M mrDGriffon skrev:
Kräver och kräver, det beror väl på hur man ser det.
Den kräver 3 ledare för 230 v. Sedan finns det en ”inbyggd” 3-polig potentiometer i kopplingsdosan på fläkthuset. Vill man styra den själv via ett vred får man koppla bort den och dra kabel till vredet, och som jag då tolkar det behövs det 3 ledare till.
Nu går ju matningen och styrsignalen i samma rör för mig, men det kanske inte alltid är så.

Det är en Östberg TKC 400 C1 EC. Bifogar lite scheman så jag inte tänker fel.

fläkt

[bild]

Vred
[bild]
Hej,
förlåt att jag kommer in sent från sidolinjen :-). Fick Du det löst med styrningen?
Jag har samma utmaning. Dragit upp en 5g 1,5 kabel, där jag tänkte använda grå och svart till 0-10V styrning (med tydlig märkning) med en Shelly plus 0-10V dimmer.
Där bör väl bara två ledningar behövas?! +/- 10 V kommer ju från Shellyn.
Det är en systemair EC-fläkt.
Tack på förhand.
Roger
 
  • El-schema för enfasspjällmotorer, inklusive färgkodning och anslutningsblock, på vit bakgrund.
A
Ja. Kraft och signal ska alltid vara separerade så varsin kabel för detta är lämpligt om inte instruktionsboken säger annat.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.