Byggahus.se
I ett 80-talsbadrum i huset sitter det en Ikea-armatur med ett ojordat 230V uttag. Ojordat 230V vägguttag i vit armatur mot vitmålad vägg, med spegling av person fotograferande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under en badrumsarmatur från 80-talet med ett synligt ojordat 230V eluttag och ledningar, i behov av modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea-armatur med etikett som visar typbeteckning och spegelreflexion av person fotograferande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset har jordfelsbrytare och jag har bara använt uttaget till dubbelisolerade apparater med eurokontakt, men jag tycker ändå det känns fel att det inte är jordat där.

På sikt ska badrummet renoveras och då kommer ju armaturen att bytas, men jag funderar på om det går att bygga om den med ett jordat uttag, men det är ju knappast rätt att ha ett vanligt infällt uttag där utan att också montera en dosa. Därför funderar jag på om det finns uttag för möbelmontage som är lämpligt. Kikade på powerdot mini, men det är ju runt och jag misstänker att armaturen har ett kvadratiskt hål.

Någon som vet:
* är uttaget original till denna armaturen, eller har någon byggt om armaturen med ett uttag på eget bevåg tidigare
* har det någonsin varit tillåtet med ojordade uttag utan skyddstransformator i badrum?
* finns det kvadratiska jordade uttag för möbelmontage som skulle kunna ersätta det som sitter i armaturen idag?
 
Det där ser ut att vara något hembygge, det var 115V "rakuttag" med transformator som gällde fram till det blev 230V jordat med jordfelsbrytare i badrum.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det där ser ut att vara något hembygge, det var 115V "rakuttag" med transformator som gällde fram till det blev 230V jordat med jordfelsbrytare i badrum.
Jag misstänkte det med tanke på kabelklamringen, men gummibuffen vid genomföringen ser väldigt mycket ut som den hör till armaturen. Men kanske är så att det satt ett 115V uttag i original och någon bytt ut det någon gång de senaste 40 åren.

Då är frågan hur illa det egentligen är, med tanke på att det finns jordfelsbrytare idag.
 
G Gramphos skrev:
Då är frågan hur illa det egentligen är, med tanke på att det finns jordfelsbrytare idag.
Det som är riktigt illa är att det inte är petsäkrat uttag.
Det finns jordade uttag för möbelmontage, i mitt badrumsskåp sitter ett sådant här:
Ojordat uttag med insatt stickkontakt i ett badrumsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Det som är riktigt illa är att det inte är petsäkrat uttag
Petsäkert som krav på den höjden över golv ? Inga ungar som är där och petar, vuxna kan klara det, Men för övrigt om det är för rakapparat 110 V så inget fel. Men är det 230 V där så ska det vara jordat och JFB.
Till TS kör det nu eller låt det vara och bygg om senare när tiden kommer för det.
 
D Dilato skrev:
Det som är riktigt illa är att det inte är petsäkrat uttag.
Det är petsäkert, i varje fall framifrån. Är lite osäker på hur petsäker delen på insidan är underifrån.
 
Det är en bra fråga. Om den levereras så med det uttaget kan man nog anta att det var enligt reglerna på den tiden om armaturen var avsedd för att monteras i badrum också.

Jag kan och har inte tillgång till regelverket från 80-talet. Det bästa vore ju om uttaget eller armaturen byttes ut efter alla dessa år. Det är klokt att du bara använder det till dubbelisolerade apparater.
 
D
A avh67f skrev:
Det är en bra fråga. Om den levereras så med det uttaget kan man nog anta att det var enligt reglerna på den tiden om armaturen var avsedd för att monteras i badrum också.

Jag kan och har inte tillgång till regelverket från 80-talet. Det bästa vore ju om uttaget eller armaturen byttes ut efter alla dessa år. Det är klokt att du bara använder det till dubbelisolerade apparater.
Jag har lärt mig på detta forum att före jordfelsbrytarnas intåg var enbart rakapparatsuttag tillåtna i badrum, dvs nedtransformerade till, på den tiden, 110V.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.