E elmont skrev:
Du har som i emellanåt inte fullt klart för dig hur det är.
I övrigt så bryr jag mig inte om att spilla krut på döda kråkor.
Klart du inte gör när du har fel och inte kan argumentera längre för ditt inlägg, som inte är vad tillverkarna har. Men med din bakgrund som du har i din profil, ska du nog veta bättre.
Och det med döda kråkor kan tas ned en stor nypa salt och kan nog vara ömsesidigt mellan oss.

E elmont skrev:
Om du läser så står det att uttaget är unikt, det unika är inte att det är två brunnständningar utan att det var/är godkänt för 400Volt
Att det är UNIKT är väl att det är godkänt, därom finns ingen tveksamhet om och det har jag inte skrivit om. Bara att det finns och är godkänt. Så med detta så kan nog alla som har åsikter om detta med 2 brunnar och 2 olika faser till det lägga ner argumentationen för mot eller med.

Panor82 Panor82 skrev:
Absolut ingen advokat men detta verkar bero på ett missförstånd längre upp i tråden och jag är väl medveten om att det finns uttag godkända för ändamålet men jag fick intrycket att du menade att alla uttag med separatbrunnständning var avsedda för två faser. Tolkade det fel helt enkelt 🫣
Det är OK för din del 🙂. men tydligen inte för en del andra på forumet

EDIT Att argumentera för något är inte fel, men att erkänna ett fel är dygd som inte alla har.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
C Chko skrev:
Lite ängslig för fast anslutning eftersom man kopplar ur ibland när någon av tvätt/tork behöver servas. Någon föregående ägare hade kopplat in dåligt i plinten vilket gjorde att kopplingsplinten smälte/brann en gång.
Ja, hur man än vänder sig så har man ändan bak. Även stickpropp och uttag, korrekt monterade, innebär risker som du ser av denna färska tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...fast-elanslutning-foer-luftvaermepump.509498/

När reglerna kräver fast anslutning så menar man att man får en mer tillförlitlig anslutning än stickpropp och uttag, och att man förhoppningsvis får en kontroll av skyddsjorden och andra kontroller som placering av maskinen mm. Det är därför jag skrev att en yrkesperson ska göra jobbet.

Har man inte vanan och rätt materiel så kan det gå illa då många plintar i anslutningsdosor tyvärr är oförlåtande. Klarar man inte av att ansluta en sladd i en sockerbit som man ofta hittar i dessa dosor, då klarar man heller inte av att byta dosan till ett uttag.

Hur ofta tror du att maskinen behöver kopplas loss för service? Det kanske är så ofta idag att det motiverar en stickpropp? Det beror på vad för skräp man köper, och det är kanske svårt att inte bli blåst och få hem nåt skräp idag...

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, hur man än vänder sig så har man ändan bak. Även stickpropp och uttag, korrekt monterade, innebär risker som du ser av denna färska tråd.
[länk]

När reglerna kräver fast anslutning så menar man att man får en mer tillförlitlig anslutning än stickpropp och uttag, och att man förhoppningsvis får en kontroll av skyddsjorden och andra kontroller som placering av maskinen mm. Det är därför jag skrev att en yrkesperson ska göra jobbet.

Har man inte vanan och rätt materiel så kan det gå illa då många plintar i anslutningsdosor tyvärr är oförlåtande. Klarar man inte av att ansluta en sladd i en sockerbit som man ofta hittar i dessa dosor, då klarar man heller inte av att byta dosan till ett uttag.

Hur ofta tror du att maskinen behöver kopplas loss för service? Det kanske är så ofta idag att det motiverar en stickpropp? Det beror på vad för skräp man köper, och det är kanske svårt att inte bli blåst och få hem nåt skräp idag...
Isak kan du ha rätt, men inte i det här fallet med ett vägguttag med 2 faser i, som tråden handlar om. Sen det med yrkesman eller inte har jag inte tagit ställning till eller skrivit om. Men all kan dras ut i oändligheten på ett forum och speciellt i detta forum med EL. Vi som kan en del om el, teoretiskt eller praktiskt ska nog akta oss för att för att förvirra en TS som det för det mesta gör. Med att skriva både ditt och datt om det ena eller andra. Det gäller att vara saklig och det behöver inte vara 10 stycken som ge sin version av något. Ovh framför allt upprepa allt många gånger eller skriva en hel sida om något

J jonaserik skrev:
Att det är UNIKT är väl att det är godkänt, därom finns ingen tveksamhet om och det har jag inte skrivit om. Bara att det finns och är godkänt. Så med detta så kan nog alla som har åsikter om detta med 2 brunnar och 2 olika faser till det lägga ner argumentationen för mot eller med.
Läs på lite fakta så inser du att det finns uttag med separattändning som är godkända och lämpliga att använda med två faser, och sådana som inte är det.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Läs på lite fakta så inser du att det finns uttag med separattändning som är godkända och lämpliga att använda med två faser, och sådana som inte är det.
Ytterligare en advokat som ska vara andra till lags som kommer in, har du inte kommit underfund med det ännu, att tråden har spårat ur totalt med alla dessa argument vad som är godkänt eller inte. Så det med att ha läst, blir som ett eko tillbaka till dig. Läs och begrunda fakta och kom inte med något jaså eller liknande. Sorgligt att se dessa inlägg som är i motsats till vad som är verkligheten. Läs länkarna som är i inlägg # 23 och # 26 och kom tillbaka med svansen mellan benen om du kurage för det. Mycket tveksamt om du gör en kungspudel

J jonaserik skrev:
Ytterligare en advokat som ska vara andra till lags som kommer in, har du inte kommit underfund med det ännu, att tråden har spårat ur totalt med alla dessa argument vad som är godkänt eller inte. Så det med att ha läst, blir som ett eko tillbaka till dig. Läs och begrunda fakta och kom inte med något jaså eller liknande. Sorgligt att se dessa inlägg som är i motsats till vad som är verkligheten. Läs länkarna som är i inlägg # 23 och # 26 och kom tillbaka med svansen mellan benen om du kurage för det. Mycket tveksamt om du gör en kungspudel

Personangreppen kommenterar jag inte.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Personangreppen kommenterar jag inte.
Precis och inte jag heller, inte ens från dig som ska vara så korrekt i dina svar. Detta är inget påhopp utan bara fakta.
Inte heller från någon annan på forumet , så tänk till vad du skriver, samtidigt kan andra få en släng av sleven med. Har du läst inläggen eller alla mina, troligtvis inte. då hade nog inte kommit något från dig. Annars får du hänvisa till något av mina inlägg där jag skriver om något som är fel.

Jakopp Jakopp skrev:
Här hade jag helt klart satt ett såkallat vägguttag med separat brunständning.

Ser ut som ett vanligt tvåvägsuttag, men uttagsbrunnarna är skilda så man kan koppla inn var sin fas. Fasen som blir över i kopplingsdosan skulle jag isolera och ta bort säkringen i centralen / dra ner vippan
Det blev gjort så här till slut, av elektriker.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.