I alla takuttag i mitt hus har jag i 1 blå (N), 1 brun/svart (L) och 1 jord.

I ett av takuttagen har jag 2 blå (N), 1 svart/brun (L) och 2 jord.

Jag behövde koppla bägge blå och den bruna/svarta till min brandvarnare för att få kräm i den. Isolerade jordkablarna separat från varandra och övriga.

Vill bara dubbelkolla så att det inte är något konstigt med att koppla på detta vis i och med att det skiljer sig från resten av huset.

Vad kan en möjlig förklaring till en sådan lösning vara? Huset är nybyggt. Försökte rita hur det är kopplat.

• Enklare ritning som visar en brandvarnare kopplad med två blå, en brun och två gula jordkablar. Text: "Beep beep I'm a sheep brandvarnare".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Humsipums skrev:
Isolerade jordkablarna separat från varandra och övriga.
Det där låter inte bra. Varför gjorde du så? Neutral och skyddsjord går troligen vidare till ett uttag eller nåt. Du kan inte sära på skyddsjorden utan att ta reda på hur det ligger till, och då menar exakt hur det ligger till.

Edit: Och ställ aldrig samma fråga i flera trådar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där låter inte bra. Varför gjorde du så? Neutral och skyddsjord går troligen vidare till ett uttag eller nåt. Du kan inte sära på skyddsjorden utan att ta reda på hur det ligger till, och då menar exakt hur det ligger till.

Edit: Och ställ aldrig samma fråga i flera trådar.
Vill du vänligen förtydliga hur du menar? Skall jordkablarna sitta ihop under samma tratt? Hur tar jag reda på exakt hur de går? De går ovanför taket.

Apparaten är igång och fungerar fint just nu i allafall. Vad skulle konsekvensen kunna vara av att jag kopplat som jag gjort?

Då frågan skiljer sig från den jag startade tråden med startade jag en ny tråd. Det var inte riktigt samma fråga. Större sannolikhet att få svar då.

Sannolikt går de vidare till någon annan anslutning. Om du då separerar jordledarna då har du inte jord där.

Det är inte lämpligt att koppla el om man inte vet vad man gör.

• Gilla
udihow och 6 till
  • Laddar…
Du kan utgå ifrån att "jordkablar" alltid ska vara sammankopplade. Jag kan inte komma på ett enda fall där man skulle vilja koppla isär dem. Framför allt så gör man aldrig så blint.

Det du gjorde kan innebära att t.ex ett uttag i närheten nu saknar skyddsjordning. Det är ett tyst och allvarligt fel. Allt "fungerar" trots det, funktionellt sett. Det som inte fungerar är personskyddet ifall det blir ett fel, dvs du dör istället för överlever.

Man måste inte kontrollera något här egentligen. Koppla bara ihop dessa skyddsledare igen, tillförlitligt.

Annars får du titta i angränsande dosor och dra i trådarna för att få en bild av hur det är kopplat. Om du tittar i takdosan så ser att att trådarna försvinner in i minst två rör åt olika håll. Takdosan används alltså som en kopplingsdosa för att vidarekoppla ledningar till annat i rummet. Om du ser en blå och grön/gul tråd försvinna in i ett rör så vore i och för siug intressant att reda ut det. Det borde finnas en tredje tråd. Det kanske det också finns i takdosan.

• Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Apparaten är igång och fungerar fint just nu i allafall. Vad skulle konsekvensen kunna vara av att jag kopplat som jag gjort?
Att någon dör. Och detta är alltså på allvar. Inte jättesannolikt, men du har satt skyddet ur spel. Lite som som du skruva loss säkerhetsbältet i bilen, men det ser ut att fungera, tills den dag du krockar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Att någon dör. Och detta är alltså på allvar. Inte jättesannolikt, men du har satt skyddet ur spel. Lite som som du skruva loss säkerhetsbältet i bilen, men det ser ut att fungera, tills den dag du krockar.
Ja så långt är jag med. Jag förstår bara inte vad som är fel. Gul/gröna kopplas ju inte till enheten. Alternativet är att de är helt fria eller ligger i en liten gul "hatt" isolerade från övrigt så den inte kommer i kontakt med nåt.

Är problemet att de sitter separat ifrån varandra? Ska bägge görngula ligga i samma tratt?

