv fasledare i ett likspänningssystem enligt gällande standard SS-EN 60445 (avsnitt 6.2.4).Bo.Siltberg skrev:
Jag tror också att den är rätt vanlig att använda i just det ändamålet i bland annat solcellsanläggningar; dock har jag också sett att det verkar vanligt att många använder svart som negativ fasledare när det är vit som är påbjuden färg för denna.
