El
avh67f: Jordslutningsimpedans är det ersatt med i senaste handbok 421. Det har ju varit rätt vagt begrepp själva ordet även om de flesta vetat att det rör sig om kretsen fas-jord. Så det är ju bra att det förtydligats.
elmont: Bila in dosor och rör i väggarna, det blir knappast dyrare än att blanda utanpå och infällt. Börja med att göra en skiss där du kan se allt, tex dosor, rör, antal trådar i rören, typ av brytare, och hur du ska koppla. När du vet exakt hur det ska bli/kopplas kan du börja att bila in rören/slangarna. Med en riktig bilmaskin så tar det inte så lång stund, men det är ett tungt,
avh67f: Ja diskmaskin ska ha sin egen ledning och gruppsäkring från elcentralen. Det ska vara förberett med tomrör för diskmaskin fram till elcentralen men om du inte ser något kan det ju saknas.
useless: Reklamera jobbet. Lampan är inte ett dugg bättre nu än i originalutförande. Det borde vara dubbelisolerade lamphållare med dubbelisolerade kablar mellan.
Daniel 109: [citat] Skadan på kontakten uppkom ju när en kortsluten spis anslöts till uttaget.
Fairlane: [citat] Ja det vet vi såklart inte, men det är väl inte dumt att nämna så att TS kan titta på det? TS kanske inte ens tänkt på det?
hempularen: I princip borde det gå. Men märket är engelskt. Ett problem med engelska brytare etc. är atrt jag har för mig att de har en lite annan utformning av dosor i väggen. Inte helt säkert att dimmern passar i en svensk dosa, rent mekaniskt. Sedan läste jag mig till att företaget är relativt nytt i England, så det finns risk att det här är en produkt som är mer design än
Tommty: @Müssli head-huntar du personen och anställer bums? extremt snabbarbetande elektriker vilket betyder mer tid till ahsellfika 😉
NICHOLAS J: [citat] Du har ett skrivfel på "16A" i slutet på första stycket. Jag är säker på att det ska stå 6A.
droopy: [citat] Många spisar kommer med en lös kabel som skall anslutas på bleck bakpå spisen. Då kan den kopplas på flera olika sätt alt efter hur uttaget de skall anslutas till är beskaffat. Vet man att man har ett fullkopplat perilex med nolla kan man be butiken lägga in den lösa kabeln som den skall. Folk förstår inte alltid hur bleck och byglar i spisen skall läggas/kopplas in och då
Mikael_L: [citat] Ja, skiljelinjen blir väl att det är antingen en del av den fasta installationen eller en "apparat". En elvisp, sänglampa (även fastskruvad) ett torkskåp är också en apparat. En lös bokhylla med fastsatt belysning för hyllplan, vitrindel etc kan väl också betraktas som en apparat. Gråzonerna då ... En cirkulationspump och en luft-luft-VP och spisfläkten är väl också
Kriss Marc: [citat] Kolla fordon och skatt/försäkring, körkort p-böter. Kan anmälastill polis och kommun. Rullar fordon med stora skulder skrotas dom, avskylltas och oskattade fordon får inte parkeras på gator och kommunal mark. Besiktning måste göras före bruk. Tipsa polisen....
etompau: [citat] OK, ja det är udda och oförklarligt. Där är lite eller inga kompatibilitetsproblem med nexa-grejorna. Det som ev. kan spöka är äldre kodvredssändare till de helt nya mottagarna men det är ju inte aktuellt i ditt fall. Nu vet du i alla fall att mottagaren är frisk. Du får testa vidare med grejorna!
etompau: Har kört med Elna ett tag, grejorna funkar helt OK. Att det är "superskit" kan jag inte hålla med om. Viktigt är att få fullgod Wifi-täckning i elskåpet där dongel sitter. Att den inte exakt kan mäta energiförbrukningen från individuella prylar är som det är. Programmet försöker att uppskatta förbrukningen utifrån några algoritmer. Vill man veta exakt vad kyl och frys dra så
Müssli: [citat] Det beror på vilken typ av spotlights som sitter där.
J Vos: Ja det är enkelt. Hur enkelt det är beror på hur centralen är kopplad. Finns det tex fasskena och/eller vilken placering har pumpens säkring. Men det fixar din elektriker iaf. Personligen skulle jag lägga pumpen på en egen jordfelsbrytare.
sepani: Denna blev det….då ska den bara monteras oxo [bild]
Avemo: [citat] Det var just eftersom dragningen är konstig som jag tänkte att det blir snyggare att sätta dosan där uttaget nu är och byta det mot ett infällt än att sätta dosan bredvid uttaget och dra en kort kabelsnutt mellan. Men det går båda delarna. Eller skippa dosan och dra en utanpåliggande kabel upp till strömbrytaren.
Avemo: Säkringar löser olika fort beroende på hur stor överlasten är. Normen för dvärgbrytare säger att vid 45% överlast skall den lösa inom en timme. Eftersom man oftast inte har två plattor på högsta effekt speciellt länge så är det i praktiken inga problem att ha en häll på 2700 W ansluten till en säkring på 10A. Det är troligt att det skulle fungera med en häll på 3700W
Mikael_L: Här får man väl typ ingen förklaring vad som skiljer 6kA och 10kA åt. Men en liten lektion över hur man väljer, och lite om standarden. [MEDIA=youtube]8uzV3xa1iYw[/MEDIA] Det finns en film till, som egentligen borde kollas på först, om man ser dessa för att lära sig lite saker och ting. [MEDIA=youtube]iVZhVeFoSfk[/MEDIA]
useless: [citat] Ja, men tar du hem grejerna blir det en förmån oavsett varför eller på vilka villkor de är köpta. Men, jag tycker vi lägger ner den sidodiskussionen nu. TS och hens chef är säkert helt införstådda i juridiken och beredda att ta den lilla risken.
Gurkan1: Hej igen, Här kommer uppdatering, hade elektriker ute nu under morgonen, han kunde konstatera att felet ej låg hos oss utan i föreningens elcentral. Som jag förstod det var det en propp där som hade gått, han tyckte det var märkligt att ingen av de andra grannarna hade reagerat på att de inte hade ström då det var hela trappuppgången. Å andra sidan kunde vi tagit en runda och knackat
elmont: [citat] Ska du bygga in dosan så bör du även rycka ur trådarna ur röret, och koppla om lite i den dosa där trådarna kommer ifrån.
Styrtekniker: [citat] Det ser ut som du har ett Alliance system. Eller har haft i alla fall. Att behålla ett Alliance system är bra. Annars kan man få fukt problem.