Bad gör de för nytta där när de ändå inte är i kontakt med något.

Alla mina gröngula kablar i taket är isolerade ifrån att vara i kontakt med något, enligt rekommendationer jag fått från olika håll. Är det fel?

Alla G/G SKA vara sammankopplade hela vägen från central till sista anslutningspunkt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Alla mina gröngula kablar i taket är isolerade ifrån att vara i kontakt med något, enligt rekommendationer jag fått från olika håll. Är det fel?
Om du med säkerhet vet vart de gulgröna trådarna går och vet att de inte fyller någon funktion är det bara olämpligt men inte direkt fel att dela på dem i en dosa. Eftersom du inte verkar säker på vart de går är det helt fel att sära på dem.
H Humsipums skrev:
Är problemet att de sitter separat ifrån varandra? Ska bägge görngula ligga i samma tratt?
Ja.
H Humsipums skrev:
Har du följt dem så att du vet var andra änden av dem är?
H Humsipums skrev:
Högst troligt är det fel.

H Humsipums skrev:
Du måste tänka längre än vad du ser framför näsan!
Dina två gröngula kablar är inte i kontakt med något i dosan, det är korrekt. Men båda kablarna har väl två ändar, eller hur? Vad finns i andra änden? Har de inte kontakt med något där?

F frause skrev:
Du måste tänka längre än vad du ser framför näsan!
Dina två gröngula kablar är inte i kontakt med något i dosan, det är korrekt. Men båda kablarna har väl två ändar, eller hur? Vad finns i andra änden? Har de inte kontakt med något där?
Ja, hjälp bara en amatör att förstå vad det är för skillnad mellan att de två gröngula i "min" ände sitter tillsammans i en tratt eller i var sin tratt. Vad är det som fysiskt sker i det ena eller andra scenariot? Jag kanske inte har förstått exakt hur de uppfyller sin säkerhetsfunktion.

Är det fel i övriga lamputtag att den enda gröngula som finns där sitter separerat i en egen tratt?

Är detta mer korrekt kopplat? (Se bild)

• Enkel handritad skiss av elinstallation med två gröngula jordledningar, en brun fasledning, och en dosa.
    Skapa konto
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du med säkerhet vet vart de gulgröna trådarna går och vet att de inte fyller någon funktion är det bara olämpligt men inte direkt fel att dela på dem i en dosa. Eftersom du inte verkar säker på vart de går är det helt fel att sära på dem.

Ja.

Har du följt dem så att du vet var andra änden av dem är?

Högst troligt är det fel.
Är det säkert och korrekt då att sätta dem samman så som i bilden ovan detta inlägg?

D Daniel 109 skrev:
Sannolikt går de vidare till någon annan anslutning. Om du då separerar jordledarna då har du inte jord där.

Det är inte lämpligt att koppla el om man inte vet vad man gör.
Det är därför jag är här😊

E elmont skrev:
Alla G/G SKA vara sammankopplade hela vägen från central till sista anslutningspunkt.
I och med att de satt tillsammans I den röda dosan som elektrikern installerat så kanske det är rimligt att de ska fortsätta sitta ihop I en ny dosa då. Bara att de nu blir helt skilda från övriga kablar och inte separerade inom samma röda dosa

• Närbild av en röd elektrisk dosa med ledningsterminaler installerade i en vit plasthållare.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Ja, hjälp bara en amatör att förstå vad det är för skillnad mellan att de två gröngula i "min" ände sitter tillsammans i en tratt eller i var sin tratt. Vad är det som fysiskt sker i det ena eller andra scenariot?
De har kontakt med varandra. Låt oss ta ett exempel. Från centralen kommer en gulgrön till din dosa. Den används inte där utan är skarvad vidare till nästa dosa där den är ansluten till ett jordat vägguttag. Sätter du de två trådarna i din dosa i varsin toppklämma kommer det jordade uttaget i nästa dosa att vara utan ansluten jord.

H Humsipums skrev:
Är det fel i övriga lamputtag att den enda gröngula som finns där sitter separerat i en egen tratt?
Finns det bara en så är det helt rätt att avsluta den i en toppklämma.

H Humsipums skrev:
Är detta mer korrekt kopplat? (Se bild)
Ta ett foto på hur det är kopplat i stället.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.